Laatste update: 30 oktober 2019 07:00
Alleen al de naam van hun product geeft aan dat Combekk het op de internationale markt voorzien had. Het bedrijf maakt gietijzeren pannen van gerecycled materiaal (onder meer fietsen en treinrails), die onder de naam Dutch Ovens verkocht worden. Dat hadden ze goed bedacht: want duurzame keukenproducten waren op die markt nog iets nieuws. 'Original Dutch Ovens made in Holland, like they should be', prijkt er prominent in het Engels op de website.
Les van Combekk: blijf je bemoeien met de afzetmarkt
Het begon allemaal simpelweg bij een internationale beurs in Frankfurt, waar afnemers en distributeurs al snel interesse toonde. Voor ze het wisten verkocht Combekk ook in Taiwan, een ervaring waarvan ze veel leerden over ondernemen in het buitenland.
Is je afzetmarkt ver weg, dan betekent dat nog niet dat je alles aan de distributeurs aldaar over kunt laten, zo ontdekten ze bij Combekk met vallen en opstaan. ,,Het is onmogelijk om in een land een merk te bouwen zonder dat je je daar zelf actief mee gaat bemoeien.’’ Tegenwoordig wijst Combekk zelfs aanbiedingen van landen af om zich volop te kunnen blijven concentreren op de tien landen waar ze nu actief zijn.
Gun je lokale partners ook wat
Ook vertelt het bedrijf over het belang van fondsen als het Oranje Handelsmissiefonds, de rol van lokale partners en ‘de filosofie van de moedereend’, die het bedrijf ver gebracht heeft.