BALR. – het premium merk dat geïnspireerd is door de lifestyle van profvoetballers – is tien jaar geleden ontstaan, na een ontmoeting tussen oud-voetballer Demy de Zeeuw en ondernemers Ralph de Geus en Juul Manders. ,,Op dat moment was Demy nog een professioneel voetballer, hij speelde bij Spartak Moskou. Demy, Ralph en ik hadden in Amsterdam een zakelijk gesprek en het klikte toen heel goed tussen ons. We kwamen vervolgens op het idee dat er ruimte was voor een premium merk, geïnspireerd door voetbal. Een lifestyle brand, dat helemaal gebaseerd is op het leven van de professionele voetballer buiten het veld”, zegt Manders, CEO van BALR.
Tien jaar later en BALR. is uitgegroeid tot internationaal erkend merk, met eigen winkels in meerdere landen. Je komt het merk overal tegen, op social media en in luxe warenhuizen in Tokio. Veel bekende profvoetballers zijn bij deze groei betrokken geweest. ,,Een mooi voorbeeld hiervan is de Braziliaan Neymar jr. Daarnaast is Cristiano Ronaldo laatst nog gespot met een cap van BALR. en hebben we eerder dit jaar een campagne gelanceerd met Sébastien Haller, de topspits van Borussia Dortmund. Natuurlijk hebben we hierbij ook veel profijt van onze contacten bij zusterbedrijf 433: de grootste voetbalcommunity ter wereld met meer dan 100 miljoen volgers.”
Game of the Gods laat zien waar we als merk voor staan: geïnspireerd door voetbal, ontworpen voor de spelers
Lancering Game of the Gods
Begin 2024 lanceert BALR. haar nieuwste Spring/Summer collectie. De collectie is volledig ontworpen om een dag in het leven van een voetballer volledig te kunnen ondersteunen. ,,Van premium performance wear voor de workout in de gym tot uit eten in een sterrentent, onze SS24 collectie kleedt een voetballer van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.” BALR. heeft hierbij meer aandacht dan ooit voor details, wat erg duidelijk zichtbaar wordt in de vernieuwde Q-Series, de populairste lijn van het merk. Een speciale capsule collection, getiteld ‘Game of the Gods’, wordt later in het eerste kwartaal groots gelanceerd. ,,Game of the Gods laat zien waar we als merk voor staan: geïnspireerd door voetbal, ontworpen voor de spelers. Ik kan niet wachten tot deze collectie in de winkels ligt.”
Nederland is onze thuismarkt en die zal altijd belangrijk voor ons zijn, maar onze echte focus gaat naar groei in Duitsland
Vernieuwde online strategie met Flatline Agency
Terwijl BALR. internationaal flink uitbreidt met behulp van agenten en distributeurs, richt het zich met een nieuwe digital strategie dichterbij huis. ,,Nederland is onze thuismarkt en die zal altijd belangrijk voor ons zijn, maar onze echte focus gaat naar groei in Duitsland.” Om deze online strategie uit te voeren werkt BALR. sinds drie maanden samen met het Amsterdamse Flatline agency van de broers Dylan en Robin Laseur.
,,We krijgen hierbij support van Flatline. Ze ondersteunen ons om beter te performen op het gebied van e-commerce en hebben de website verder geoptimaliseerd met hun expertise van Shopify. Ik werk zelf niet direct met hen samen, maar ik hoor wel van mijn team dat zij zeer enthousiast zijn over de klik en de hands-on manier van samenwerking en wekelijkse bezoeken op ons kantoor. Het partnership met Flatline Agency geeft ons de mogelijkheid om de online groei komend jaar verder vorm te geven.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Flatline Agency.