ActueelRetail

ABN AMRO: Daling aantal winkels stagneert

 
Bij kledingwinkels nam het gemiddelde vloeroppervlak toe met 16 procent. Foto: ANP
 
Geschreven door:
Leestijd 1 minuut

Het aantal winkels neemt nog steeds af,maar niet meer zo snel. De gemiddelde winkeloppervlakte nam daarentegen toe. Dat concludeert ABN AMRO in De Stand van deRetail.

Lees verder onder de advertentie

De bank verklaart de remmende afnamedoor de coronasteun en het lage aantal faillissementen in 2021. Detoekomst voor de retail blijft uitdagend, zo menen de bankiers, omdater een eind komt aan de overheidssteun en daardoor het aantalfaillissementen en opheffingen zal toenemen.

Lees ook: ABN Amro: 'Bedrijven kampen nog jaren met te weinig personeel'

Gemiddelde winkelvloeroppervlakte tussen 2015 en 2022 in vrijwel alle categorieën toegenomen

Vooral de winkels die zichspecialiseren in huishoudelijke apparatuur, elektronica en schoenenworden getroffen. Of dat met corona te maken heeft is de vraag, omdatde sectoren ook voor 2020 te maken hadden met een krimp. Verderblijkt uit het rapport dat de gemiddelde winkelvloeroppervlaktetussen 2015 en 2022 in vrijwel alle categorieën is toegenomen. Bijkledingwinkels is er sprake van een toename van 16 procent en bijschoenenwinkels van 10 procent. Alleen warenhuizen toonden eenaanzienlijke krimp van 34 procent.

Lees verder onder de advertentie

De concurrentie van online winkelen namverder toe. Uitcijfers van de bank blijkt dat gemiddeld 36 procent van deconsumenten een sterke voorkeur heeft voor online shoppen. Voorkleding en schoenen is dit respectievelijk 31 en 28 procent.

Het aantal winkels dat onderdeel is van een winkelformule blijft verder dalen tijdens de twee jaar van de coronapandemie. Uitzonderingen zijn woonwinkels en juweliers.

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie