Branded content

Stoppen of gestopt met ondernemen? Vergeet je btw-aangifte niet te doen

Aangeboden door de Belastingdienst
Muhammed Öztoprak, Landelijk Coördinator Dienstverlening MKB bij de Belastingdienst
Muhammed Öztoprak, Landelijk Coördinator Dienstverlening MKB bij de BelastingdienstBelastingdienst
Leestijd 4 minuten •

Dat had ze van tevoren best willen weten. „Zo doe ik aan het eind van het kwartaal nog steeds btw-aangifte ondanks het feit dat er geen omzet meer is, en hebben we dus ook nog steeds onze zakelijke bankrekening.”

Btw-aangifte bijna vergeten

Omdat Suzette inmiddels vanuit haar eigen eenmanszaak verdient en factureert, dreigt ze de btw-aangifte van de vof nog weleens te vergeten. „Omdat we tot afgelopen augustus nog een kantoor huurden, liepen die kosten nog. En er zijn nog wat andere losse eindjes in onze administratie waardoor we ons nog niet hebben kunnen uitschrijven. Maar verder is de vof helemaal niet meer on top of mind, waardoor die btw-aangifte er steeds bijna bij inschiet. En dat wil je niet, want dan krijg je een naheffingsaanslag en mogelijk een boete.”

Je bent niet in een paar klikken weg

Bij het opheffen van een vof en eenmanszaak komt best veel kijken, bevestigt Muhammed Oztoprak, landelijk coördinator dienstverlening MKB bij de Belastingdienst, Suzette’s verhaal. „Je bent niet in een paar klikken weg.” Voor ondernemers die van plan zijn om met hun onderneming te stoppen, heeft hij dan ook een paar handige tips die hij in drie stappen heeft verdeeld. „Zo blijft het lekker overzichtelijk.”

Stap 1: regel je geldzaken

Breng voordat je je onderneming uitschrijft eerst goed in kaart wat er financieel nog loopt. Muhammed: „De eerste vraag is eigenlijk: zijn alle werkzaamheden gefactureerd? Welke facturen moet je nog betalen en welk geld moet er nog binnenkomen? Maak daar een duidelijk overzicht van, want tot de tijd dat dat allemaal is afgerond, kun je niet stoppen.”

Ook je zakelijke bezittingen horen bij dit punt. Wat doe je met je laptop, voorraad of andere spullen? Muhammed: „Het is belangrijk dat je ook dit vastlegt in je administratie. Pas dan kun je je boekhouding echt gaan afsluiten.” Houd je spullen zelf en neem je ze privé over, dan kan daarover nog btw verschuldigd zijn.

Hij vervolgt: “Die administratie moet je daarna overigens niet rechtstreeks de prullenbak ingooien, want de bewaarplicht is zeven jaar. Vergeet ook zeker je bankafschriften niet te downloaden, want als je die over zeven jaar moet opvragen, kan dat best een lastige klus worden. En tot slot bij stap 1: geef niet al je geld uit omdat je toch stopt. In het jaar erop moet je nog inkomstenbelasting betalen over het jaar waarin je je onderneming hebt opgeheven.”

Stap 2: schrijf je uit bij KVK

Goed. Je hebt je geldzaken en administratie op orde: tijd om je onderneming uit te schrijven bij Kamer van Koophandel. KVK geeft die uitschrijving door aan de Belastingdienst. Het kan vervolgens een tijdje duren voordat de uitschrijving bij de Belastingdienst is verwerkt. Denk van tevoren goed na over het moment dat je jezelf uitschrijft, adviseert Muhammed. „Je moet bijvoorbeeld nog aangifte kunnen doen en je administratie echt kunnen afronden.”

Niet iedere ondernemer schrijft zich overigens via KVK uit. Sommige ondernemers zijn daar niet ingeschreven en moeten hun stopzetting rechtstreeks aan de Belastingdienst doorgeven via een brief.

Stap 3: blijf je btw-aangifte doen

Je bent gestopt, uitgeschreven bij KVK en draait geen omzet meer. Dan ben je toch klaar met je btw-aangifte? Helaas werkt het zo niet. Zolang de Belastingdienst nog een aangifte voor je klaarzet, moet je die indienen. Je blijft btw-aangifte doen totdat je van de Belastingdienst een bevestiging hebt ontvangen dat je btw-nummer is vervallen.

Muhammed: „Zolang je die aangifte ontvangt, moet je hem indienen.” Ook als je in die periode dus helemaal geen enkele activiteit meer hebt verricht? „Ja, ook dan. Dan doe je een nihilaangifte. Simpel gezegd een aangifte waarin je invult dat je niets aan te geven hebt. Kortom: houd je portaal in de gaten, of zet die handige melding aan waardoor je een herinnering in je mail ontvangt.”

Voor het derde kwartaal moet je uiterlijk 31 oktober btw-aangifte doen. zo voorkom je een naheffingsaanslag en mogelijk een boete. Meer weten over stoppen met ondernemen of de btw-aangifte? Kijk op belastingdienst.nl/stoppen en belastingdienst.nl/geenomzet voor praktische uitleg, hulpmiddelen en tips.

Delen: