Podcast

Brexit-expert: 'Nederland wordt hard getroffen, maar sectoren kunnen ook profiteren'

Nederland gaat naast Ierland het hardst getroffen worden door Brexit die zich deze maand voltrekt, stelt expert Lennard van Otterloo in de wekelijkse Brexit-podcast. Maar: bepaalde sectoren en bedrijven kunnen er juist ook van profiteren.

Brexitmonster ministerblok blauw

Een jaar geleden dook-ie op het bureau van Stef Blok, minister van Buitenlandse Zaken. Het 'campagnedier' werd in de volksmond al snel de blauwe Wuppy en is nu vooral het Brexit-monster. In september werd-ie geketend, benieuwd wanneer-ie weer opduikt. Foto: ANP.

Van onze redactie 16 januari 2020

Aan de vooravond van Brexit wordt steeds duidelijker dat het Verenigd Koninkrijk (VK) economisch weinig te winnen heeft met de uittreding. Economen van Bloomberg berekenden al dat Brexit het VK 130 miljard pond (= 153 miljard euro) gekost heeft. En dat is nog niet eens alles, zegt Van Otterloo in de podcast. Het VK heeft al meer aan Brexit uit moeten geven dan het ooit voor lidmaatschap aan de Europese Unie (EU) moest betalen.

Nederland hard getroffen

Behalve het VK zelf en Ierland gaat Nederland hard getroffen worden. ,,Maar aan de andere kant zijn Nederlanders wel beter voorbereid,’’ stelt Van Otterloo. ,,Ook dankzij de overheidscampagne met het blauwe Brexit-monster".

Lees ook: Brexit-expert: nog voor de zomer klinken alarmbellen vanuit bedrijfsleven

Kansen agrarische- en transportsector

,,Voor Britten zijn er niet veel kansen, voor Nederlanders wel. Met name voor de Nederlandse transportsector liggen er mogelijkheden. Als het moeilijker wordt om iets over de grens over te krijgen, dan moet je je toevlucht zoeken tot internationale transportbedrijven. Zelfs kleine bedrijven in de sector kunnen hier baat bij hebben.’’

Ook voor de agrarische sector liggen er kansen, nu Britse boeren het lastig hebben en de invoer van voedsel bemoeilijkt wordt.

Lees ook: Brexit-expert: 'Boris Johnson gaat landen Europese Unie tegen elkaar uitspelen'

Lennard van otterloo

Lennard van Otterloo

Brexit-expert/ondernemer

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en mede-oprichter van Torbay Intelligence waar hij bedrijven helpt aan de andere kant van de Noordzee uit te breiden.

Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een blog over Brexit én is te horen in de podcast, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details