Nieuws Actueel
Kickbokskoning en zakenman: hoe Rico Verhoeven zijn geld verdient
Rico Verhoeven is niet alleen kickbokskoning, maar ook zakenman. Hij sloot zakendeals met Land Rover, Spotify en lanceerde zijn eigen Rico fitness app.

Wie de naam Rico Verhoeven hoort, zal in eerste instantie denken aan zijn indrukwekkende wereldtitelgevecht met Jamal Ben Saddik begin december. De kickbokser uit Halsteren boekte die avond een memorabele overwinning. Toch is hij niet alleen binnen de ring succesvol. Zijn biografie ‘Rico’ scoorde als een gek, terwijl samenwerkingen met merken uit allerlei soorten branches de krachtpatser ook geen windeieren leggen.
Natuurlijk zijn er gigantische inkomsten rond wedstrijden zoals die tegen Ben Saddik en Badr Hari in een eerder stadium. Exacte bedragen zijn niet boven tafel te krijgen, maar volgens kickbokser Remy Bonjasky gaat het in deze business om minimaal een half miljoen euro aan prijzengeld. Daarnaast levert een contract bij Adidas hem ongetwijfeld genoeg op. Om over de waarde van zijn verbintenis met Paradigm Sports Management in het kader van MMA (Mixed Martial Arts) nog maar te zwijgen. Deze partij staat te boek als een van de grootste Amerikaanse agentschappen.
Lees ook: John de Mol: ‘Bij mij is een glas altijd half leeg’
Monsters
Het is nog lang niet alles. Zoals beschreven zijn er voldoende merken die hun naam aan die van Verhoeven willen verbinden. Neem Jaguar Land Rover Knook uit Breda. Een partij die zich wil richten op jonger publiek en Rico daarvoor heeft aangewezen als ambassadeur. De kampioen weet bij iedere partner een mooie link naar zijn sport te leggen. Bij Knook heeft hij het over de overeenkomst tussen de wagen en zichzelf binnen de ring. ‘Trap je het gas in, dan worden het monsters.’
Hij vergaart een deel van zijn inkomsten ook uit merchandise. Dit in de vorm van een kledinglijn en een eigen parfum die luistert naar de naam Perseverance by Rico Verhoeven.
Link met sport
‘Playtime is over! Wanna be fit? Follow my Winners Workout playlist on Spotify and get busy!’ Dit is de slogan waarmee Verhoeven zichzelf (en zijn eigen playlist) op muziekplatform Spotify presenteert. Of neem PFM Underwear, het merk waarvoor hij model is en zich zelfs bemoeide met de ontwerpen. Ook op de website van PFM laat hij de link met zijn sport naar voren komen.
,,Bij PFM draait het ook allemaal om details en kwaliteit. Dat herken ik. Als sporter wil ik ook op alle punten hoog scoren en dus de beste kwaliteit brengen. Ik vind het te gek dat ik samen met hen kan ondernemen.”
Dat Verhoeven in zee gaat met een bedrijf als Matrix Fitness (een grote naam op het gebied van fitnessproducten) is geen verrassing als je geld verdient door topfit te zijn. De overeenkomsten tussen het product en de naam van de gebruiker zijn hierbij dan ook oneindig.
Applicatie
In deze trend bracht hij aan het begin van dit jaar zijn eigen app op de markt. Eentje die klanten de mogelijkheid biedt om in vijftig dagen fit te worden. Naast diverse oefeningen voor binnen- en buitentrainingen kan de gebruiker ook zijn voordeel doen met voedingsadvies.
Wie denkt dat het voor een grote naam als Rico Verhoeven een abc’tje is om (commerciële) partijen om zijn vingers te winden, komt echter bedrogen uit. Voor het behalen van zijn wereldtitel in 2013 waren er maar weinig mensen die met hem in zee wilden gaan. Hoe je het ook wendt of keert, de kickbokswereld wordt door sommigen nog altijd gezien als een louche wereld. Het is vooral zijn open karakter waarmee Verhoeven zichzelf op de kaart wist te zetten.
Gezinsman
Metronieuws schreef eind vorig jaar dat zijn management meer uit zijn imago wilde halen door hem als gezinsman naar voren te schuiven. „Ik gebruik social media om te laten zien wie ik ben, wat ik doe. Het is niet alleen maar dikke auto’s, vrouwen en feesten. Ik ben een familieman, hou van mijn gezin. Ik probeer alles te laten zien en ben daar heel open in. Misschien wel te open”, aldus de kickboksgigant.
Het jaar 2013 is, mede door het veroveren van de wereldtitel bij de zwaargewichten, een jaar waarin er voor hem en zijn vrouw Jacky veel verandert. In de biografie Rico vertelt zij dat de twee het financieel niet breed hadden. 'Ik liep met mijn veertig weken zwangere buik van de Lidl naar de Jumbo om de weekaanbiedingen af te gaan'. Toch hield Rico altijd het volste vertrouwen in een goede afloop. 'Jack, ik voel me al kampioen. We gaan dat redden. Ik weet het zeker. Er is niemand die zo zuiver eet, zo goed traint en zich zo aan alle regels houdt”, aldus de hoofdrolspeler in zijn boek. 'Heel vaak heb ik het gevoel dat ik in een film leef. Alles waarvan ik heb gedroomd, is uitgekomen.'
Grootste van het grootste
Het contract dat hij eind mei 2017 bij kickbokspromotor Glory tekende, heeft daaraan bijgedragen. Om welke bedragen het bij deze overeenkomst gaat, is niet bekend. Dat Verhoeven er goed over te spreken is, wordt destijds bij een interview van Qmusic echter wel duidelijk. ,,In alles is dit contract het grootste van het grootste. Dit contract heeft betrekking op alles wat met de kickbokssport te maken heeft, hoe we deze sport wereldwijd op de kaart gaan zetten."
,,Ik ga nog meer als ambassadeur voor Glory aan de slag dan ik al deed. We gaan de Chinese markt aanpakken. Ik ben daar bijvoorbeeld te zien tijdens live events. Maar ook in Amerika, waar ik nieuw talent ga scouten.”
Steeds aantrekkelijker
Volgens de wereldkampioen worden kickboksers in commercieel opzicht dan ook steeds aantrekkelijker. Bovengenoemde activiteiten zijn daar het voorbeeld van en het heeft er alle schijn van dat Rico het alleen maar verder zal gaan uitbouwen. In navolging op zijn acteerwerk als stier in de animatiefilm Ferdinand hoopt hij straks ook Hollywood te veroveren. Zo heeft Sylvester Stallone hem op de korrel voor een rol in het vervolg op de vechtfilm Creed. Hij zou er in aanloop naar het gevecht met Ben Saddik zelfs speciaal voor naar Amerika zijn gevlogen om auditie te doen. ,,Op termijn heb ik andere dingen voor ogen. Daar ben ik nu hard voor aan het werk. Ik ben met allerlei dingen bezig om ervoor te zorgen dat ik niet nog tien tot vijftien jaar hoef te vechten.”
Ik probeer alles te laten zien en ben daar heel open in. Misschien wel te open