Innovatie

Frank Westland verkoopt één zelfgebouwde camper per dag: ‘Mensen zijn op zoek naar vrijheid’

 
Ondernemer Frank Westland van camperverkoper Ventje. Foto: De Ondernemer Frank Westland van Ventje. Foto: De Ondernemer
Frank Westland van Ventje. Foto: De Ondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Hij verkoopt gemiddeld één Ventje per dag. Dat zijn van die typische Volkswagen campers, ontworpen en bedacht door Frank Westland. In de uitzending van De Ondernemer Live laat hij ons zijn nieuwe aanwinst zien: de elektrische variant van het Ventje.

Lees verder onder de advertentie

„Het is een camperbusje op basis van de Volkswagen ID-bus”, zegt Frank over het eVentje die er vanaf 95.000 euro is (het originele Ventje is er vanaf 55.000 euro). „Een super compact busje, eigenlijk een normale personenauto. Maar wij hebben ’m zo ingericht dat je er een heel comfortabele camper aan hebt.”

Frank had een ontwerpbureau en bouwde ooit een camperbusje voor zichzelf. „Om mee door Europa te reizen. Ik kon daar ook vanuit werken. Wat je nu ook mensen ziet doen met het Ventje. Dat had ik toen ook al in het originele busje. Met stopcontacten en een goede zitting. En onderweg kreeg ik veel ideeën hoe het nog beter zou kunnen.”

Lees verder onder de advertentie

Idee voor het eerste Ventje

Denk aan binnen in het busje koken en stopcontacten aan de buitenkant zodat je ook buiten kan werken. Daaruit ontstond een idee voor het eerste Ventje, tien jaar geleden. „Dat liep volledig uit de hand. We kregen nog veel meer goede ideeën. Zoals simpele systemen die met één handdruk werken.” Frank wilde meteen een serie produceren, omdat hij doorhad dat het veel mensen zou aanspreken.

Lees ook: Alekos (22) ‘wrapt’ peperdure bolides van beroemde influencers, zijn bedrijf groeit als kool

„Vlak voordat we live gingen met onze website zei ik - eigenlijk een beetje grootspraak - dat ik verwachtte dat we er dat jaar wel 50 zouden verkopen. Vrienden en familie zeiden: ‘joh, je mag blij zijn als je er een paar verkoopt. Waar baseer je dat op?’ Toen we op de knop drukten om de site te lanceren, is de telefoon gaan rinkelen en niet meer gestopt. In dat eerste jaar hebben we er 60 à 70 verkocht. Het enthousiasme was ongekend. Momenteel leveren we elke dag zo’n busje op. Daarmee zijn we de grootste leveranciers van camperbusjes van dit formaat. We hebben een bedrijf van 60 man en een grote productiefaciliteit in Culemborg.”

Lees verder onder de advertentie

Op zoek naar vrijheid

„Je hebt mensen die eigenlijk van hotelletjes komen en lekker wijngaarden af willen gaan. Af en toe slapen ze in een huisje en af en toe in het busje. Tot aan mensen die van diehard kamperen komen en vier weken in Italië gaan staan met een mooie luifel eraan. Dat vind ik bijzonder. Dat je van alle kanten merkt dat mensen op zoek zijn naar vrijheid. We stoppen alles in het busje. Daarom hebben we nu ook het elektrische busje. Niemand die zei dat we dit moesten gaan doen, maar we vonden het een toffe stap. Ook met onze duurzame insteek van alle materialen met het echte hout en de echte schapenwol. We zitten niet stil. In plaats van dat we dit in marketing stoppen, stoppen we alles in de productontwikkeling. Ik geloof erin dat je product het belangrijkste is. Dat mensen je product zien en erover vertellen aan elkaar. Dat ze het aanbevelen. Dat is voor de echte groei het belangrijkste.”

Frank wil met Ventje heel Europa door. „Ik denk dat daar nog heel veel groei in zit. Daarom denk ik dat we over twee jaar verdubbeld zijn in grootte. En dat niet alleen in Nederland ons kent, maar dat we ook in Duitsland bekend zijn.”

Foto: Ventje Foto: Ventje
Foto: Ventje
Lees verder onder de advertentie