Podcast

Onze Man in Londen: 'Meer kans op Brexit-deal door vertrek Cummings'

Het is stukken stiller op straat in Londen door de tweede lockdown, terwijl de onderhandelingen over Brexit spannender dan ooit zijn. De deadline van 16 november is niet gehaald. In de podcast 'Onze Man in Londen' spreekt Lennard van Otterloo tijdens de tweede dag van de Week van de Ondernemer de verwachting uit dat door het wegsturen van Dominic Cummings de kans op een deal groter is geworden.

Cummings exit papers

De Britse kranten pakten flink uit met het vertrek van Brexit-adviseur Dominic Cummings.

Lennard van Otterloo 17 november 2020

Topadviseur Dominic Cummings werd afgelopen vrijdagmiddag door Boris Johnson de laan uitgestuurd, wat overigens iconische beelden opleverden. Hij vertrok niet door de achterdeur maar gewoon door de voordeur, 10 Downing Street, met een kartonnen doos met zijn spulletjes. Lennard van Otterloo denkt dat door het vertrek van Cummings – die hij de ‘poppenspeler’ noemt - de Brexit-onderhandelingen iets makkelijker zullen verlopen. Maar het blijft spannend.

Lees ook: Lennard van Otterloo: 'Besluitloze Boris zet deal op losse schroeven'

,,Geen nieuws is goed nieuws, is nu wel van toepassing”, aldus Van Otterloo. ,,Op dit moment wordt er weinig publiekelijk met modder gegooid. Het is een mogelijk indicatie dat een onderhandelingsresultaat dichtbij is. De winst van Joe Biden heeft overigens de kans op een deal ook verhoogd.”

'Brexit blijft een enorme pijnhoop’

Voor het bedrijfsleven blijft het afwachten. Als het een dezer dagen tot een overeenkomst komt, moeten dan de meer dan dertig parlementen er zich nog over gaan buigen? Dat gaat een drama worden, meent Van Otterloo. ,,Nu eerst kijken om het voorlopig aan te nemen? De Tweede Kamer ergens in januari over de deal laten stemmen, maar daar zit je als ondernemer ook niet op te wachten. Want voorlopig weet je niet op 2 januari of de deal eind van de maand haalt: een enorme pijnhoop is het.”

Het Brexitloket adviseert ondernemers daarom de Impact Scan te doen.

Lennard van otterloo

Lennard van Otterloo

Ondernemer/Brexit-expert

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is medeoprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media- of startup-sector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie-consultant voor techbedrijven.

'Onze Man in Londen' is op de dinsdag te horen in De Ondernemer Radio (daarna terug te luisteren als podcast) en schrijft voor deze website tweewekelijks een Brexit-blog.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

In de podcastserie Aandachtstrekkers spreken de presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hoe zij voor zichzelf aandacht trekken en hun dilemma’s daarbij. Zij zetten middelen in om meer klanten te krijgen (Ariëns) of zich meer in klanten te verdiepen (Wessels). Luister hoe zij in dit ‘worstelgesprek’ tot elkaar komen en samen ooit bij Jinek aan tafel willen eindigen.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details