Podcast

Brexit-expert over handelsakkoord: Johnson zet hakken in het zand

In zijn eerste speech na Brexit zette Boris Johnson de verhoudingen op scherp. De Britse premier is niet bereid om een akkoord te ondertekenen waardoor het Verenigd Koninkrijk Europese regels moet volgen. Brexit-expert Lennard van Otterloo legt in de podcast uit wat dit kan betekenen voor ondernemers.

Brexit Day verklededames

Het pro-Brexit sentiment was op Brexit Day zichtbaar in Londen. Foto: ANP

Van onze redactie 4 februari 2020

Johnson heeft vooral problemen met Europese regels die oneerlijke concurrentie tegen moeten gaan, zegt Van Otterloo. ,,Als de Britten vrijgevig worden met staatssteun aan bedrijven of gaan bezuinigen op de arbeidsvoorwaarden van werknemers kunnen ze oneerlijke concurrentie voor de Europese Unie (EU) vormen, De onderhandelaars van de EU eisen daarom dat het Verenigd Koninkrijk (VK) een 'level playing field' wordt in ruil voor open toegang tot de Europese markt."

Canada-akkoord als voorbeeld

Van Otterloo verwijst naar het advies van Brexit-expert Sietske de Groot, die zegt dat ondernemers het handelsverdrag met Canada moeten bestuderen. Ook Van Otterloo gaat er vanuit dat het uiteindelijke akkoord vergelijkbaar met dat van Canada zal zijn. ,,Dat betekent weinig geregeld voor de diensten en een beetje voor goederen.''

Lees ook: Joyce en Raissa (Double Dutch Drinks): 'Brexit biedt startups in Engeland meer kansen'

Drastische veranderingen

Waarop kunnen ondernemers zich nu voorbereiden? ,,De enige zekerheid is dat het VK de EU verlaten heeft, maar over de regelgeving is weinig zeker,'' zegt Van Otterloo. ,,We weten alleen dat er iets drastisch gaat veranderen dit jaar. Voor sommige sectoren is er wel meer duidelijkheid, zoals de financiële sector, die nu al weten dat ze flink wat toegang tot de Europese markt kwijt zullen raken."

Personeelstekort door Brexit

Daarnaast spreekt Van Otterloo over de aanloop naar Brexit vorig week, waarvan hij verslag deed voor De Ondernemer. Het leidde onder meer tot een gesprek met de Nederlandse pub-eigenaar Eric Bestebreur, die door Brexit grote moeite heeft personeel te vinden.

Lennard van otterloo

Lennard van Otterloo

Brexit-expert/ondernemer in Londen

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en mede-oprichter van Torbay Intelligence waar hij bedrijven helpt aan de andere kant van de Noordzee uit te breiden.

Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een blog over Brexit én is te horen in de podcast, onder meer over de mogelijke gevolgen voor Nederlandse ondernemers.

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details