Branded content

Edwin Vlieg (Moneybird): ‘de boekhouding moet vooral geen moeite kosten’

Aangeboden door Moneybird
Edwin Vlieg (Moneybird): ‘de boekhouding moet vooral geen moeite kosten’ Moneybird
Moneybird
Leestijd 4 minuten

Sterker nog, Moneybird is eigenlijk ‘zo trots als een pauw’. Al bewijst Vlieg dat liever vanuit de inhoud. ,,Onze groei en het enorme aantal tevreden ondernemers bewijzen dat we het goed doen. Toch zijn we altijd op zoek naar manieren om het hen nog vanzelfsprekender te maken. Ondernemers willen niet bezig zijn met de boekhouding. Dat moet zoveel mogelijk vanzelf gaan.”

Voor schalende en startende ondernemers

Niet voor niets is Moneybird er heel bewust voor starters, start-ups en bedrijven die uitgroeien tot scale-ups. Hij vertelt: ,,We maken het ondernemers graag makkelijk. Dat geldt voor starters voor wie alles nieuw is, en voor start-ups en scale-ups die boekhoudkundig een tandje moeten bijzetten.”

Moneybird deelt ondernemersverhalen om starters te inspireren en legt heel praktisch uit wat nieuwe ondernemers moeten regelen. Dat is volgens Vlieg een belangrijke voorbereidende stap: ,,We zijn eigenlijk een softwarebedrijf, omdat we zoveel van de boekhouding automatiseren. Dat maakt het ondernemers eenvoudiger. Traditioneel wekt de administratie namelijk vooral frustratie op, maar dat is dankzij slimme automatisering en een online boekhoudpakket zoals dat van ons verleden tijd.” Hij kan het vanuit z’n technische achtergrond bovendien niet laten om toe te voegen: ,,Eigenlijk zouden ondernemers van nu eens moeten weten wat hun collega’s vijf of tien jaar geleden allemaal nog handmatig moesten doen om de administratie op orde te krijgen.”

We doen liever ons werk heel erg goed, voor tevreden klanten die dat verhaal weer met anderen delen

Eigen betaalpas en betaalrekening

Moneybird heeft heel korte lijnen met de ondernemers die het boekhoudprogramma gebruiken. ,,Zo zitten we dicht op de bal, en weten we precies waar klanten tegenaan lopen of wat er mogelijk nog makkelijker kan.” Klanten vroegen namelijk niet letterlijk om een eigen betaalpas en bankrekening. ,,Toch merkten we aan de kleine frustraties dat het ondernemers helpt als ze een Moneybird-betaalpas en een geïntegreerde bankrekening kunnen gebruiken. Daarom hebben we dat in samenwerking met betaalprovider Adyen ontwikkeld.”

Het past binnen de missie van Moneybird, om het ondernemers makkelijker te maken. Onderaan de streep krijgen ondernemers met de software namelijk meer voor elkaar in minder tijd. ,,We willen graag een zo compleet mogelijk pakket aanbieden, dat zo intuïtief mogelijk werkt. Alles is beschikbaar, maar ons pakket toont precies de informatie die de ondernemer op dat moment nodig heeft. Onze gebruikers versturen bijvoorbeeld facturen met een iDeal-link, zodat hun klanten snel en eenvoudig kunnen betalen en nooit meer geld overmaken naar het verkeerde bankrekeningnummer.”

Betere beveiliging

Recent voegde Moneybird ook de mogelijkheid toe om in te loggen met Passkeys. Journalist Daniël Verlaan stelde dat gebruikers dankzij die innovatie eindelijk hun ‘wachtwoorden mogen vergeten’. Vlieg vertelt: ,,Gebruikers kunnen inloggen zoals ze dat ook op hun smartphone doen, dus met hun vingerafdruk of door hun gezicht te scannen.”

Hij wordt vooral blij van de eenvoud waarmee de beveiliging werkt. ,,De beveiliging is veel beter, omdat gebruikers geen wachtwoord nodig hebben dat kan uitlekken. Tegelijkertijd werkt het handiger dan bijvoorbeeld een wachtwoord en een SMS-code die de gebruiker ontvangt.” Als technologie de beveiliging verbetert én het proces eenvoudiger maakt is dat voor Moneybird daarom een no-brainer. ,,Het is precies de combinatie die wij altijd nastreven: makkelijker en beter.”

We helpen ondernemers goed van start te gaan. En we helpen start-ups uit te groeien tot scale-ups

‘Zo trots als een pauw’

De medewerkers om hem heen beschrijven Vlieg als bescheiden, en dat blijkt ook uit de communicatie naar buiten toe. Daardoor weten nog lang niet genoeg ondernemers hoe eenvoudig de boekhouding kan zijn. Vlieg vertelt: ,,Eigenlijk zijn we heel trots, maar we maken dat maar beperkt kenbaar. We doen liever ons werk heel erg goed, voor tevreden klanten die dat verhaal weer met anderen delen.”

Het tekent de Twentse nuchterheid, die Vlieg en Moneybird kenmerkt. ,,Al merk ik ook wel dat we echt iets bijzonders neerzetten. We helpen ondernemers goed van start te gaan. En we helpen start-ups uit te groeien tot scale-ups. Dat zijn de mooie resultaten van automatisering en een makkelijke boekhouding, omdat wij op de achtergrond ons huiswerk doen,” besluit Vlieg.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Moneybird.