Podcast

Brexit-expert: 'EU, Schotland, bedrijfsleven, voor Boris Johnson begint het pas nu'

De draaiboeken (kunnen) worden afgestoft, komende vrijdag zal Brexit een feit zijn. Ook Brexit-expert Lennard van Otterloo rekent daarop, maar stelt in de podcast ook dat Boris Johnson er daarmee nog lang niet is. Schotland bijvoorbeeld, daar klinkt de roep om onafhankelijkheid. En het bedrijfsleven dat straks definitief weet dat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat, maar helemaal nog niet waar rekening mee te houden. Van Otterloo legt in deze podcast de welbekende vinger op de zere plek en adviseert ondernemers vooral: doe de Brexit Impact Scan. Nóg een keer.

Laatste update: 17 december 2019 20:00

Lennard van Otterloo 17 december 2019

Boris Johnson

In zijn wekelijkse blog voor De Ondernemer schreef Lennard van Otterloo al dat 'de meest lastige keuzes in het Brexit-proces nog komen'.

'Voor Johnson is het een ingewikkelde spagaat tussen de bevolking (“dit is niet de Brexit die wij wilden”) en de 27 onderhandelingspartners (“jullie wilden er uit, dan kun je niet meer op de voordelen van lidmaatschap rekenen”). Lastige keuzes en weinig tijd dus misschien nog vóór de zomer weer een discussie over verlengen van de handelsonderhandelingen. Dan is het vanuit Haags of Brussels perspectief maar beter een 'Prime Minister' te hebben die plooibaar is maar dat goed weet te verpakken voor het thuisfront,' aldus Van Otterloo.

Voor ondernemers is er de Brexit Impact Scan, nu relevanter dan ooit. Klik hier.

Lees ook: Brexit-expert: op verkiezingsuitslag is in Europese Unie stiekem gehoopt

Lennard van Otterloo

Brexit-expert/ondernemer

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en mede-oprichter van Torbay Intelligence waar hij bedrijven helpt aan de andere kant van de Noordzee uit te breiden.

Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een blog over Brexit én is te horen in de podcast, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details