Podcast

'Vluchtende bedrijven doen Britten beseffen dat ze zichzelf in de voet hebben geschoten'

Britse bedrijven die op de valreep naar Nederland ‘vluchten’ en het advies aan ondernemes in Nederland om meerdere keren de Brexit Impact Scan te doen. Luister mee naar de podcast 'Onze Man in Londen', met Brexit-expert Lennard van Otterloo.

Van onze redactie 29 september 2020

Door zich in Nederland te vestigen willen Britse bedrijven toegang houden tot de 446 miljoen Europese consumenten. De tendens die Van Otterloo in Londen bespeurt, is het gevoel van ‘zie je nou wel, met Brexit schieten we onszelf in de voet’.

,,Londen was een hele aantrekkelijke stad om het hoofdkantoor van je internationale onderneming te hebben. Waar veel bedrijven lang de kat uit de boom hebben gekeken, zie je nu toch dat een groot aantal kantoren verhuist. Vooral in de financiële sector.”

Lees ook: Brexit: honderden Britse bedrijven vluchten op valreep toch naar Nederland

‘Doe de Brexit Impact Scan en doe ‘m meerdere keren’

Binnenkort start de Nederlandse overheid een grote campagne om bedrijven erop te wijzen dat Brexit aanstaande is. Volgens Van Otterloo is dan ook het moment aangebroken waarop ondernemers actie moeten gaan ondernemen. Ondanks dat het coronavirus nu weer de kop opsteekt.

,,Hoe lang corona nog duurt, weet niemand. Wat wel duidelijk is, is dat er door Brexit vanaf 31 december van alles verandert. Of het nu wel of geen deal wordt. Doe daarom de Brexit Impact Scan. Deze is sinds maart 2018 al 110.000 keer gedaan. Er zijn bedrijven die ‘m regelmatig doen en dat is slim. De scan wordt namelijk voortduren aangepast met nieuwe informatie. Maak er dus nu gebruik van en doe het een maand later nog eens”, aldus Van Otterloo.

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Hoe deze ondernemer van elektrisch motorrijden een groot succes wist te maken

Ondernemer Marchel Bulthuis is bij Cor Hospes in zijn keuken te gast voor de achtste aflevering van de Broodje Verhaal-podcast. De eigenaar van Electric Motorcycles vertelt de storytelling-expert over de vooroordelen over elektrisch motorrijden. Hoe poets je die weg met het juiste verhaal? Je hoort dat en nog veel meer in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details