Dat de bedrijfsvoering van familiebedrijven zich onderscheidt van niet-familiebedrijven, blijkt uit recent onderzoek van Fambizz. Het familiebedrijvenplatform ondervroeg 1.010 Nederlandse managers, zowel uit familiebedrijven als niet-familiebedrijven. Dit zijn de aandachtspunten die uit de resultaten naar voren komen.
1. Een gebrek aan transparantie
Als het management van je bedrijf uit familieleden bestaat, is het verleidelijk om binnen een huiselijke setting ook over werk te praten. 80 procent van de ondernemers uit een familiebedrijf zegt dan ook dat de bedrijfsvoering zich grotendeels binnenskamers afspeelt. Dit is wel een risico, want als belangrijke beslissingen in de privésfeer gemaakt worden, is je bedrijfsvoering weinig transparant.
Lees ook: Zo ging dit familiebedrijf van knutselschuurtje tot wereldwijde kermisfabriek
Het credo ‘werk en privé gescheiden houden’ gaat dus ook hier op. Al is dit voor een familiebedrijf een grote uitdaging; het is goed om ernaar te streven. Dat kan bijvoorbeeld door werkbesprekingen echt tot de werkplek te beperken.
2. Te veel hechten aan vaste relaties
Duurzame relaties zijn goed, maar een te groot streven naar continuïteit kan ook tot conformisme leiden. Als het bedrijf groeit of anderszins verandert, moet je ook een frisse wind door de zaak kunnen laten waaien. Dit is een aandachtspunt, omdat familiebedrijven traditioneel zijn en vaker vaste relaties en klanten hebben. Zo zou driekwart van hen al jaren dezelfde bedrijfsnotaris of –advocaat hebben.
Lees ook: Waarom deze ondernemer het familiebedrijf juist niet overnam
3. Te veel hechten aan personeel
Een persoonlijke band met personeel heeft voordelen, omdat het kan leiden tot meer betrokkenheid. Toch kan het ook problemen opleveren. Wat als een medewerker niet goed functioneert, maar simpelweg zo goed in de groep ligt dat ontslaan geen optie lijkt? Om te functioneren als bedrijf, moet een manager ook wat afstand kunnen nemen van zijn personeel. Volgens het onderzoek van Fambizz hebben managers van familiebedrijven vaker een persoonlijke band met medewerkers: 9 op de 10 ondervraagde managers voelt zich persoonlijk verantwoordelijk voor personeel. Dat je medewerkers aanvoelen als familie is prettig, maar kan zeker een valkuil zijn.