Podcast

Brexit: gaan de Britten voor soevereiniteit of solvabiliteit?

Terwijl de twee kandidaten om Theresa May op te volgen over elkaar heen vallen met beweringen over hoe hard ze wel niet willen Brexitten, lijdt het bedrijfsleven zichtbaar.

Brexit Boris Johnson column podcast

Lennard van Otterloo/Beeld ANP 2 juli 2019

Een wapenwedloop schade berokkenen, veel meer macho wordt het niet. Jeremy Hunt, die er zelf voortdurend op hamert dat hij eerder ondernemer was, zou ondernemers die ten onder gaan aan een No Deal Brexit in hun gezicht vertellen hoe het faillissement van hun bedrijf voor een goed doel zou zijn geweest. En hij is de gematigde kandidaat.

Democratische proces

Ook het democratische proces moet het ontgelden. Het tijdelijk naar huis sturen van het parlement om de Brexit er door te kunnen drukken is nog steeds een bespreekbaar onderwerp.

Lees ook: Brexit-column: Boris Johnson verafschuwd én geliefd om zijn leugens

Mijn tip, besteedt er niet teveel aandacht aan. Hun enige doel op dit moment is om door de selecte groep partijleden gekozen te worden. Die leden zijn een stuk extremer dan de gemiddelde kiezer. Hun uiteindelijke beleid zal heel anders zijn.

Weggestopt op de economiepagina’s

Onder al deze afleiding, en weggestopt op de economiepagina’s, speelt zich het echte drama af. Steeds meer signalen springen op rood en de economie zakt weg.

In de aanloop naar het referendum in 2016 waarschuwden een hoop analisten en gerenommeerde instituten voor de economische schade van een Leave uitslag. Het instorten van de pond, groot banenverlies en een recessie zouden directe gevolgen zijn. Sommigen daarvan kwamen uit, het pond verloor in één klap 15 procent ten opzichte van de euro, sommigen niet, de werkloosheid is sindsdien alleen maar verder gedaald.

Gevoel van vertrouwen

Deze waarschuwingen waarvan een deel (nog) niet uitkwam heeft een soort vals gevoel van vertrouwen in de economie gewekt. Het maakte het voor bedrijven lastig om openlijk de risico’s van een Brexit te bespreken. Inmiddels is dat geen probleem meer, behalve de werkloosheid staan vrijwel alle signalen op rood.

Lees ook: Deze ondernemer profiteert van Brexit: 'Het toverwoord voor de deal'

De afgelopen drie jaar is het consumentenvertrouwen het gene geweest dat de economie er doorheen trok. Mensen stelden grote aankopen als een auto of huis uit (de groei in huizenprijzen is gezakt van 5 procent in 2016 naar 0,5 procent vorige maand) maar niet de kleinere uitgaven. Sinds begin dit jaar is ook het consumentenvertrouwen gezakt, duidelijk merkbaar in slechtere retailcijfers.

Lastig personeel te vinden

Inmiddels lijkt de arbeidsmarkt ook steeds meer last te krijgen. Niet werkloosheid, zoals in zoveel landen op dit moment is die hier nog steeds erg laag, het is hier –net als in Nederland– lastig om personeel te vinden. Maar, in het Verenigd Koninkrijk was men altijd gewend om gespecialiseerde krachten uit het buitenland te halen. De City of London mag dan wel een financiële wereldstad zijn, de bankiers, traders en brokers die er werken komen ook uit de hele wereld. En die afhankelijkheid van arbeidsimport begint te knellen.

De Financial Times heeft data van LinkedIn opgevraagd over grensoverschrijdende zoektochten naar banen. Was in 2016 het VK nog goed voor 34 procent van alle zoektochten binnen de EU, inmiddels is dat nog maar 25 procent. Talent is sinds het referendum minder geneigd om naar het VK te komen. Uit een onderzoek onder recruiters en HR managers bleek dat 65 procent het nog nooit zo moeilijk vond om vacatures te vullen als de afgelopen 12 maanden. En dat merk je in flink gestegen loonkosten in het bedrijfsleven. Net in een tijd dat bedrijven op iedere cent moet letten.

Voordelen van een Bexit

Het is dan ook niet opvallend dat door politici de voordelen die een Brexit zou hebben inmiddels niet meer in economische termen worden uitgedrukt maar in veel vagere termen als soevereiniteit. Als bedrijven failliet moeten gaan voor soevereiniteit dan is dat het waard. Soevereiniteit gaat boven solvabiliteit, toch?

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details