Uit een eerdere peiling onder winkeliers bleek nog dat een "ruime meerderheid" juist enthousiast was over de suggestie om de uitverkoop pas na 1 juli te starten. Ook een meerderheid in de Tweede Kamer gaf vorige maand aan dat een goed idee te vinden, om de kleine winkelier te beschermen in de zware corona-tijden.
Na gesprekken met ondernemers en brancheorganisatie INRetail blijkt echter dat de meerderheid van winkeliers het voordeel juist niet inziet van het tijdelijk bannen van grote sale-acties. De sector lijkt sterk verdeeld over de kwestie. Sommige ondernemers hebben in tijden van corona juist snel omzet nodig om bijvoorbeeld vaste lasten of een nieuwe collectie te kunnen betalen. Een opruimingsactie kan soelaas bieden.
Lees ook: Margecalculator helpt mode-ondernemers bij keuzes in korting
Kleine marges voor ondernemers
Als veel winkeliers besluiten uitverkoopborden in de etalage te hangen, betekent dit vaak dat concurrenten noodgedwongen meedoen. Dat kan ondernemers in de problemen brengen, omdat de lage prijzen tot kleinere marges leiden.
Omdat het op korte termijn onmogelijk is om uitverkoop ook voor webshops te verbieden, zou er bovendien oneerlijke concurrentie ontstaan.
Lees ook: Tweede steunpakket ondernemers: dit zijn de nieuwe corona-maatregelen