Podcast

Brexit-expert over handelsakkoord: Johnson zet hakken in het zand

In zijn eerste speech na Brexit zette Boris Johnson de verhoudingen op scherp. De Britse premier is niet bereid om een akkoord te ondertekenen waardoor het Verenigd Koninkrijk Europese regels moet volgen. Brexit-expert Lennard van Otterloo legt in de podcast uit wat dit kan betekenen voor ondernemers.

Brexit Day verklededames

Het pro-Brexit sentiment was op Brexit Day zichtbaar in Londen. Foto: ANP

Van onze redactie 4 februari 2020

Johnson heeft vooral problemen met Europese regels die oneerlijke concurrentie tegen moeten gaan, zegt Van Otterloo. ,,Als de Britten vrijgevig worden met staatssteun aan bedrijven of gaan bezuinigen op de arbeidsvoorwaarden van werknemers kunnen ze oneerlijke concurrentie voor de Europese Unie (EU) vormen, De onderhandelaars van de EU eisen daarom dat het Verenigd Koninkrijk (VK) een 'level playing field' wordt in ruil voor open toegang tot de Europese markt."

Canada-akkoord als voorbeeld

Van Otterloo verwijst naar het advies van Brexit-expert Sietske de Groot, die zegt dat ondernemers het handelsverdrag met Canada moeten bestuderen. Ook Van Otterloo gaat er vanuit dat het uiteindelijke akkoord vergelijkbaar met dat van Canada zal zijn. ,,Dat betekent weinig geregeld voor de diensten en een beetje voor goederen.''

Lees ook: Joyce en Raissa (Double Dutch Drinks): 'Brexit biedt startups in Engeland meer kansen'

Drastische veranderingen

Waarop kunnen ondernemers zich nu voorbereiden? ,,De enige zekerheid is dat het VK de EU verlaten heeft, maar over de regelgeving is weinig zeker,'' zegt Van Otterloo. ,,We weten alleen dat er iets drastisch gaat veranderen dit jaar. Voor sommige sectoren is er wel meer duidelijkheid, zoals de financiële sector, die nu al weten dat ze flink wat toegang tot de Europese markt kwijt zullen raken."

Personeelstekort door Brexit

Daarnaast spreekt Van Otterloo over de aanloop naar Brexit vorig week, waarvan hij verslag deed voor De Ondernemer. Het leidde onder meer tot een gesprek met de Nederlandse pub-eigenaar Eric Bestebreur, die door Brexit grote moeite heeft personeel te vinden.

Lennard van Otterloo

Brexit-expert/ondernemer in Londen

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en mede-oprichter van Torbay Intelligence waar hij bedrijven helpt aan de andere kant van de Noordzee uit te breiden.

Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een blog over Brexit én is te horen in de podcast, onder meer over de mogelijke gevolgen voor Nederlandse ondernemers.

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.

Boekencast De Ondernemer Leest

De Blauwe Fabel: hoe trots mogen we op de KLM zijn?

Wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de KLM? De presentatoren van De Ondernemers Boekencast vragen het zich af naar aanleiding van het boek De Blauwe Fabel van klimaatjournalist Ties Joosten. Trots op de Blauwe Zwaan? De hosts zijn kritisch. Waarom? Ze leggen het haarfijn uit in deze nieuwe aflevering van de podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Waar ligt de sweetspot van jouw lokale onderneming?

Lokaal ondernemer en ben je op zoek naar de 'sweetspot' van je bedrijf? En is het verstandig een webshop te beginnen als je alleen lokaal of regionaal actief bent? Vragen, vragen, vragen. Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels zouden geen Aandachtstrekkers zijn wanneer ze niet met antwoorden en adviezen komen in hun altijd weer inspirerende gelijknamige podcastserie.

Details
Sleutel tot Succes

Het lange shirts-succes van Girav: 'Voor acht miljard mensen waren er vijf kledingmaten. Da's heel raar toch?"

Hoe de kredietcrisis, ontslagrondes, een romantische ontmoeting en gezonde dosis eigenwijsheid resulteerden in dé oplossing voor een stevig gat in de kledingmarkt: Girav. Met een V. Shirts in zeventien maten, voor lange mannen.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details