Met het programma Ondernemen tegen Eenzaamheid willen het KPN Mooiste Contact Fonds en het Oranje Fonds eenzaamheid verminderen en sociale organisaties versterken die zich daarvoor inzetten.
Veel mensen voelen zich (weleens) eenzaam, maar weten dan niet goed hoe ze met anderen in contact kunnen komen. Het platform Vraagelkaar geeft hen een duwtje in de rug, vertelt directeur Hans Rothweiler. „Op ons platform vinden buurtgenoten elkaar voor een wandeling, een bezoekje aan het theater, maar bijvoorbeeld ook om uitleg te krijgen over de iPad. Sinds de start in 2012 zijn er al 12.000 mensen geregistreerd. Wij zorgen ervoor dat deze mensen elkaar ontmoeten.”
Op date met Wil
Eén van die mensen is Tineke Richter (79) uit Amsterdam. Nadat haar man overleed, verhuisde zij in haar eentje naar Biddinghuizen. Een dorp waar ze nog nooit geweest was, laat staan gewoond had en dus ook niemand kende. „Biddinghuizen, of all places. Daar was ik niet bekend. Ik was nieuw, maar besloot niet bij de pakken neer te gaan zitten. Ik hoorde over een bijeenkomst van Vraagelkaar en ging erheen. Daar schoof ik aan bij een coach en vertelde ik over mezelf. Zij ging vervolgens op zoek naar een buurtgenoot met dezelfde interesses. Niet veel later had ik een ‘date’, niet romantisch, maar vriendschappelijk, met Wil (88). We kwamen met elkaar in contact, het klikte en inmiddels alweer zeven jaar later, klikt het nog steeds.”
Niet veel later had ik een ‘date’, niet romantisch, maar vriendschappelijk, met Wil (88)
Tineke Richter
Met Wil maakt Tineke regelmatig een wandeling of gaat ze een dagje weg. „Wil is alleen en ik ben alleen, nu zijn we, dankzij Vraagelkaar, met z’n twee. Hier in Biddinghuizen wonen veel mensen met (klein)kinderen. Die heb ik niet. Gelukkig heb ik nu in Wil een vriendin gevonden. Zij biedt mij gezelligheid en steun. Het is heerlijk om elkaar te kunnen bellen of op te zoeken. Dat biedt mij niet alleen een vriendschap, maar ook een vangnet. Als er iets is, kan ik Wil bellen en zij mij. Dat is enorm waardevol. Wil en ik hebben zelfs het Gouden Klavertje gewonnen! Dat is een award voor mensen die dankzij Vraagelkaar al jarenlang met elkaar bevriend zijn.”
1 + 1 = 3
Vraagelkaar organiseert onder meer de Gelukscarrousel, een bijeenkomst waar deelnemers een workshop schilderen, dansen of stoelgymnastiek kunnen volgen. Tijdens deze workshops is er volop ruimte om nieuwe buurtgenoten te ontmoeten, vertelt Tineke. „Nog niet zo lang geleden, deed ik hier nóg een leuk contact op. Met deze dame bezocht ik een spirituele beurs en ga ik naar een dorpsfeest. Ik krijg het nog druk!”
In het aankomende jaar zoekt Vraagelkaar actief de samenwerking met andere organisaties op, om zo nog meer uit dit soort activiteiten te halen. „We bekijken nu welke partijen complementair aan ons kunnen zijn”, vertelt Hans Rothweiler. „We willen niet concurreren, maar zoeken elkaar juist op om elkaar aan te kunnen vullen. Zo ben ik nu bijvoorbeeld op zoek naar ondernemers of enthousiastelingen die de Gelukscarrousel willen opvolgen. Zodat er na zo’n bijeenkomst bijvoorbeeld ook een wandelclub of schilderclub wordt opgezet, zodat we beter kunnen voorzien in de behoeften van de doelgroep. Hoe we die samenwerking precies op kunnen zetten, onderzoeken we op dit moment.”
Van ouderen naar Millennials: hoe spreek je een nieuwe generatie aan?
Tot op heden trok de sociale onderneming met name ouderen aan, maar daar komt nu verandering in. „In het programma Ondernemen tegen Eenzaamheid leerden wij kritisch te kijken naar onze propositie. Zo blijkt, onder meer uit aanvragen door gemeentes, dat eenzaamheid niet alleen iets is van ouderen, maar helaas ook van de jongere generaties. Dankzij onze deelname aan het programma Ondernemen tegen Eenzaamheid weten wij nu bijvoorbeeld beter hoe we zo’n nieuwe aanvraag het beste aan kunnen vliegen. Mijn leerles? Ga niet te snel te breed. Millennials vormen een totaal andere doelgroep dan waar wij ons de afgelopen jaren op hebben gericht. Gemeenten hebben natuurlijk bepaalde ambities, maar daar kunnen wij niet a la minute op inspringen. Daar is eerst onderzoek voor nodig.”
Gemeenten hebben natuurlijk bepaalde ambities, maar daar kunnen wij niet a la minute op in springen, daar is eerst onderzoek voor nodig
Hans Rothweiler
Op dit moment zit Vraagelkaar midden in dat onderzoek. „Wat betekent dat precies; het benaderen en betrekken van een nieuwe doelgroep? Wat betekent dat voor onze propositie? Ja, we willen een nieuwe doelgroep bereiken, maar niet op de manier zoals we dat al deden. Wij moeten eerst goed begrijpen waarom er eenzaamheid is onder millennials en waar de behoefte binnen deze doelgroep ligt. Pas dan kunnen we verder. Daarom verdiepen wij ons nu in de doelgroep, zodat ons aanbod aan kan sluiten op wat er nodig is?”