Actueel

Als een feniks uit de as: hoe Holy Moly Pizza met succes doorstart maakt

 
Ben van Duijn,  de eigenaar van Holy Moly Pizza. Eigen foto
Ben van Duijn, de eigenaar van Holy Moly Pizza. Eigen foto
 
Geschreven door:
Leestijd 6 minuten

In maart is het vijf jaar geleden dat de coronapandemie losbarstte. De crisis was voor Holy Moly Pizza aanleiding om in versneld tempo naar de voordeur van de hongerige burger te gaan met speciale karretjes. Ondanks het lumineuze businessmodel kwam er het afgelopen voorjaar een kink in de kabel: het bedrijf werd failliet verklaard. Maar… Dat duurde niet lang.

Lees verder onder de advertentie

In juni werd bekend dat het bedrijf een doorstart kon maken. Hoe zijn de afgelopen maanden, sinds Holy Moly Pizza 2.0, voor oprichter en eigenaar Ben van Duijn verlopen? Het was hoe dan ook een roerig jaar voor de ondernemer.

Over een paar maanden is het vijf jaar geleden dat de coronacrisis begon. Een crisis die grote impact had op Holy Moly Pizza. Voelt het al zo lang geleden voor jou?

,,Dat is absurd, toch? Maar weet je, als je erg hard werkt, dan gaat alles snel. Heel vaak heb ik het idee dat ik niet genoeg in mijn dag gepropt krijg. Maar als je gaat terugkijken naar wat je de afgelopen maanden of jaren hebt gedaan, dan is er toch heel wat water door de Rijn gestroomd.’’

Het eerste Holy Moly Pizza-karretje voor bezorging was al gebouwd voor die pikzwarte maart 2020. In de winter voor corona heeft Ben testen gedraaid. Toen de eerste lockdown inging, was het bedrijf nog niet officieel met bezorgen begonnen. Voor de ondernemer was die vervreemdende periode juist een mooi startmoment.

Lees verder onder de advertentie

it is een operationele business met een hoofdrol voor de productie. Dat brengt constant hoge kosten met zich mee

Kortom, de eerste lockdown bracht alles in een grotere versnelling?

,,Ja, ik twijfelde toen in eerste instantie nog om live te gaan. Want je weet wanneer je iets wat zeven dagen per week draait en operationeel zeer intensief start, je zo een jaar of vijf verder bent. En hier zijn we!’’

Jullie gingen goed van start, Holy Moly Pizza stond op de kaart. Toch werd er eerder dit jaar een faillissement aangekondigd na een investeringsronde in 2023. Wat ging er mis?

,,Voordat je op het juiste omzetniveau en met een gestroomlijnde organisatie zit, heb je een lange aanloopperiode nodig met een bedrijf als Holy Moly Pizza. Dit is een operationele business met een hoofdrol voor de productie. Dat brengt constant hoge kosten met zich mee. Om het rendabel te krijgen, moet je voldoende karren hebben om te bezorgen. Daarnaast moet je ook de juiste markt creëren. Daar zijn grote investeringen, gedragen door een eerste groep investeerders, aan voorafgegaan. Probleem was dat die aandeelhoudersgroep op een gegeven moment niet meer wilde of kon doorgaan met investeren. De schwung was weg. In de tijd erna ben ik aan het bedrijf blijven trekken en trekken, maar uiteindelijk kon ik de kosten en zelfs de salarissen niet meer betalen. Op advies van mijn advocaat heb ik het faillissement aangevraagd.’’

Het was een heftige periode met veel onzekerheid, maar aan de andere kant is het ook een mooie en inspirerende periode geweest

Wat deed dat met je ondernemershart?

,,Ik stond er niet te lang bij stil. Ik ben mij meteen gaan bedenken of er een nieuwe vorm gevonden kon worden met bestaande of nieuwe investeerders. Een manier waardoor we een tweede start konden maken. Op 1 april is het faillissement uitgesproken en 1 mei is met een andere partner de doorstart gerealiseerd. In een maand tijd hebben we dat voor elkaar gebokst en hebben we ook gewoon door kunnen draaien. Klanten bleven bestellen, medewerkers bleven komen, leveranciers bleven leveren… Het was een heftige periode met veel onzekerheid, maar aan de andere kant is het ook een mooie en inspirerende periode geweest. Alles en iedereen moest met de billen bloot. Je was er voor elkaar of niet.’’

