Dit is een gastblog van Peggy de Lange, Vice-President Internationale Expansie bij Fiverr.
1. Wendbare arbeidsmarkt
Het werken gaat in de toekomst zal steeds meer om wendbaarheid gaan draaien. Dat heeft het hybride werken haarfijn aangetoond. Agility in the workforce zal zich ook laten gelden in de manier waarop bedrijven op zoek gaan naar talent. Als gevolg van de door de pandemie veroorzaakte financiële beperkingen zullen we de trend van het inhuren van freelance specialisten blijven zien om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen.
2. Strategisch HR-management
Freelance talent is ook een doeltreffende oplossing om de vaardigheidskloof te dichten. Bedrijven gaan de voordelen van het inhuren van freelancers leren begrijpen om eventuele tekorten in hun directe teams aan te vullen en zo een on-demand en flexibel personeelsbestand te creëren. Wendbaarheid en strategisch HR-management zijn daarom twee van de zeven trends van de toekomst van werk.
Lees ook: Deze app wil iedereen die klaar is met thuiswerken of forenzen een leukere werkplek bieden
3. Freelancers dichten de loonkloof
In Nederland verdienen mannen gemiddeld meer dan vrouwen. Maar op Fiverr verdienen vrouwelijke freelancers gemiddeld 9 procent meer. Dat is een significant verschil. Een gemiddeld hoger opleidingsniveau, waardoor vrouwen over het algemeen betere diensten en producten leveren, kan dit verklaren. Het is ook mogelijk dat vrouwen zich online minder geremd voelen om hun bedrijf te vermarkten en meer te vragen voor hun verdiensten. De verwachting is dat dit verschil niet kleiner zal worden en dat de online wereld qua verdiensten voor vrouwelijke freelancers sterk zal blijven afsteken tegen de offline wereld.
4. Pro bono neemt sterk toe
Door het gebrek aan netwerkmogelijkheden zoals events, beurzen en zelfs de kroeg, was er vrees dat met name zzp’ers het niet meer zou lukken om contacten te onderhouden met elkaar of met prospects. Uit onderzoek dat wij deden onder duizend Nederlandse freelancers blijkt een tegenovergesteld beeld. Freelancers zijn geen individualisten.
Ruim een kwart verricht belangeloos werk voor non-profit organisaties. Vele anderen zijn betrokken als mentor van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt of trainen andere freelancers. Freelancers kijken verder dan hun eigen directe belang en werken dus helemaal niet, zoals vaak wordt aangenomen, in hun eentje. Voorlopig zijn we nog niet van de pandemie af, dus blijven freelancers aangewezen op eigen initiatieven om verbinding te houden met elkaar.
Nederlandse freelancers zijn wereldwijd in trek door hun beheersing van de Engelse taal, maar ook vanwege de hoge standaard van vaardigheden
5. Freelancewereld steeds platter
In 2021 kwam 23 procent van de opdrachtgevers van Nederlandse freelancers op Fiverr uit Nederland. Bijna acht op de tien was dus internationaal. Dat betekent dat online zakendoen grenzen nog verder doet vervagen. Het betekent ook dat Nederlandse freelancers wereldwijd in trek zijn. Dit komt waarschijnlijk door de beheersing van de Engelse taal maar ook vanwege de hoge standaard van vaardigheden. Nederlandse professionals hebben hierdoor een uitstekende reputatie, want voor hen de wereld steeds platter maakt.
6. De evolutie van het nieuwe werken
De Europese Commissie wil dat platformwerkers meer rechten krijgen. Mensen die geld verdienen via maaltijdbezorgingplatforms en Uber-chauffeurs zijn werknemers, aldus de commissie en verschillende rechters. Algoritmes bepalen hoeveel ze werken en verdienen, dus niet hun vaardigheden bepalen wat ze verdienen, maar hun aanwezigheid en bereidheid om uren te maken. De hoogopgeleide freelancer die zelf bepaalt hoeveel hij werkt en verdient, behoort niet tot deze groep en zolang hij deze vrijheid heeft, zal hij een welvarende toekomst hebben.
De maatschappelijke betrokkenheid van freelancers groeit en dat vertaalt zich ook in de keuze voor het aannemen van een opdracht
7. Bedrijfscultuur bepaalt of freelancers een klus aannemen
De maatschappelijke betrokkenheid van freelancers groeit en dat vertaalt zich ook in de keuze voor het aannemen van een opdracht. Ruim 40 procent van de freelancers die wij aan een vragenlijst onderworpen geeft aan dat een inclusieve bedrijfscultuur van doorslaggevend belang is voor een samenwerking.
Nog eens bijna 40 procent zegt specifiek te werken met opdrachtgevers waar een positieve bedrijfscultuur aanwezig is. Zij pakken niet zomaar alle opdrachten aan, maar kiezen bewust voor een omgeving waar ze energie van krijgen en plezierig kunnen werken. Met het oog op de stormachtige ontwikkeling van CSR-beleid, B-corp ondernemingen en purpose-driven bedrijfsvoering, verwacht ik dat deze trend nog harder gaat groeien.
Lees ook: Businesscoach Kelly Weekers en Peter Heerschop met praktische tips voor zelfstandig ondernemers
Peggy de Lange
VP Internationale Expansie bij Fiverr
Dit is een gastblog van Peggy de Lange, Vice-President Internationale Expansie bij Fiverr en verantwoordelijk voor alle activiteiten van Fiverr buiten de VS. Fiverr is een online marktplaats voor freelance-diensten. Foto: Joshua Rood