Jan van Nederveen
Managing director IMK
Jan van Nederveen is ondernemer en aandeelhouder in twee bedrijven samen met IMK, het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf. Zijn bedrijven zijn gericht op het succesvoller maken van ondernemers. Daarvoor heeft hij ruim 25 jaar een prachtige corporate-carrière gemaakt bij onder andere IBM, KPN, Pon en Delta Lloyd.
Volle treinen en snelwegen
Mijn verwachting was dat het thuiswerken na corona op grote schaal zou doorzetten. Maar nu we weer een tijdje normaal kunnen werken, zie je dat dit niet zo is. Volle treinen en snelwegen laten zien dat we weer volop forensen. Maar ook als zzp’ers en ondernemers merken we steeds vaker dat opdrachtgevers verwachten dat je op kantoor bent. En dat terwijl we thuis zoveel meer kunnen doen… toch?
Waarom thuiswerken
Even terug naar de voordelen van thuiswerken. Vooropgesteld dat je werk thuis te doen is (dat is natuurlijk niet bij alle beroepen zo) is thuiswerken leuker of aantrekkelijker om de volgende redenen:
- Geen reistijd en ook meer effectieve tijd.
- Zelf je tijd indelen en werken wanneer jij dat wil.
- Geen kantoorpoppenkast met nette kleren en praatjes pot bij de koffieautomaat.
- Focus: je kunt je beter concentreren als je rustig thuiswerkt (al is dat natuurlijk niet bij iedere thuiswerker zo).
- Vergaderen is efficiënter via Zoom.
- Je bent meer thuis (goed voor de werk-privébalans).
Lees ook: Podcast hybride werken: wie thuis niets doet, doet op kantoor ook niets
Maar, voor niets gaat de zon op. Er kleven ook nadelen aan thuiswerken:
• Geen goede werkplek (kun je zelf oplossen).
• Geen rustige werkplek.
• Het is wel erg alleen, je mist de sociale contacten.
• Je werkt ongemerkt vaak langer door.
Voor- en nadelen opdrachtgever
Daarnaast zijn er voor je opdrachtgever natuurlijk ook voor- en nadelen. Die heeft minder kosten aan werkplekken, koffie en reizen. En: de werkgever ziet ook wel dat de effectiviteit in sommige situaties veel groter is bij thuiswerken.
Toch zijn er voor een opdrachtgever ook duidelijke nadelen:
- Minder zicht op wat er gedaan wordt, controle is moeilijker op afstand.
- Een teamgevoel is lastiger te creëren op afstand.
- Techniek en beveiliging bij thuiswerken zijn moeilijker te regelen.
Er zijn ook nadelen die vooral van toepassing zijn op langdurige samenwerkingen:
- Gezamenlijke taken zoals brainstormen gaan echt moeilijker op afstand.
- Vertrouwen tussen mensen is lager als je elkaar niet of zelden live ziet. Kletsen bij de koffiemachine en in de kantine hebben hier duidelijk een functie.
- Begeleiding van nieuwe medewerkers gaat minder op afstand, vragen stellen is soms moeilijker.
- Een gemeenschappelijk doel, een teamgevoel en een gemeenschappelijke vijand geven energie aan een organisatie. Dat is veel eenvoudiger op kantoor te ontwikkelen.
Lees ook: Duits onderzoeksinstituut: thuiswerken is een blijvertje
Oké… dus wat nu?
Kortom: elk voordeel heeft zijn nadeel – en andersom. Hét antwoord op wel of niet thuiswerken is er eigenlijk niet. Wel zijn er tips. De belangrijkste? Leef je in, en probeer elkaar te begrijpen. Er zijn goede redenen waarom je wil thuiswerken en er zijn goede redenen om naar kantoor te gaan. Wat wel voor altijd veranderd is, is dat een werkgever die iedereen elke dag op kantoor wil zien, echt niet meer van deze tijd is. En als ze toch nog bestaan, zou ik er niet willen werken. Aan de andere kant: altijd thuiswerken lijkt me óók niets.
Het sleutelwoord? Balans.
Bedenk waar jouw ideale balans ligt, en ga daarover in gesprek. Als jij je werk kan doen met een of twee dagen per week op kantoor, zorg dan dat je dat kunt uitleggen. Maak duidelijke afspraken, deeltaken en deadlines, en spreek duidelijk af wanneer je wel en wanneer je niet op kantoor bent. Die duidelijkheid lost al veel op en bovendien kun je daaromheen goed plannen.
Wat voor altijd veranderd is, is dat een werkgever die iedereen elke dag op kantoor wil zien, echt niet meer van deze tijd is. En als ze toch nog bestaan zou ik er niet willen werken
Twintig jaar geleden: elke dag kantoor
Zelf was ik manager in een tijd dat je elke dag naar kantoor ging. Was toen ‘handig voor overleg, zichtbaarheid en een voorbeeldfunctie’. Management by walking around: je kon goed zien waar iets wel of niet goed ging. Het is meer dan twintig jaar geleden, maar ik geloofde er toen heilig in.
Tien jaar geleden was ik als manager nog wel dominant op kantoor, maar geen vijf dagen per week; thuis of onderweg werken werd normaler – en voor sommige medewerkers was het af en toe thuis werken een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Voor zzp’ers en ondernemers waar we mee werkten, werd op afstand werken (soms thuis, soms op het eigen kantoor, soms bij ons op kantoor) ook normaal. Goede afspraken en rekening houden met elkaar.
En nu?
Dan de afgelopen vijf jaar. Als ondernemer ben ik meer in mijn thuiskantoor. Eerst als zelfstandige, omdat sommige werkzaamheden daar gewoon beter konden plaatsvinden (acquisitie, plannen maken, telefoongesprekken). Nu, als ondernemer met andere ondernemers, werk ik nog steeds veel thuis omdat dat kan én zorg ik ervoor een aantal dagen per week met de collega-ondernemers samen te komen. Worden we allemaal beter van. En, toegegeven, het is ook gewoon gezellig.
Trouwens, inhakend op de actualiteit: ik heb ook een zzp’er gehoord die graag naar kantoor komt omdat de kachel thuis naar beneden kan – en de energierekening dus ook. Tsja, dat kan natuurlijk ook een reden zijn om naar kantoor te komen, als je dan toch om de hoek woont.
Lees ook: Waarom iedere ondernemer een stip op de horizon zou moeten hebben