Podcast

Lennard van Otterloo: 'Britse markt biedt juist nu ook kansen voor ondernemers'

Zoals iedere dinsdag spreken we ook tijdens de Prinsjesdageditie van De Ondernemer op New Business Radio met Lennard van Otterloo. Onze man in Londen heeft het over de laatste ontwikkelingen rond Brexit en de mogelijke kansen die daar voor Nederlandse ondernemers uit voort komen.

Brexit boris johnson podcast street art

Foto: Unsplash

Van onze redactie 15 september 2020

,,Ik had niet verwacht dat de Britten zo diep zouden zinken”, reageert Van Otterloo in de podcast op het omstreden wetsvoorstel van premier Boris Johnson dat in strijd is met het verdrag dat de uittreding uit de EU regelt. ,,Nog geen jaar geleden zijn er een heleboel mensen uit de fractie gegooid omdat zij het niet eens waren met deze deal, en nu kan iedereen die het juist niet eens is met de deal vertrekken. Alleen al richting je onderhandelingspartner schiet je jezelf hiermee in de voet. Die wordt argwanend.”

''Mijn tip aan Nederlandse ondernemers die zaken doen met het Verenigd Koninkrijk is dat ze uit moeten gaan van een No Deal. Dan kan het alleen maar meevallen''

Lennard van Otterloo, Brexit-expert

Extra hoofdpijn ondernemers

De Nederlandse ondernemer aan de andere kant van het Kanaal reageert ondertussen lacherig, maar is volgens Van Otterloo toch ook wel wanhopig. ,,Ik had laatst een gesprek met ondernemers die een bedrijf in speciaalbieren hebben. Voorheen reden ze dat zelf de grens over, maar dat kan nu niet meer. Ze hebben nu een eigen importhandel opgezet met een opslagplaats voor de douane waar alles verzegeld opgeslagen wordt. Natuurlijk ben je in het voordeel wanneer je concurrenten dat niet doen, al het geregel zorgt echter wel voor extra hoofdpijn.”

Lees ook: Welkom in de 'spirituele hoofdstad' van Brexit: Sunderland

Ondernemer, ga uit van een No Deal

,,Mijn tip aan Nederlandse ondernemers die zaken doen met het Verenigd Koninkrijk is dat ze uit moeten gaan van een No Deal. Dan kan het alleen maar meevallen. Zorg er daarnaast voor dat je niet te afhankelijk bent van Britse leveranciers. Er liggen nu echter ook kansen in de Britse markt. Wanneer een concurrent uit het VK omvalt, kun jij die klanten overnemen. Je moet dan alleen wel bereid zijn om wat extra douaneformaliteiten af te handelen.”

Meer weten? Luister hierboven naar de gehele podcast met Lennard van Otterloo.

Lees ook: Douane Nederland: 'Wij zijn voorbereid op het ergste: een No Deal-Brexit'

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Floris Hulsmann Cor Hospes
De Ondernemer

Expert Cor Hospes: 'Vertel jouw verhaal niet op Facebook, start je eigen platform'

Floris Hülsmann is ditmaal op bezoek bij contentmarketing-expert Cor Hospes in zijn woning op IJburg. Een plek met schitterend uitzicht op Marken en Pampus. De perfecte plek voor een nieuwe Namarama-podcast bomvol inspiratie en achtergrond. Luisteren dus.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details