Branded content

Paid, organisch, leads, sales: dit moet je weten voor succesvolle online marketing

Aangeboden door VodafoneZiggo
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Mick Leonhardt, socialmedia-specialist bij Vodafone Business, herkent het. ,,Voor veel ondernemers voelt online marketing als een doolhof”, aldus Leonhardt. In dit artikel vertelt hij daarom hoe je ervoor zorgt dat je de uitgang, en daarmee de ingang naar succesvolle digital marketing vindt. Tipje van de sluier? Het Gratis Advies Gesprek. Voor elke ondernemer in Nederland.

Uitdaging van ondernemers

Om te beginnen: online marketing. Waarom is dat nou zo belangrijk voor de groei van je bedrijf? ,,Online marketing zorgt ervoor dat mensen je zien, met je bezig zijn, en naar je toekomen voor jouw product of dienst,” zegt Leonhardt.

Waarom veel mkb’ers de kansen van online marketing dan toch vaak missen? Leonhardt: ,,Omdat het voor veel ondernemers voelt als een doolhof. Het is zo’n grote wereld, er is zo veel mogelijk. Neem alleen al de verschillende kanalen. Welk kanaal past bij je bedrijf, en bij je doelgroep? En dan de content: hoe kom je erachter wat je doelgroep aanspreekt? Wat men interessant vindt? En als je dat dan weet, hoe máák je die content? Als laatste punt hoor ik vaak de frustratie over het genereren van leads. Dat lukt meestal niet.”

Lees verder onder de advertentie
Mick Leonhardt, Vodafone/Ziggo. Foto: Notjustcontent
Foto: Notjustcontent

Sales of leads?

Want het genereren van leads, of het verhogen van sales: daar gaat het uiteindelijk om. Voor niets gaat immers de zon op. Om de vruchten van een effectieve online marketing te plukken, heb je echter een lange(re) adem nodig. Het is geen quick fix, maar ‘het resultaat van een ideale mediamix’, aldus Leonhardt.

Die mix is voor elk bedrijf anders, vervolgt hij. ,,Het hangt af van de aard van je bedrijf. Je hebt eigenlijk twee groepen: e-commerce (de online variant van retail), die gericht is op het verhogen van sales, en bedrijven die een dienst verlenen, en meer gericht zijn op het genereren van leads. Zo is de online marketing van een bakker anders dan die van een makelaar. Maar aan de basis van een succesvolle online marketingstrategie van beide bedrijven ligt hetzelfde: een funnel.”

Lees verder onder de advertentie

Funnel facts

,,Van een eerste kennismaking op social media tot de evaluatie van een koop via de mail: met een funnel verbind je mensen in verschillende fases van hun customer journey aan je merk,” legt Leonhardt uit. ,,Het mooie aan online marketing is dat je je doelgroep in elke fase van die customer journey met de juiste content kunt bereiken.”

,,Influencermarketing is een van de beste methodes om als merk in contact te komen met je doelgroep en community’s te bereiken,” vertelt Lieseloth Wisbrun. ,,Het is eigenlijk mond tot mond-reclame on steroids. Het is alsof een vriend of vriendin - in de vorm van fashion & beauty-, maar ook food- en sportinfluencers - die je eigenlijk alleen digitaal kent, je een aanbeveling doet. En dat is de beste reclame die je als merk kan hebben.”

En daarmee stipt hij een belangrijk struikelblok aan. Veel ondernemers weten niet wat en wanneer ze iets moeten plaatsen. “Dat kan inderdaad lastig zijn”, erkent Leonhardt. “Stel: jouw doelgroep zijn jongeren die nieuwe sneakers zoeken. Dan heeft een paid post op een zakelijk platform als LinkedIn in eerste instantie misschien minder effect. Je moet erachter komen wat ze interessant vinden, en ze een reden geven je te willen volgen. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een influencer, zoals Lead Growth Brand-manager Lieseloth Wisbrun in bovenstaand radio-interview uitlegt.”

Lees verder onder de advertentie

Investeren in het hele plaatje

Heb je geen e-commerce maar een dienstverlenend bedrijf, dan kun je leads genereren door je doelgroep bijvoorbeeld een ebook aanbieden over een onderwerp dat ze interessant genoeg vinden om hun gegevens achter te laten.” Leonhardt tempert hierbij wel meteen de verwachtingen. “Je moet niet verwachten dat je honderden leads binnen krijgt met online marketing. Het gaat om een groter beeld. Om het creëren van bewustzijn, investeren in je merkbekendheid, investeren in het beeld dat mensen van je merk hebben. Je moet investeren in het hele plaatje.”

En dat is maatwerk. Want wat voor het ene bedrijf werkt, werkt voor het andere niet. Daarom biedt Vodafone Business alle ondernemers van Nederland een Gratis Advies gesprek aan. Een onafhankelijk expert kijkt samen met jou naar de specifieke kansen van jouw bedrijf en beantwoordt al je vragen over online marketing, security en hybride werken. Vind jij online marketing als ondernemer ook een uitdaging? Herken je vragen zoals: hoe genereer ik leads, hoe zet ik betaalde media effectief in, en hoe stel ik realistische verwachtingen? Een onafhankelijke expert kan je hierbij verder helpen!

Maak nu een afspraak

Succesvol worden in de digitale wereld? Vodafone Business is jouw partner in progress. Maak nu een afspraak met een onafhankelijke expert en ga direct aan de slag met de onderwerpen waar je al zo lang tegenaan hikt.

Lees verder onder de advertentie