Blog Petra Lubbers

'Retailers, leveranciers: ik wil geen fictief hoge adviesprijzen. Ik wil wél kortingen. Die kloppen'

Veel retailers maken zich er schuldig aan, schrijft Petra Lubbers van Tom Orrow in haar blog: het communiceren van een te hoge korting op basis een te hoge retailadviesprijs. Want hoge kortingen werken extra verkopen in de hand. Maar deze vorm van misleiding is wettelijk niet toegestaan en er zijn pleiters om daarom die adviesprijzen maar af te schaffen. Maar wat wil de consument? Het goede gevoel van de hoge korting of een zuivere ‘deal’?

Petra Lubbers | Raad van Advies 4 april 2021

Online shoppen ecommerce webshop

Eind maart 2021 bekeken de onderzoekers van Consumentenbond de prijzen van 250 webwinkels en concludeerden dat consumenten veelal bedonderd worden. De schuldig bevonden retailers wijzen structureel naar de leveranciers als het gaat om te hoge adviesprijzen. Vooral online partijen als bol.com en Coolblue hebben hier een handje van. En niet geheel onterecht; het zijn ook de Samsungs en de Sony’s die aangeven bij hun productinformatie wat de adviesprijs en dat is wat wordt getoond. Vervolgens is het aan de retailer of het artikel voor meer - ja, dat kan ook - of minder wordt verkocht.

Lees hier ook een eerdere blog van Petra Lubbers: Nu lokaal online kopen, straks weer terug naar bol.com en Coolblue?

De Consumentenbond pleit al tijden voor de afschaf van adviesprijzen. Maar is dit ook echt in het belang van de consument?

Waar het interessant wordt is het moment dat de geldende adviesprijzen tijdens een actieperiode ineens veel hoger worden. Natuurlijk om een fiks hogere korting te kunnen bieden aan de consument. En wie is er dan als verantwoordelijke aan te wijzen? De leverancier die de adviesprijs bepaalt of toch de retailer die een hogere adviesprijs mag tonen zolang het product de afgelopen maanden ook tegen die prijs is verkocht? Het is lastig aan te tonen en vingerwijzen van leverancier naar retailer heeft weinig zin. Tenslotte hebben ze beide belang bij de omzet van de verkopen.

Om deze situaties te voorkomen, pleit de Consumentenbond al tijden voor de afschaf van die adviesprijzen. Maar is dit ook echt in het belang van de consument?

Lees ook: Toekomstbeeld Petra Lubbers: 'Winkeliers worden afhaalchinezen'

Door het van/voor prijsmechanisme weg te halen kan ook een groot deel van de actiedruk verdwijnen

Kijk nou naar mijn familie. Bij ons is het een sport om net dat jasje of jurkje in de uitverkoop te scoren, 'Mooi jurkje he? En hij was eerst 150 euro, nu maar 60 euro!' zijn dan de woorden van mijn moeder of zus. Het lijkt erop of het genot van de korting net zo hoog is als van dat hele jurkje. En zelf ben ik ook heel blij als ik kwalitatieve winterjassen voor de kinderen heb gekocht voor de helft van de prijs. Kan ik ook van glunderen van trots. En nu wil de Consumentenbond ons deze momentjes van plezier afpakken?

Daarbij geloof ik ook niet de consument beter af is met losse verkoopprijzen. Door het van/voor prijsmechanisme weg te halen kan ook een groot deel van de actiedruk verdwijnen. Uiteindelijk worden prijzen dan hoger. En beste Consumentbond, dat is toch niet in belang van de consument?

Natuurlijk wil ook ik geen fictief hoge adviesprijzen. En ik wil ook kortingen die kloppen. Maar ik wil wél kortingen! Beste retailer, beste leverancier, zet eens even je beste beentje voor. Hou je aan de regels, bedot ons niet. Daarmee blijft het shoppen leuk voor ons allen!

Petra Lubbers Tom Orrow Raadvan Advies

Petra Lubbers

Managing Director Tom Orrow

Petra Lubbers heeft bijna twintig jaar ervaring in media, advertising en e-commerce is managing director en partner bij Tom Orrow, specialist in online platformen. Sinds 2019 is Lubbers lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws