Podcast

'Vluchtende bedrijven doen Britten beseffen dat ze zichzelf in de voet hebben geschoten'

Britse bedrijven die op de valreep naar Nederland ‘vluchten’ en het advies aan ondernemes in Nederland om meerdere keren de Brexit Impact Scan te doen. Luister mee naar de podcast 'Onze Man in Londen', met Brexit-expert Lennard van Otterloo.

Van onze redactie 29 september 2020

Door zich in Nederland te vestigen willen Britse bedrijven toegang houden tot de 446 miljoen Europese consumenten. De tendens die Van Otterloo in Londen bespeurt, is het gevoel van ‘zie je nou wel, met Brexit schieten we onszelf in de voet’.

,,Londen was een hele aantrekkelijke stad om het hoofdkantoor van je internationale onderneming te hebben. Waar veel bedrijven lang de kat uit de boom hebben gekeken, zie je nu toch dat een groot aantal kantoren verhuist. Vooral in de financiële sector.”

Lees ook: Brexit: honderden Britse bedrijven vluchten op valreep toch naar Nederland

‘Doe de Brexit Impact Scan en doe ‘m meerdere keren’

Binnenkort start de Nederlandse overheid een grote campagne om bedrijven erop te wijzen dat Brexit aanstaande is. Volgens Van Otterloo is dan ook het moment aangebroken waarop ondernemers actie moeten gaan ondernemen. Ondanks dat het coronavirus nu weer de kop opsteekt.

,,Hoe lang corona nog duurt, weet niemand. Wat wel duidelijk is, is dat er door Brexit vanaf 31 december van alles verandert. Of het nu wel of geen deal wordt. Doe daarom de Brexit Impact Scan. Deze is sinds maart 2018 al 110.000 keer gedaan. Er zijn bedrijven die ‘m regelmatig doen en dat is slim. De scan wordt namelijk voortduren aangepast met nieuwe informatie. Maak er dus nu gebruik van en doe het een maand later nog eens”, aldus Van Otterloo.

Europesevlag EU Brexit

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

In de podcastserie Aandachtstrekkers spreken de presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hoe zij voor zichzelf aandacht trekken en hun dilemma’s daarbij. Zij zetten middelen in om meer klanten te krijgen (Ariëns) of zich meer in klanten te verdiepen (Wessels). Luister hoe zij in dit ‘worstelgesprek’ tot elkaar komen en samen ooit bij Jinek aan tafel willen eindigen.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details