PayPal maakt het consumenten en bedrijven makkelijk met flexibele betaalprocedures. Daarnaast heeft het bedrijf veel inzicht in bestedingen, veranderend consumentengedrag en trends en ontwikkelingen die retailers en andere bedrijven helpen. Maarten Zwaan, Director PayPal Benelux en Ierland, licht toe: ,,We maken business zo makkelijk mogelijk voor onze klanten. Daarvoor delen we relevante inzichten tijdens gesprekken die we met bedrijven hebben, en bijvoorbeeld via onderzoek naar aankoopgedrag.”
Gen Z en Millennials vieren de feestdagen anders
Het klassieke familiebezoek met veel cadeaus tijdens Sinterklaas en kerst zijn voor Gen Z en Millennials niet langer vanzelfsprekend, zo blijkt uit het onderzoek van PayPal. Zwaan vertelt: ,,53% van de Nederlanders heeft de tradities aangepast. Dat geldt voor maar liefst 70% van Gen Z en Millennials.”
Uit het onderzoek blijkt dat zij vooral genieten van:
Niets doen en ontspannen
Films of series kijken
Secret Santa vieren, met één cadeau per persoon
Minder cadeaus geven om ethische redenen
Op vakantie gaan of tijd doorbrengen met vrienden
Vooral Gen Z geeft daarbij aan de tradities vanwege financiële redenen aan te passen. Bijna de helft (45%) noemt de inflatie als belangrijkste reden. (Mede) daarom houdt 32% van die generatie rekening met Black Friday en Cyber Monday om goedkoper cadeaus te kopen voor tijdens de feestdagen. ,,Wat verder opvalt is dat Nederlanders minder besteden aan cadeaus dan bijvoorbeeld Fransen en Duitsers,” licht Zwaan toe. Hij voegt toe: ,,De helft van de Millennials besteedt daarentegen nog €50 tot €199 aan cadeaus, dus vormt daarmee een uitzondering.”
Inspelen op veranderende tradities
,,We helpen bedrijven graag in te spelen op veranderende tradities, zoals dat uit ons onderzoek naar voren komt,” legt Zwaan uit. Hij ziet kansen voor retailers en andere ondernemers. ,,Wie alleen inspeelt op het klassieke Sinterklaas en kerst mist een groot deel van Gen Z en de Millennials. We zien rond Black Friday een piek in betalingen, en merken dat ook bijvoorbeeld de vieringen van Halloween en Sint Maarten steeds meer aandacht krijgen.”
Daarnaast lijken consumenten bewuster om te gaan met hun aankopen, ook financieel. ,,We zien dat consumenten kritischer zijn, vanwege de inflatie. Ze zoeken goedkope alternatieven of wachten tot er kortingen zijn. Daarom is het belangrijk om daar als ondernemer op in te spelen.”
Fijne feestdagen voor iedereen
Uit het onderzoek blijkt verder dat de jongste generaties minder cadeaus geven om ethische redenen. In plaats daarvan doen ze liever iets goeds voor anderen die bijvoorbeeld minder te besteden hebben. PayPal faciliteert die mogelijkheid, bijvoorbeeld met PayPal Give at Check Out. ,,We bieden consumenten de mogelijkheid om €1 extra af te rekenen, zodra ze online een aankoop doen. Dat bedrag komt zonder aftrek van kosten voor de volledige 100% ten goede aan de goede doelen die we ondersteunen.’’ In een tijd waarin bedrijven steeds vaker beoordeeld worden op hun maatschappelijke betrokkenheid, biedt deze optie ondernemers een kans om een positieve impact te maken op de maatschappij.
PayPal ondersteunt met de actie tegelijkertijd graag de wens van vooral Gen Z en Millennials om de feestdagen inclusiever te vieren. Door €1 extra af te rekenen krijgen anderen met een kleinere beurs ook de kans om fijne feestdagen te vieren. Daarbij veranderen de tradities zoals we die kennen, maar lijken saamhorigheid en solidariteit dus nog altijd belangrijk. Zwaan besluit: ,,Vanuit de onderzoeken die we doen en de bedrijven die we spreken weten we wat er speelt. Dat delen we graag met onze klanten, zowel ondernemers als consumenten. We vertalen dat graag naar concrete acties, zoals Give at Check Out om samen voor fijne feestdagen voor iedereen te zorgen. Als we op deze manier maatschappelijk kunnen bijdragen, dan is dat voor ons het extraatje dat de feestdagen voor iedereen bijzonder maakt.”
*YouGov in opdracht van PayPal, 19-21 oktober 2023, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland, 1004 Nederlandse respondenten. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1004 personen die representatief zijn voor de Nederlandse nationale bevolking van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is online uitgevoerd op het eigen panel van YouGov Nederland van 19 tot 2 oktober 2023.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Paypal.