Podcast

'Boris Johnson gaat na Brexit nog miljarden aan EU betalen'

In de maand dat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat, moet het ook knopen gaan doorhakken over zijn toekomstige verhouding tot de EU. Want alleen redt het Verenigd Koninkrijk (VK) het niet, stelt Brexit-expert Lennard van Otterloo in onze podcast. ,,Het is heel goed denkbaar dat het Verenigd Koninkrijk nog miljarden blijft betalen aan Europese programma's.''

Brexit 31 januari wat nu gebeuren anp

Lennard van Otterloo | Foto: ANP 7 januari 2020

Nu het VK op 31 januari de EU verlaat is voor veel bedrijven de tijd gekomen om knopen door te hakken. Volgens recent onderzoek van de Kamer van Koophandel zijn bedrijven voorzichtig optimistisch nu er meer duidelijkheid is, zegt Van Otterloo, al blijft de periode tot september dit jaar spannend.

Sectoren

Het VK zit nu in een proces dat het de ene bedrijfssector moet laten vallen ten gunste van de andere. Vooral de auto-industrie en farmaceutische industrie krijgen het volgens de Brexit-expert te verduren. Als deze sectoren vragen om schadebeperkende maatregelen, krijgen ze echter nul op het rekest. ,,Het schijnt dat ministers het idee hebben dat deze sectoren sowieso al wegzakten en dat er niet naar die sectoren geluisterd wordt.''

Van Otterloo vindt het een vreemde houding van de Britse regering: ,,Terwijl de auto-industrie in de rest van Europa redelijk gezond is, is die in Groot-Brittannië weggezakt. Natuurlijk komt dat door Brexit en niet door iets anders.''

Lees ook: Brexit-expert: nog voor de zomer klinken alarmbellen vanuit bedrijfsleven

Er zijn in het Lagerhuis weer debatten over de details van de uitleveringsdeal, maar volgens Van Otterloo gaat dít debat in het Britse parlement niet voor veel veranderingen zorgen. Belangrijker is het Europees Parlement. ,,Dat kan nog wel aanvullende eisen stellen, bijvoorbeeld over extra garanties voor EU-burgers.''

Begroting EU

Binnen de EU wordt nu gesproken van een plastic taks om het gat in de begroting te vullen dat het VK achterlaat. Toch denkt Van Otterloo dat dit gat kleiner is dan nu gedacht wordt. ,,Het is heel goed denkbaar dat het Verenigd Koninkrijk ook nu nog miljarden gaat betalen aan Europese programma's voor bijvoorbeeld wetenschap, het Erasmus-programma voor studenten, etcetera.'' Volgens de expert kan het zo zijn dat het VK uiteindelijk meer geld kwijt is aan de EU dan het als lid was.

Luister voor meer achtergronden over het Brexit-proces en de ervaringen van Van Otterloo zelf als Nederlandse ondernemer in Londen, de bovenstaande podcast.

Lennard van otterloo

Lennard van Otterloo

Brexit-expert

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en mede-oprichter van Torbay Intelligence waar hij bedrijven helpt aan de andere kant van de Noordzee uit te breiden.

Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een blog over Brexit én is te horen in de podcast, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details