Branded content

‘Met een duurzamere én gezondere frisdrank gaan wij de strijd met de concurrentie aan’

Aangeboden door Rabobank
Tim de Hoon van House of Chi heeft een nieuwe frisdrank op de markt gebracht. Foto: Dingena Mol DinTim de Hoon van House of Chi heeft een nieuwe frisdrank op de markt gebracht. Foto: Dingena Mol.
DinTim de Hoon van House of Chi heeft een nieuwe frisdrank op de markt gebracht. Foto: Dingena Mol.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Per jaar drinkt de gemiddelde Nederlander ongeveer 85 liter frisdrank. Dat komt met zijn allen neer op een slordige anderhalf miljard liter. Een enorme markt, gedomineerd door grote spelers als Coca-Cola en Pepsi, maar ook de diverse huismerken van de supermarkten. Wat bezielt een ondernemer om juist in die markt te proberen om de boel te disrupten met een gezonder en duurzamer alternatief?

Amsterdamse Frisdrank Fabriek

,,Mijn reis als ondernemer begon oorspronkelijk in de energydranken. Samen met een aantal compagnons importeerden we gedroogde bladeren uit Ecuador naar Nederland om er hier een energiedrankje van te maken. Dat heb ik een aantal jaar gedaan, maar toen ik in 2019 de kans had om de Amsterdamse Frisdrank Fabriek op te zetten heb ik geen moment getwijfeld. De food en beveragemarkt is een ingewikkelde markt waarbij veel bedrijven het productieproces elders uitbesteden. Dat wilde ik niet. Het was mijn droom om hier in Nederland een eigen frisdrankmerk op te zetten en de productie lokaal te realiseren. Door onze expertise in bloemen- en kruidenextracties creëren we frisdranken met pure smaken en minder suiker. Met dit duurzame, lokaal geproduceerde en gezondere alternatief wil ik de strijd aangaan met de huidige frisdrankmarkt..”

,,Het was mijn droom om gewoon hier in Nederland een eigen frisdrankmerk op te zetten en de productie ook daadwerkelijk hier te realiseren. En dat is gelukt.”
Zoals elke ondernemer weet is er helemaal niets mis met dromen, maar om de boel vervolgens ook te realiseren, daar komt vaak nog een hoop bij kijken. Op het gebied van benodigde spullen, maar ook qua werkkapitaal. Zeker wanneer het op het maken van frisdranken aankomt. Je hebt immers machines nodig om cafeïne en andere smaakstoffen uit de natuurlijke grondstoffen te halen, de drank te bottelen en te labelen en het eindproduct vervolgens in te pakken. En een fabriek waar dat hele proces allemaal in kan plaatsvinden. Tim had het plan, nu nog het kapitaal. Bij zijn bank, Rabobank, vond hij een gewillig oor.

Lees verder onder de advertentie

De bank heeft me geholpen met een goede financial leaseconstructie

,,Ik heb al sinds ik klein was een rekening bij Rabobank en wist dat zij op het gebied van financieringen voor ondernemers nét even meer bieden dan de meeste andere banken. In mijn geval ging het dan vooral om twee zaken, een goede financial leaseconstructie, zodat ik nieuwe machines kon aanschaffen en factuur financiering, zodat ik tussen de betalingen van afnemers door verder vooruit kon met mijn bedrijf. Het heeft me enorm geholpen bij de eerste groeifase van mijn business en er mede door gezorgd dat we tijdens de coronapandemie het hoofd boven water konden houden. De bank heeft me geholpen met een goede financial leaseconstructie, zodat ik nieuwe machines kon aanschaffen en verder vooruit kon met mijn bedrijf.”

Vijftigduizend flesjes... per dag

In vijf jaar tijd stampt Tim met een aantal nieuwe compagnons en met de steun van de bank een succesvol bedrijf uit de grond. Tijdens corona was het even pittig, vooral omdat het grootste deel van zijn afnemers in de horeca de tent moesten sluiten. Maar door een slimme constructie met het thuisbezorgen van frisdrank bleef de fabriek up and running. Inmiddels loopt men in de huidige fabriek en met de machines tegen de grenzen van hun kunnen aan en dan is er dus maar één echt alternatief: opschalen naar een grotere fabriek met nieuwe machines die tot wel vijftigduizend flesjes per dag kunnen vullen. Een nieuw plan en een nieuw gesprek met de bank volgt.

,,We zien de vraag naar onze gezondere en duurzame frisdranken eigenlijk jaar na jaar stijgen. En dat is natuurlijk alleen maar goed, maar het brengt ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Om door te kunnen groeien is immers extra werkkapitaal nodig. Dat willen we deels opvangen met een investeringsronde, waarbij we 1,2 miljoen euro willen ophalen. En deels met financiering door de bank. Dankzij de handige online tools van Rabobank kun je als ondernemer binnen dertig seconden een goed beeld krijgen van je mogelijke leencapaciteit en in de gesprekken met onze accountmanager bij de bank bespreken we de best passende financieringsvorm. We groeien hard en hopen volgend jaar voor het eerst zwarte cijfers te schrijven, wat gezien de korte tijd dat we bestaan best een prestatie is in onze sector. Daar heeft de bank ons enorm bij geholpen en dat is ook mijn belangrijkste tip aan andere ondernemers. Wie je ook kiest, zorg dat de partok die je uitzoekt past bij de dynamiek die je zoekt als ondernemer en hun verhaal matcht met jouw ambities. Onze eigen ambities? We willen doorgroeien en verder bouwen aan een toekomstbestendig bedrijf waarmee we eerst Nederland en later de rest van de wereld willen veroveren, met functionele frisdranken die een gezonder alternatief bieden. En weet je wat, dat gaat ons nog lukken ook.”

Lees verder onder de advertentie

Wil jij ook de ondernemersflow vast houden? Ontvang binnen 15 minuten een passend voorstel voor jouw zakelijke financiering op rabobank.nl/flow.