Nieuws Horeca

Foodtrucks steeds populairder: ‘Deze trend zal nog twintig jaar duren’

Het aantal foodtrucks in Nederland is de afgelopen vijf jaar tijd meer dan verdubbeld. Waarom blijven mensen ervan smullen? En komt er een einde aan de groei nu corona voorbij is? Wij spreken drie enthousiaste foodtruckers over hun succes en toekomst.

Igor Bulcke (AD) 20 mei 2022

Foodtrucks steeds populairder

Drie foodtruckers getuigen over hun ervaringen in de wereld van eten en drinken. Foto: ADR

Patrick Olsthoorn (49): ‘Met mijn concept kan ik nog alle kanten uit’

Oorspronkelijk verzorgde Patrick Olsthoorn met zijn bedrijf TAP allerlei feesten, maar corona gooide roet in het eten. Hij bleef echter niet lang stilzitten en veranderde zijn bedrijfsstrategie volledig. ,,Ik heb een busje gekocht, helemaal opgeknapt en ingericht als een grand café op wielen. Ik noem het geen foodtruck want we serveren meer dan alleen eten.’’

Patrick Olsthoorn in zijn foodtruck. Foto: Joost Hoving

Patrick heeft de sector de afgelopen jaren zien groeien en probeert zich te onderscheiden door meer dan één product aan te bieden. ,,De meeste foodtrucks hebben een specialiteit, dat is namelijk het kenmerk van een foodtruck. Maar wij doen het anders dan de rest door een totaalpakket aan te bieden: hapje, drankje en gezellige muziek, verpakt in de meest iconische bus ter wereld.’’ Door zijn succes heeft hij zelfs al een tweede voertuig kunnen aankopen, vertelt hij aan het AD.

Volgens hem zal de groei nu wel stilaan ten einde komen. ,,Er is niet meer veel brood in het traditionele concept. In het verleden is er al veel veranderd en dat heb ik door mijn ervaring op festivals zelf kunnen meemaken. Eerst waren er de containers waar je een bakje patat kon halen en nadien de foodtrucks. Ze zullen nog wel blijven, maar ik denk niet dat er nog veel zullen bijkomen.’’ Zelf maakt hij zich niet veel zorgen: ,,Met mijn concept kan ik nog alle kanten uit. Dat totaalpakket wordt nog niet overal aangeboden en daar zit dus wel nog groei in.’’

Lees ook: Aantal foodtrucks in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld

Noël Geurts (19): ‘Het is heel leuk om dit werk te doen’

Noël Geurts is op zijn zestiende, juist voor het uitbreken van de coronacrisis, gestart met een eigen foodtruck. Met zijn kleine blauwe karretje gaat hij langs privéfeesten en festivals om broodjes te serveren. En dat is volgens hem duidelijk een succes. ,,Het is heel leuk om dit werk te doen. Ondertussen hebben we een tweede en grotere foodtruck aangekocht.’’

Tijdens de coronajaren zag de jonge ondernemer veel concullega’s komen en gaan. ,,Ik merk dat er heel wat groei is geweest, zeker tijdens corona. Toen gingen veel mensen uit de catering iets anders doen. Nu de pandemie voorbij is, zijn er dan weer veel gestopt.’’ Om zich te onderscheiden in de sector, focust hij op zijn verhaal. ,,Ik probeer al vanaf het begin een lekker product te presenteren, maar mensen vinden het vooral leuk als een je een mooi verhaal kunt vertellen. Een foodtruck is een hele beleving en sfeer is daarbij echt heel belangrijk.’’

Noël Geurts in zijn foodtruck. Foto: Noëlfoodtruck

Verder ziet Noël wel nog veel groei voor de sector. ,,Eten en drinken is de grootste business van de wereld. Iedereen heeft eten en drinken nodig. Deze trend zal nog twintig jaar duren.’’ Hij zal in ieder geval nog lang in het straatbeeld te spotten zijn. ,,Veel mensen vinden het een logische stap om over te stappen van een foodtruck naar een vaste vestiging, maar de vaste kosten van een foodtruck zijn vele lager. Het lijkt me wel iets leuk voor in de toekomst.’’

Lees ook: Pandemie stuwt succes ‘dark kitchen’ voor bezorgmaaltijden

Dongge Veenstra (24): ‘Je bent overal en ontmoet zo veel mensen’

Dongge Veenstra greep, net zoals Patrick, de coronapandemie aan om een eigen concept uit te bouwen. Sinds vorig jaar mei rijdt ze rond met haar eigen mobiele koffiebar. Ook zij vindt het zo leuk om te doen. ,,Je bent overal en ontmoet zo veel mensen. Een foodtruck runnen kan je trouwens ook naast je eigen baan. En waarom het zo aantrekt? We leggen als mensen tegenwoordig veel meer de nadruk op bewust eten en drinken.’’

Dongge Veenstra bij haar foodtruck. Foto: Frank de Roo

Ze doet het iedere dag met veel plezier, maar zij was ook wel iemand die eerst haar twijfels had. ,,Er was één kort moment dat ik dacht: is het wel verstandig om na een lockdown een mobiele koffiebar op te starten?’’ In tegenstelling tot de rest ziet Veenstra haar mobiele koffiebar wel als een tussenstap naar haar eigen koffiehuis. ,,De mobiele koffiebar is mijn middel om een netwerk en naamsbekendheid op te bouwen. Ik kan nu ook uitvogelen wat wel en niet werkt.’’

De barista ziet nog een mooie toekomst voor de foodtruckers. ,,Ik ben ervan overtuigd dat ik later niet de enige ben die zich richt op duurzaamheid. Wij kunnen het verschil maken in de bewustwording van eten en drinken. Denk maar aan: waar komen mijn producten nou echt vandaan? En hoe produceren wij weinig tot geen afval?’’

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws