Blog Adriaan Hogervorst - de Jong
Goed nieuws: je klant is niet loyaal, maar lui
Vorig jaar had een klant van marketeer Adriaan Hogervorst-de Jong een prima ervaring met zijn camperdeelplatform. Toch komt deze klant dit jaar niet direct terug omdat hij de prijs bij de concurrent wil afwachten. Bestaat er dan helemaal geen merkloyaliteit meer, vraagt Adriaan zich af in zijn expertblog.

Afbeelding ter illustratie. Dit is niet de Eric uit het artikel. Foto: Shutterstock.
Adriaan Hogervorst-de Jong
Head of Marketing Goboony
Adriaan werkt bij Goboony, Europa's grootste camper-deelplatform. Hij is vastberaden om van Goboony een household travel brand te maken. Daarbij hoort ook de vertaalslag van hoe marketing eigenlijk zou moeten naar hoe het daadwerkelijk mogelijk is binnen een scaleup. Hoofdbrekens en aha-momenten wisselen elkaar af.
Laatst belde ik met een klant. We noemen hem Eric. Nadat hij had verteld hoe hij op het idee was gekomen om een camperreis te gaan maken, vroeg ik hoe hij dan bij ons camperdeelplatform terecht was gekomen. Het antwoord was simpel: een korte zoektocht online leidde Eric naar ons. Het werd snel duidelijk wat het belangrijkste was in het maken van de keuze. De camper moest dichtbij huis op te halen zijn, en Eric wilde de best mogelijke prijs vinden. Dat is niet gek, want op een vakantie van een paar weken is elke besparing meegenomen.
Eric was goudeerlijk tijdens ons gesprek. Zo eerlijk zelfs dat hij vertelde dat hij eerder al eens een reis had gemaakt bij de concurrent omdat daar een betere prijs te vinden was. En hoewel hij vorig jaar met een camper van ons op vakantie was geweest, en aan zijn ervaring bij ons niets af te dingen was, was het nog lang niet gezegd dat Eric dit jaar weer bij ons terugkeert. De zoektocht begint gewoon weer opnieuw. Een camper dichtbij huis voor een goede prijs. Hij was hier heel duidelijk over.
Het was heel makkelijk geweest om me hier rot over te voelen, en misschien zelfs de rest van het gesprek een beetje geïrriteerd te zijn. Wat een stomme klant. Straks boekt hij weer bij de concurrent terwijl hij bij ons een goede ervaring heeft gehad. De camper beviel goed, het contact met de eigenaar was welkom en fijn, de herinneringen aan de reis zijn mooi. En we hebben ook nog zo’n leuk telefoongesprek!
Als je je 24/7 in de rondte werkt voor een aantrekkelijk merk en een zo goed mogelijke ervaring voor je klanten, dan mag het best even pijn doen om te horen dat prijs uiteindelijk belangrijker is. Maar schud jezelf dan ook snel weer wakker. Want natuurlijk, jij geeft ontzettend veel om je merk, en dat moet je ook doen. Maar verwacht dat niet van anderen. Hartstochtelijke merkliefde en merkloyaliteit zijn een sprookje.
"Hartstochtelijke merkliefde en merkloyaliteit zijn een sprookje"
Merkloyaliteit of gemak en gewoonte?
Bestaat merkloyaliteit dan helemaal niet? Ja en nee. Natuurlijk zijn mensen af en toe wel honkvast als het om bepaalde producten gaat. In de supermarkt pak je de koffie die je kent, op het station haal je dat ene broodje waarvan je weet dat het lekker en betaalbaar is, en wisselen van streamingabonnement doe je ook niet elke maand.
Maar in de meeste gevallen is dit gemak of gewoonte, door marketingmensen optimistisch uitgelegd als loyaliteit. Het is misschien zelfs niet veel anders dan dat je een vaste plek aan de eettafel hebt.
Mensen mijden risico's in hun aankoopgedrag
Kiezen wat je al kent, is bovendien lekker veilig. Je weet wat je krijgt. Zo stelde mijn vrouw laatst voor om eens een andere pot mayonaise te kopen, maar dat leidde bij mij tot een angstig maar resoluut protest. Onze mayo is misschien niet de lekkerste, maar hij is ook niet vies. En stel je voor dat je de gok waagt en dan een pot van die Franse zure mayo openmaakt, dan duurt het ontzettend lang voordat die op is. Want weggooien doe je ook niet.
Mensen mijden nu eenmaal graag risico's, ook in hun aankoopgedrag. En zelfs áls iemand enthousiast is over een merk, zoals ik over Dr. Martens, dan betekent dat niet dat er een exclusiviteitscontract getekend is. Natuurlijk draag ik graag mijn Docs, maar ik loop ook vaak op mijn Adidas-gympen. En waar mijn moeder wel tien paar Dr. Martens-schoenen had, heb ik er maar één. Dus als merkloyaliteit al bestaat, is het in ieder geval niet genetisch bepaald.
"Zelfs áls iemand enthousiast is over een merk, dan betekent dat niet dat er een exclusiviteitscontract getekend is"
Van de punklaarzen gaan we weer even terug naar Eric. In het beste geval start zijn zoektocht naar een camper straks waar hij de volgende keer eindigde, namelijk op onze website. Want daar heeft hij het meest recent een goede ervaring gehad. Dat is dus vooral de verdienste van onze productervaring. Maar omdat Eric er ook duidelijk over is geweest dat-ie zeker gaat vergelijken met andere aanbieders, hangt de p van prijs toch weer als een zwaard van Damocles boven ons hoofd.
Lees ook: Marketinglessen: jouw merk is belangrijk, maar ook weer niet zó enorm belangrijk
Niets af te dingen op je productervaring
Misschien is de les over loyaliteit dan als volgt. Zorg ervoor dat er niets af te dingen is op je productervaring. Als je klant dan opnieuw een aankoop wil doen, zal-ie negen van de tien keer niet opnieuw beginnen met zoeken, maar terugkeren naar wat-ie al kent. Want de klant wil geen gedoe. Als je dan naast een goed product ook nog zorgt voor consistente en aansprekende merkcommunicatie door het hele aankoopproces en gebruik heen, dan kan dat wellicht je kansen nog vergroten wanneer er toch alternatieven worden afgewogen. Bijvoorbeeld vanwege een prijsverschil.
Dat is tenminste wat ik doe om Eric de volgende keer weer welkom te heten. Ons productteam heeft sinds januari overuren gedraaid om het hele proces van het zoeken van een camper tot het managen van je boeking zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. En zodra Eric ook maar een klein beetje begint te dromen over zijn volgende vakantie kan-ie meteen weer bij ons terecht. Want ons marketingteam heeft alle mogelijke inspiratie en praktische hulp klaar staan voor de grootst mogelijke voorpret. Van infinite Instagram scroll tot podcast of reisgids.
Dus Eric, ik kan niet wachten tot je terugkomt. Ik help je graag om een geschikte camper dichtbij huis te vinden met de juiste prijs. En mocht je er niet uitkomen dan doen we toch gewoon weer even zo’n gezellig belletje?