Podcast

Brexit-column: Waarom Brexit steeds meer op de Titanic lijkt

Wat er op 29 maart, de deadline voor Brexit, gaat gebeuren weet nog niemand, en waar we ons op moeten voorbereiden mogen we niet weten. De vergelijking tussen Brexit en het zinken van de Titanic wordt steeds treffender: het schip zinkt, maar de passagiers worden in het ongewisse gelaten. We moeten ons voorbereiden, maar op wat? (en luister mee naar de podcast, onderaan)

Brexit theresa may column titanic

Lennard van Otterloo | Foto: ANP/EPA 12 februari 2019

Wie het weet mag het zeggen. Het schip vaart door de mist en de passagiers hebben geen idee waar ze zijn. Op de brug weten ze veel meer, maar als ze de passagiers zouden aanraden alvast te kijken waar de reddingsboten zijn zouden ze misschien in paniek kunnen raken.

Titanic

De vergelijking tussen de huidige situatie in het Verenigd Koninkrijk en de Titanic wordt veel gemaakt. Toen Boris Johnson zei: “Brexit means Brexit and we are going to make a titanic success of it” bedoelde hij ‘titanic’ in de letterlijke zin van het woord, reusachtig. De meeste andere vergelijkingen zijn niet zo positief. De band die doorspeelt terwijl het schip zinkt. Een focus op het rechtzetten van de strandstoelen als het schip al overhelt. Of een observatie dat het schip weliswaar volstroomt met water maar dat die ijsberg toch ook flinke schade heeft.

Lees ook: Naderende brexit levert Nederland bedrijven en banen op

Dit land dat, als een van de weinigen in Europa, nooit ten prooi is gevallen aan fascisme, communisme of een recente bezetting, is een schip dat niet kan zinken. De gemiddelde Brit heeft dan weinig vertrouwen in politici, toch vertrouwen ze er ook op dat diezelfde politici het ook deze keer wel oplossen. Helaas, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Geheimzinnigheid

Een complicerende factor zijn de problemen rondom transparantie. DExEU, het ministerie dat klinkt als een computergame maar belast is met het voorbereiden voor het uittreden uit de EU, heeft 230 werkgroepen die zich bezig houden met specifieke voorbereidingen per sector. De analyses waar zij mee werken mogen wij niet zien en details over de voorbereidingen lekken maar mondjesmaat uit. Afspraken met het bedrijfsleven vallen onder een geheimhoudingsplicht. Het zijn vaak dan ook verontrustende vraagstukken. Als we moeten kiezen, geven we dan voedsel voorrang, of toch medicijnen? Normaal gesproken zouden dit soort plannen voor noodscenario’s in vredestijd flinke onrust veroorzaken. Toch staat er bij iedere waarschuwing een reeks extreme Brexiteers klaar om alles af te doen als bangmakerij.

Lees ook: Brexit-column: de onoverkomelijke cultuurverschillen tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk

Tijdens de onderhandelingen in 2017 en 2018 was het excuus voor de geheimzinnigheid dat de regering zich niet in de kaarten kon laten kijken. Het zou de onderhandelingspositie ondermijnen. Inmiddels weten we dat ze hun kaarten zelf ook niet konden lezen.

Gisteren waarschuwden een reeks belangenorganisaties uit de voedsel- en agrarische sector dat ze voorlopig niet meer met de overheid wilden samenwerken op gebieden die niets met Brexit te maken hebben. Zij willen nu alle aandacht voor No Deal-voorbereidingen. Twee weken geleden waarschuwden de grootste supermarktketens al dat de supply chain voor de voedselvoorziening in gevaar komt bij een No Deal. De Brexiteers blijven ondertussen roepen: allemaal bangmakerij.

En zo bevinden we ons in een vreemde cocktail van de man en vrouw in de straat die denken dat het hun tijd wel zal duren en een overheid die de stand van zaken liever onder de pet houdt.

Volle kracht achteruit

Een van de weinige aspecten waar we wél objectief de ernst van kunnen inzien zijn de economische cijfers. Bedrijven snoeien nu al vier kwartalen in hun uitgaven terwijl het land een periode van lage werkloosheid doorgaat, een uitzonderlijke combinatie. Buitenlandse bedrijven slaan het VK over, binnenlandse bedrijven stellen investeringen uit. Voor het referendum stond het VK op de 13e plek in de EU qua economische groei, een goede middenmoot. In 2018 was het gezakt tot de 27e plek, net boven Italië. Mensen die het economisch nieuws niet volgen zal het waarschijnlijk pas opvallen bij de grotere ontslagrondes.

Het schip stroomt vol water, wanneer vertellen we het de passagiers?

De wekelijkse online radio-uitzending van De Ondernemer van dinsdag 19 februari (10.00-11.00 uur) op New Business Radio staat geheel in het teken van Brexit. Columnist Lennard van Otterloo komt over uit Londen is dan onze gast in de studio, een aantal andere experts en straks 'betrokkenen' bij de Brexit zullen 'inbellen' en ook hun visie geven over de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. De thema-uitzending is live te beluisteren via New Business Radio en vervolgens via onder meer SoundCloud, iTunes en natuurlijk deze website.

Luister hieronder mee met Lennard van Otterloo, een fragment uit de eerste online radio-uitzending van De Ondernemer:

Over Lennard van Otterloo

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startup sector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie consultant voor technologiebedrijven. Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een column over Brexit, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details