Nieuws Mode

Corona zakelijke ramp? Crisis inspireerde ondernemer Emily Hermans juist

Ondernemen in corona-tijd hoeft niet altijd treurnis op te leveren. Eindhovens mode-ontwerpster Emily Hermans putte er inspiratie uit voor haar modelabel MLY en creëerde nieuwe markten.

Lizette van Neer (AD) 11 september 2020

MLY mode label corona inspiratie

Mode-ontwerpster Emily Hermans creëerde nieuwe markten dankzij corona. Foto: Kees Martens/DCI Media

Vorig weekend lanceerde Emily Hermans via social media haar nieuwe najaarscollectie met daarin, voor het eerst sinds twaalf jaar, kledingstukken voor mannen, schrijft het AD. Vanwege de coronamaatregelen was er geen catwalk om de nieuwe collectie te tonen. In plaats daarvan vond Hermans klanten en bekende Eindhovenaren bereid mee te werken aan een foto- en videoreportage in haar tijdelijk tot studio omgeturnde winkel op Strijp-S.

In totaal poseerden zo'n dertig amateurmodellen in haar nieuwe creaties, onder wie bekende Eindhovense gezichten zoals zangeres Anneke van Giersbergen (bekend van onder andere The Gathering en VUUR), kunstenaar Pim Verheul, creatief cateraar Piet Bergman en ondernemer Franka van der Linden.

''Tijdens de lockdown ben ik videoboodschappen gaan opnemen die ik aan mijn klanten mailde. Zo nam ik ze virtueel mee door mijn collectie''

Emily Hermans, ondernemer in mode

Corona-maatregelen boden ondernemer inspiratie

Gek genoeg was het corona en de ermee gepaard gaande overheidsmaatregelen die Hermans (indirect) inspireerde. Zo lanceerde ze eerder al een eigen lijn in mondmaskers. Hermans: ,,Mijn coupeuse heeft familie in Duitsland. Daar was het eerder gangbaar een mondmasker te dragen, dus zeiden we 'laten we dat ook gaan maken'. We hebben een eigen maatsysteem ontwikkeld voor kinderen, dames en heren. Een couturemasker in tien maten in diverse prints. Het bleek een schot in de roos. Mijn coupeuse heeft hierdoor zelfs meer werk dan voorheen. Doordat er ook veel vragen van heren kwamen, zakenmensen die voor hun reizen een masker wilden, kwam ik op het idee om voor mijn nieuwe modecollectie ook een mannenlijn te ontwerpen."

De coronatijd zorgde voor meer veranderingen in haar bedrijfsvoering, al dan niet noodgedwongen. MLY ging van offline naar online. ,,Voor corona had ik een website, nu heb ik een webshop. Tijdens de lockdown ben ik videoboodschappen gaan opnemen die ik aan mijn klanten mailde. Zo nam ik ze virtueel mee door mijn collectie, vertelde ik over de ontwerpen en voor wie dat wilde, paste ik of mijn stagiaire kledingstukken door. Ik had het niet verwacht maar mijn klanten hebben de stap mee gemaakt. Voor klanten die willen of die verder weg wonen, blijf ik die 'videoservice' leveren."

Inzichten in zakenvoering

En er zijn meer inzichten in zakenvoering. Zo probeert Hermans naar eigen zeggen voortaan de collectie zo laat mogelijk 'te knippen'.

,,Het is als merk steeds belangrijker om je flexibel op te stellen. Als iets wel duidelijk is geworden, is dat je de behoefte van mensen niet meer een jaar tevoren kunt voorspellen. Ik ben ook bang dat we in de mode de mindere koopkracht echt gaan voelen. Mode is toch een luxeartikel. We moeten nog meer gaan nadenken. De uitdaging is het tijdlozer karakter met de eigen signatuur te vatten. Het moet meer smart casual want er worden nieuwe eisen aan kleding gesteld. Corona heeft onverwachte kansen. Het heeft mij als ondernemer weer op scherp gezet."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.