Lees verder onder de advertentie

We zijn inmiddels een tijd verder sinds de doorstart. Hoe gaat het nu met Holy Moly Pizza?

,,We zijn aan het groeien. Zowel qua operatie, de stabiliteit en de executie daarvan, als de omzet. Het gaat goed. We zitten bijna op break-even. Maar weet je, hoe gek ik het ook vind, er zijn nog steeds heel veel mensen die in onze bezorgregio Amsterdam nog nooit van Holy Moly Pizza hebben gehoord. Dat is gewoon de realiteit. Daar moet verandering in komen. Ik moet daarom meer publiciteit genereren, de funnel vergroten.’’

We willen straks ook buiten Amsterdam gaan bezorgen, 365 dagen per jaar draaien

Hoe ga je dat aanpakken?

,,Onder andere door interviews zoals dit. We hebben tot nu toe amper wat aan marketing gedaan. We gaan het nu pas echt handen en voeten geven, dat doen we nu al onder andere door e-mailmarketing en user generated content te posten. Daar komen andere vormen van markering bij. Daarnaast werken we graag samen met Thuisbezorgd, maar daar blijkt, gezien ons vernieuwende model, het soms lastig om mee samen te werken. Ze zijn er niet op ingericht om met mobiele locaties te werken en we lijken nog te klein voor ze om flexibel mee om te gaan. Met Uber Eats gaat het sneller, maar we willen straks ook buiten Amsterdam gaan bezorgen, 365 dagen per jaar draaien. Daar is een betere en grotere samenwerking voor nodig en daar zijn we naar op zoek.’’

Wanneer het pizzabedrijf de broek financieel op kan houden, wil Ben van Duijn graag groter groeien qua bereik en bezorgingsgebied. Maar voordat de break-even er is, is het vizier vooral op onze hoofdstad en omstreken gericht.

Lees verder onder de advertentie

Betekent dat ook een groter wagenpark, of beter gezegd: karretjespark, dan nu?

,,We hebben momenteel acht actieve voertuigen en er zijn er net een paar bij besteld. Met dat aantal moeten we voorlopig ruimschoots uit de voeten kunnen. Oorspronkelijk waren de plannen qua aantal karretjes veel groter, maar dat heb ik voor het faillissement al teruggeschroefd. Ik heb veel meer gekeken naar de essentie van onze ambitie. Dan zijn die acht tot tien voertuigen voorlopig genoeg.’’

Er zitten enorm veel nieuwe schakels in onze business. Die schakels zijn nu stabiel

Je zegt dat je voor eind 2024 break-even wilt draaien. Hoe realistisch is dat?

,,Eigenlijk is dat gekkenwerk. In het geval dat het in maart of april 2025 lukt… C’est la vie. Maar het is wel gas erop. Wanneer het daadwerkelijk gelukt is, dan is het natuurlijk zaak om elke maand goed te draaien. Daar heb ik al het vertrouwen in, daar zijn allerlei manieren voor. Zo ben ik momenteel in gesprek met Social Deal en adverteren we op AT5 om nog meer bekendheid op te bouwen.’’

Laten we het product zelf niet vergeten. De pizza! Wat zijn de verdere plannen met het product zelf?

,,We hebben een pizza van de maand en zijn bezig met het testen van lasagna, pastagerechten en focaccia voor de lunch. Niet iedereen heeft altijd zin in pizza als lunch. En het is zo gemakkelijker om vegan of glutenvrije producten in het assortiment toe te voegen.’’

Lees verder onder de advertentie

Holy Moly Pizza is klaar voor het nieuwe jaar!

,,Absoluut. Vergelijk het Picnic. Ze hebben in Amersfoort een lange tijd getest voordat ze er echt klaar voor waren. Ik denk dat het bij ons ook gebeurt. We hebben al die tijd alles getest, geoptimaliseerd en ons platform geperfectioneerd, het algoritme en karretjes doorontwikkeld. Er zitten enorm veel nieuwe schakels in onze business. Die schakels zijn nu stabiel. We kunnen echt gas geven. Ik heb er zin in.’’

Lees ook: Crowdfunding: Holy Moly Pizza wil nog meer pizza’s bij je voordeur klaarmaken

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.