Podcast

'Vluchtende bedrijven doen Britten beseffen dat ze zichzelf in de voet hebben geschoten'

Britse bedrijven die op de valreep naar Nederland ‘vluchten’ en het advies aan ondernemes in Nederland om meerdere keren de Brexit Impact Scan te doen. Luister mee naar de podcast 'Onze Man in Londen', met Brexit-expert Lennard van Otterloo.

Van onze redactie 29 september 2020

Door zich in Nederland te vestigen willen Britse bedrijven toegang houden tot de 446 miljoen Europese consumenten. De tendens die Van Otterloo in Londen bespeurt, is het gevoel van ‘zie je nou wel, met Brexit schieten we onszelf in de voet’.

,,Londen was een hele aantrekkelijke stad om het hoofdkantoor van je internationale onderneming te hebben. Waar veel bedrijven lang de kat uit de boom hebben gekeken, zie je nu toch dat een groot aantal kantoren verhuist. Vooral in de financiële sector.”

Lees ook: Brexit: honderden Britse bedrijven vluchten op valreep toch naar Nederland

‘Doe de Brexit Impact Scan en doe ‘m meerdere keren’

Binnenkort start de Nederlandse overheid een grote campagne om bedrijven erop te wijzen dat Brexit aanstaande is. Volgens Van Otterloo is dan ook het moment aangebroken waarop ondernemers actie moeten gaan ondernemen. Ondanks dat het coronavirus nu weer de kop opsteekt.

,,Hoe lang corona nog duurt, weet niemand. Wat wel duidelijk is, is dat er door Brexit vanaf 31 december van alles verandert. Of het nu wel of geen deal wordt. Doe daarom de Brexit Impact Scan. Deze is sinds maart 2018 al 110.000 keer gedaan. Er zijn bedrijven die ‘m regelmatig doen en dat is slim. De scan wordt namelijk voortduren aangepast met nieuwe informatie. Maak er dus nu gebruik van en doe het een maand later nog eens”, aldus Van Otterloo.

Europesevlag EU Brexit

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.

Floris Hulsmann Cor Hospes
De Ondernemer

Expert Cor Hospes: 'Vertel jouw verhaal niet op Facebook, start je eigen platform'

Floris Hülsmann is ditmaal op bezoek bij contentmarketing-expert Cor Hospes in zijn woning op IJburg. Een plek met schitterend uitzicht op Marken en Pampus. De perfecte plek voor een nieuwe Namarama-podcast bomvol inspiratie en achtergrond. Luisteren dus.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details