Podcast

'Vluchtende bedrijven doen Britten beseffen dat ze zichzelf in de voet hebben geschoten'

Britse bedrijven die op de valreep naar Nederland ‘vluchten’ en het advies aan ondernemes in Nederland om meerdere keren de Brexit Impact Scan te doen. Luister mee naar de podcast 'Onze Man in Londen', met Brexit-expert Lennard van Otterloo.

Van onze redactie 29 september 2020

Door zich in Nederland te vestigen willen Britse bedrijven toegang houden tot de 446 miljoen Europese consumenten. De tendens die Van Otterloo in Londen bespeurt, is het gevoel van ‘zie je nou wel, met Brexit schieten we onszelf in de voet’.

,,Londen was een hele aantrekkelijke stad om het hoofdkantoor van je internationale onderneming te hebben. Waar veel bedrijven lang de kat uit de boom hebben gekeken, zie je nu toch dat een groot aantal kantoren verhuist. Vooral in de financiële sector.”

Lees ook: Brexit: honderden Britse bedrijven vluchten op valreep toch naar Nederland

‘Doe de Brexit Impact Scan en doe ‘m meerdere keren’

Binnenkort start de Nederlandse overheid een grote campagne om bedrijven erop te wijzen dat Brexit aanstaande is. Volgens Van Otterloo is dan ook het moment aangebroken waarop ondernemers actie moeten gaan ondernemen. Ondanks dat het coronavirus nu weer de kop opsteekt.

,,Hoe lang corona nog duurt, weet niemand. Wat wel duidelijk is, is dat er door Brexit vanaf 31 december van alles verandert. Of het nu wel of geen deal wordt. Doe daarom de Brexit Impact Scan. Deze is sinds maart 2018 al 110.000 keer gedaan. Er zijn bedrijven die ‘m regelmatig doen en dat is slim. De scan wordt namelijk voortduren aangepast met nieuwe informatie. Maak er dus nu gebruik van en doe het een maand later nog eens”, aldus Van Otterloo.

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details