Sales

Familiebedrijf maakt 50.000 deurmatten per jaar: 'We hebben geen verkoopafdeling nodig’

 
Directeur Thijn Slettenhaar in de fabriek van de Almelose Borstelindustrie worden logo's in alle kleuren van de regenboog gestanst. Wouter de Wilde
Wouter de Wilde
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Wat hebben de Rod Laver Arena in Melbourne, de Police Academy in New York en het Guggenheim Museum in Abu Dhabi gemeen? Voor de hoofdingang ligt een grote mat uit Almelo. Gemaakt door de Almelose Borstel Industrie. Een oud familiebedrijf, met al jaren een bijzondere specialiteit. Zelfs ‘uniek in de wereld’, maar voor het Almelose stadhuis ligt er een van de concurrent.

Lees verder onder de advertentie

Als Thijn Slettenhaar (35) een gebouw binnenloopt, kijkt hij altijd eerst naar de deurmat. „Zelfs als ik ga winkelen met mijn vriendin. Ik kan het niet laten”, zegt hij lachend tegen Tubantia. Het heeft een reden. Slettenhaar is namelijk directeur/eigenaar van de Almelose Borstel Industrie (ABI). Een bijzonder bedrijf dat entreematten in allerlei soorten en maten maakt.

Kantoor in Dubai

Het zijn er meer dan vijftigduizend per jaar. „Ze gaan de hele wereld over. Meestal per schip, in containers”, zegt Slettenhaar. Als voorbeeld noemt hij drie voetbalstadions in Qatar, waar het laatste WK werd gespeeld. „Voor de hoofdingangen liggen grote matten. Messi, en alle andere topvoetballers, hebben erover gelopen.” Ook op andere continenten vegen mensen hun voeten op een mat uit Almelo.

Lees ook: Sponsoren en supers voorzichtig met reclames rond WK in Qatar

Lees verder onder de advertentie

Zoals de Rod Laver Arena in het tennispark Melbourne. „Die heb ik zelf nog geplaatst. Een crime”, vertelt Slettenhaar. „De schuine mat, van 20 bij 6 meter, moest ineens kleiner. Daarom vlogen we die kant op. Maar toen we aankwamen moest de mat ineens gróter. Gelukkig hadden wij tien extra stukken meegenomen. Voor het geval dat.” Ook voor de Police Academy in New York en het spiksplinternieuwe Guggenheim Museum in Abu Dhabi liggen matten uit Almelo. Bij het laatste project gaat het om order van vier ton. Het eigen kantoor van ABI in Dubai heeft de klus binnengesleept.

600 gaatjes per minuut

De borstelmatten worden gemaakt in de fabriek aan Windmolen 15, pal tegenover het Heraclesstadion. Ze bestaan hoofdzakelijk uit nylonborstels en pvc-strips, al dan niet met aluminium frames. Met machines worden de kleine nylonborstels in de gaten gestanst. Computergestuurd precisiewerk, op de halve millimeter. „En het gaat heel snel, zeshonderd gaatjes per minuut. Met stalenkrammetjes worden de borstels vastgezet”, legt Slettenhaar uit.

De machines zijn speciaal voor ABI ontwikkeld en kunnen iets wat geen enkel ander bedrijf kan; namelijk logo's in de deurmatten stansen. In zeventien verschillende kleuren. „Daarin zijn wij uniek. In de hele wereld”, verzekert Slettenhaar. Wat dat betreft is de grote mat met clubembleem van Heracles - aan het einde van de spelerstunnel in het stadion - een aardig visitekaartje.

Lees verder onder de advertentie

Ze willen niet hun voegen afvegen over hun eigen logo

Thijn Slettenhaar, directeur/eigenaar

Schuurtje in De Riet

Maar verreweg de meeste klanten bestellen een entreemat zónder logo. Een aantal afnemers doet dat zeer bewust. „Ze willen niet hun voeten afvegen over hun eigen logo”, aldus de ABI-directeur. Met Thijn Slettenhaar staat de vierde generatie aan het roer van het familiebedrijf. Vader Henk werkt er ook nog. De Almelose Borstel Industrie bestaat sinds 1910. De oprichter, wever bij Ten Cate, begon met produceren van borstels voor de textielindustrie. In een schuurtje aan de Primulastraat (De Riet).

Financieel onafhankelijk

ABI is inmiddels veel meer dan een borstelfabriek, twee derde van de productie bestaat uit deurmatten. Het bedrijf telt veertig werknemers. Met een jaaromzet tussen de 8 en 9 miljoen euro. „Een gezond bedrijf. We doen het eigenlijk zonder bank. Op een klein hypotheekje na. We financieren onze investeringen zelf. We zijn er trots op dat we financieel onafhankelijk zijn”, zegt Slettenhaar. Orders zijn er voorlopig genoeg. Klanten komen als het ware vanzelf aanwaaien. „Zolang er gebouwd wordt, zijn er ook deurmatten nodig. Wij zijn een bedrijf zonder verkoopafdeling.”

Lees ook: Drie valkuilen die je als familiebedrijf moet vermijden

Lees verder onder de advertentie

Geheim van goede deurmat

Keep the dirt outsite’, luidt de slogan van ABI. Maar hoe doe je dat? Wat is het geheim van een goede deurmat? Die bestaat uit drie verschillende onderdelen, geeft Slettenhaar aan. „Dat begint met een borstelmat buiten, waar het grove vuil van de schoenen wordt gelopen. Binnen heb je dan een ‘schoonloop’ en een ‘droogloop’. Al met al zorgt dat ervoor dat je met schone voeten binnenkomt.” Niet alleen uit hygiënisch oogpunt is dat belangrijk, ook qua uitstraling, benadrukt de directeur. „Met de entree van je pand kun je een goede eerste indruk wekken. Dat begint met een mooie entreemat.”

Zo’n grote deurmat ligt, uiteraard, ook voor de ingang van het Almelose stadhuis. Laat deze prominente mat nu net door ABI’s grootste concurrent - een firma uit Rotterdam - zijn geleverd. Dat gebeurde inmiddels negen jaar geleden, maar het steekt Thijn Slettenhaar nog steeds een beetje. „In ons eigen Almelo hadden wij dat natuurlijk hartstikke graag gedaan. Ik had de mat er zelfs wel gratis in willen leggen. Had de gemeente ook nog wat geld bespaard.”

De borstelmat met het clubembleem van Heracles in de spelerstunnel van Erve Asito is ook een product van de Almelose Borstel Industrie. ABI
ABI
Lees verder onder de advertentie