PersoneelLeiderschap

De tips van succesvol ondernemer Marco Aarnink voor jonge, creatieve ondernemers

 
Marco Aarnink: ,,Er zijn weken, waarin je soms dag en nacht bepaalde problemen te lijf moet gaan.'' Foto: Emiel Muijderman
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Succesvol ondernemer Marco Aarnink is dit jaar opnieuw jurylid bij de AFAS Young Business Award. Dit is de prijs voor de meest veelbelovende jonge onderneming van ons land en wordt eind dit jaar bekendgemaakt. En hoewel Marco al zijn halve leven onderneemt, vind hij dat ervaring vaak een bottleneck is: ,,Jonge ondernemers laten mij scherper kijken naar mijn eigen business”.

Lees verder onder de advertentie

Marco Aarnink was ooit de jongste winnaar van de prestigieuze LOEY Award voor ‘Beste Online Ondernemer’. Vanuit zijn zolderkamer bouwde hij Drukwerkdeal.nl in enkele jaren uit tot marktleider. Het bedrijf kreeg een waarde van tientallen miljoenen euro’s en had tweehonderd mensen aan boord. Hij verkocht het in 2014 aan Vistaprint.

Jaren later kocht hij de domeinnaam Print.com, al wist hij aanvankelijk niet goed wat hij hiermee aan moest. Daarom ging hij samen met zo’n 100 potentiële klanten co-creëren en daaruit kwam vervolgens het businessmodel tot stand. Een businessmodel gericht op grafisch professionals; designers, reclamebureaus, drukkerijen, maar ook grotere merken met een inhouse marketingafdeling. Een specifieke doelgroep waardoor ook Print.com een succes lijkt te worden.

Ik heb als belangrijkste les geleerd dat het ondernemerschap ook veel moeilijke momenten met zich meebrengt. Daar moet je je op voorbereiden

Marco Aarnink

Veel moeilijke momenten

Wat zou Marco jonge, veelbelovende ondernemers als tips/eyeopeners willen meegeven? ,,Ik heb als belangrijkste les geleerd dat het ondernemerschap ook veel moeilijke momenten met zich meebrengt. Daar moet je je op voorbereiden. Ondernemen is doorzetten. Het is in moeilijke tijden een soort bal aan je voet, die je overal meesleept. Je kunt niet een dag er niet zijn of een tijdje een stap naar achteren doen. Je hebt een verantwoordelijkheid voor een hoop collega’s en natuurlijk je klanten. In wat moeilijker tijden moet je ook met nieuwe ideeën komen, zodat er openingen en kansen ontstaan”, zegt Marco.

Lees verder onder de advertentie

Hij meent dat iemand in ieder geval niet te licht over het ondernemerschap moet denken. ,,Er zijn weken, waarin je soms dag en nacht bepaalde problemen te lijf moet gaan. Ondernemen kan heel veel onrust met zich meebrengen en voor slapeloze nachten zorgen. Maar toch is het in onrustige tijden belangrijk dat je niet tot midden in de nacht achter je pc blijft zitten en juist op tijd je bed opzoekt. Helder denken is het begin van de oplossing en daarmee heel erg belangrijk.”

Het opvallende van de aanpak van Marco is dat die heel onorthodox is. Foto: Emiel Muijderman

Vernieuwende ideeën

,,Het is daarnaast belangrijk dat je de juiste mensen naar binnen trekt. Dan hoef je zelf niet alles te bedenken en kun je dingen uit handen geven. Het is vaak het geheim achter het succes van bepaalde ondernemingen. Daar zijn mensen bij betrokken, die veel vernieuwende ideeën hebben en anderen kunnen inspireren. Voor een ondernemer zijn mensen het belangrijkste kapitaal. Die moet je koesteren. In iedere fase van je bedrijf heb je een ook een ander slag mensen nodig.”

Lees verder onder de advertentie

Het opvallende van de aanpak van Marco is dat die heel onorthodox is. Zonder enige ervaring bestormde hij met Drukwerkdeal.nl de drukwerkmarkt en juist die ervaring zou bij Print.com zijn grootste bottleneck kunnen zijn. Daarom zette hij met behulp van zijn potentiele klanten, door middel van co-creatie, een geheel nieuw bedrijf op.

,,Bij Print.com was de situatie lastiger. We kwamen in een landschap dat al bestond. We wisten vanuit onze ervaring al wat wel of niet zou moeten werken. Probeer dan maar eens een nieuw en creatief plan neer te zetten. Je valt al heel snel terug op je ervaring, maar als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Zo kwamen we op het idee om onze (potentiële) klanten te vragen: wat moeten we bouwen om een relatie met jullie te krijgen? We hebben deze co-creatiesessies dan ook expres op Valentijnsdag 2018 georganiseerd.”

Eén van de redenen waarom ik hier zo graag jurylid ben, is dat je zo geïnspireerd kunt raken van andere ondernemers

Marco Aarnink

Hard gewerkt

Print.com heeft al vrij snel in Nederland en België een marktaandeel kunnen verwerven. ,,We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt en veel geld in onze business gestoken om marktpositie te kunnen verwerven. We hebben ook lastige tijden gehad, met corona zakte 70 procent van onze omzet weg. Tijdens de energiecrisis schoten de grondstofprijzen door het dak. Conjunctuur treft ons gelijk. Als mensen gaan bezuinigen, dan doen ze dat vaak het eerst op marketing, waaronder drukwerk. Maar elk crisis geeft ook weer kansen. We zijn blij met de uitgangspositie die we hebben met Print.com, maar tegelijkertijd is er nog heel veel te doen.”

Lees verder onder de advertentie

Marco beleeft veel plezier aan zijn jurylidmaatschap bij de Young Business Award. ,,Eén van de redenen waarom ik hier zo graag jurylid ben, is dat je zo geïnspireerd kunt raken van andere ondernemers. Vooral jonge ondernemers denken heel anders, verzinnen dingen die mij scherper laten kijken naar mijn eigen business. Dat is wat je zoekt”, aldus Marco.

Lees ook: Dit zijn de twaalf deelnemers van de AFAS Young Business Award 2023