Podcast

Brexit: gaan de Britten voor soevereiniteit of solvabiliteit?

Terwijl de twee kandidaten om Theresa May op te volgen over elkaar heen vallen met beweringen over hoe hard ze wel niet willen Brexitten, lijdt het bedrijfsleven zichtbaar.

Brexit Boris Johnson column podcast

Lennard van Otterloo/Beeld ANP 2 juli 2019

Een wapenwedloop schade berokkenen, veel meer macho wordt het niet. Jeremy Hunt, die er zelf voortdurend op hamert dat hij eerder ondernemer was, zou ondernemers die ten onder gaan aan een No Deal Brexit in hun gezicht vertellen hoe het faillissement van hun bedrijf voor een goed doel zou zijn geweest. En hij is de gematigde kandidaat.

Democratische proces

Ook het democratische proces moet het ontgelden. Het tijdelijk naar huis sturen van het parlement om de Brexit er door te kunnen drukken is nog steeds een bespreekbaar onderwerp.

Lees ook: Brexit-column: Boris Johnson verafschuwd én geliefd om zijn leugens

Mijn tip, besteedt er niet teveel aandacht aan. Hun enige doel op dit moment is om door de selecte groep partijleden gekozen te worden. Die leden zijn een stuk extremer dan de gemiddelde kiezer. Hun uiteindelijke beleid zal heel anders zijn.

Weggestopt op de economiepagina’s

Onder al deze afleiding, en weggestopt op de economiepagina’s, speelt zich het echte drama af. Steeds meer signalen springen op rood en de economie zakt weg.

In de aanloop naar het referendum in 2016 waarschuwden een hoop analisten en gerenommeerde instituten voor de economische schade van een Leave uitslag. Het instorten van de pond, groot banenverlies en een recessie zouden directe gevolgen zijn. Sommigen daarvan kwamen uit, het pond verloor in één klap 15 procent ten opzichte van de euro, sommigen niet, de werkloosheid is sindsdien alleen maar verder gedaald.

Gevoel van vertrouwen

Deze waarschuwingen waarvan een deel (nog) niet uitkwam heeft een soort vals gevoel van vertrouwen in de economie gewekt. Het maakte het voor bedrijven lastig om openlijk de risico’s van een Brexit te bespreken. Inmiddels is dat geen probleem meer, behalve de werkloosheid staan vrijwel alle signalen op rood.

Lees ook: Deze ondernemer profiteert van Brexit: 'Het toverwoord voor de deal'

De afgelopen drie jaar is het consumentenvertrouwen het gene geweest dat de economie er doorheen trok. Mensen stelden grote aankopen als een auto of huis uit (de groei in huizenprijzen is gezakt van 5 procent in 2016 naar 0,5 procent vorige maand) maar niet de kleinere uitgaven. Sinds begin dit jaar is ook het consumentenvertrouwen gezakt, duidelijk merkbaar in slechtere retailcijfers.

Lastig personeel te vinden

Inmiddels lijkt de arbeidsmarkt ook steeds meer last te krijgen. Niet werkloosheid, zoals in zoveel landen op dit moment is die hier nog steeds erg laag, het is hier –net als in Nederland– lastig om personeel te vinden. Maar, in het Verenigd Koninkrijk was men altijd gewend om gespecialiseerde krachten uit het buitenland te halen. De City of London mag dan wel een financiële wereldstad zijn, de bankiers, traders en brokers die er werken komen ook uit de hele wereld. En die afhankelijkheid van arbeidsimport begint te knellen.

De Financial Times heeft data van LinkedIn opgevraagd over grensoverschrijdende zoektochten naar banen. Was in 2016 het VK nog goed voor 34 procent van alle zoektochten binnen de EU, inmiddels is dat nog maar 25 procent. Talent is sinds het referendum minder geneigd om naar het VK te komen. Uit een onderzoek onder recruiters en HR managers bleek dat 65 procent het nog nooit zo moeilijk vond om vacatures te vullen als de afgelopen 12 maanden. En dat merk je in flink gestegen loonkosten in het bedrijfsleven. Net in een tijd dat bedrijven op iedere cent moet letten.

Voordelen van een Bexit

Het is dan ook niet opvallend dat door politici de voordelen die een Brexit zou hebben inmiddels niet meer in economische termen worden uitgedrukt maar in veel vagere termen als soevereiniteit. Als bedrijven failliet moeten gaan voor soevereiniteit dan is dat het waard. Soevereiniteit gaat boven solvabiliteit, toch?

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details