Actueel

Jumbo heeft de primeur en stopt als eerste met vleesaanbiedingen

Vanaf 27 mei is er geen vlees meer in de aanbieding bij de Jumbo. ANP
ANP
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Nu krijgt de supermarkt juist veel lof, meldt het AD: ,,We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont. De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is’’, aldus Collin Molenaar van Wakker Dier, dat andere supermarkten oproept het voorbeeld van Jumbo te volgen.

In een recente reclamespot zei Wakker Dier dat Jumbo achterloopt bij de concurrentie, omdat de supermarkt volgens eigen onderzoek in 2023 twee keer zoveel vleesaanbiedingen had als het jaar daarvoor. In januari had Wakker Dier Jumbo ook al op de korrel toen het de supermarktketen aanspoorde ‘mee met de tijd te gaan’, een leus die werd begeleid door een melodietje dat Jumbo zelf in reclames gebruikt (‘Jumbo, en dat voor die prijs’).

Tijdelijke van/voor-aanbiedingen verdwijnen

Jumbo lijkt dat nu in één klap achter zich te willen laten met de bekendmaking te stoppen met vleespromoties. ‘Concreet betekent dit besluit dat vanaf week 22 tijdelijke prijspromoties, zogenaamde ‘tijdelijke van/voor-aanbiedingen’ van vers rundvlees, vers varkensvlees en verse kip bij Jumbo verleden tijd zijn’, aldus de supermarkt in een persbericht.

Lees verder onder de advertentie
Vleesschap bij de Jumbo. ANP
ANP

Het bedrijf komt ook met een nieuwe doelstelling rond de zogenaamde eiwittransitie, het streven om mensen meer plantaardige in plaats van dierlijke eiwitten te laten eten. Dus eiwitten minder te halen uit vlees, en meer uit andere voedselbronnen.

Stoppen met vleespromotie noodzakelijk

Jumbo zegt nu een tussentijds doel te hebben geformuleerd: in 2025 moet 50 procent van de verkochte eiwitten plantaardig zijn. In 2030 moet dat aandeel 60 procent zijn. Topman Ton van Veen stelt dat ‘uit analyses inzichtelijk is geworden’ dat stoppen met vleespromoties noodzakelijk is om de doelstelling te behalen. ,,We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen.’’

Lees verder onder de advertentie

Deze laatste aankondiging komt op het moment dat bij Jumbo veel verandert. Sinds het aantreden van Ton van Veen (die ruim een jaar geleden de van fraude verdachte Frits van Eerd verving) heeft de supermarkt afscheid genomen van sportsponsoring, en er is ook meer aandacht voor duurzaamheid. Zo verlaagde Jumbo al de prijzen voor vleesvervangers en kondigde aan te investeren in de leefomstandigheden van varkens. ,,We willen de menselijke maat weer meer terugbrengen, gaan weer extra investeren in mensen, vooral op de versafdelingen en bij het afrekenen. Je moet weer voelen dat je in een Jumbo bent, een winkel met een mooi assortiment en vriendelijke mensen. Daar hoort duurzaamheid ook bij’’, aldus Van Veen in een interview.

Intensieve training medewerkers Jumbo

Een deel van de medewerkers heeft eind vorig jaar ook ‘een intensieve training’ gevolgd over de uitgangspunten van ‘het Jumbo-dna, de formulebeginselen en de bijbehorende leiderschapskenmerken’, zoals het jaarverslag onlangs meldde. Daar werd ook veel aandacht besteed aan zaken als duurzaamheid, gezondheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zaken die onder Frits van Eerd altijd een ondergeschoven kindje waren.

Overigens waren in dat jaarverslag ook zorgen te melden. De Brabantse grootgrutter hield 22 miljoen euro aan winst over, bijna 75 procent minder dan vorig jaar.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Wakker Dier weigert bezoekje ‘plofkip’-boerderij McDonald’s