Podcast

Brexit-column: Waarom Brexit steeds meer op de Titanic lijkt

Wat er op 29 maart, de deadline voor Brexit, gaat gebeuren weet nog niemand, en waar we ons op moeten voorbereiden mogen we niet weten. De vergelijking tussen Brexit en het zinken van de Titanic wordt steeds treffender: het schip zinkt, maar de passagiers worden in het ongewisse gelaten. We moeten ons voorbereiden, maar op wat? (en luister mee naar de podcast, onderaan)

Brexit theresa may column titanic

Lennard van Otterloo | Foto: ANP/EPA 12 februari 2019

Wie het weet mag het zeggen. Het schip vaart door de mist en de passagiers hebben geen idee waar ze zijn. Op de brug weten ze veel meer, maar als ze de passagiers zouden aanraden alvast te kijken waar de reddingsboten zijn zouden ze misschien in paniek kunnen raken.

Titanic

De vergelijking tussen de huidige situatie in het Verenigd Koninkrijk en de Titanic wordt veel gemaakt. Toen Boris Johnson zei: “Brexit means Brexit and we are going to make a titanic success of it” bedoelde hij ‘titanic’ in de letterlijke zin van het woord, reusachtig. De meeste andere vergelijkingen zijn niet zo positief. De band die doorspeelt terwijl het schip zinkt. Een focus op het rechtzetten van de strandstoelen als het schip al overhelt. Of een observatie dat het schip weliswaar volstroomt met water maar dat die ijsberg toch ook flinke schade heeft.

Lees ook: Naderende brexit levert Nederland bedrijven en banen op

Dit land dat, als een van de weinigen in Europa, nooit ten prooi is gevallen aan fascisme, communisme of een recente bezetting, is een schip dat niet kan zinken. De gemiddelde Brit heeft dan weinig vertrouwen in politici, toch vertrouwen ze er ook op dat diezelfde politici het ook deze keer wel oplossen. Helaas, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Geheimzinnigheid

Een complicerende factor zijn de problemen rondom transparantie. DExEU, het ministerie dat klinkt als een computergame maar belast is met het voorbereiden voor het uittreden uit de EU, heeft 230 werkgroepen die zich bezig houden met specifieke voorbereidingen per sector. De analyses waar zij mee werken mogen wij niet zien en details over de voorbereidingen lekken maar mondjesmaat uit. Afspraken met het bedrijfsleven vallen onder een geheimhoudingsplicht. Het zijn vaak dan ook verontrustende vraagstukken. Als we moeten kiezen, geven we dan voedsel voorrang, of toch medicijnen? Normaal gesproken zouden dit soort plannen voor noodscenario’s in vredestijd flinke onrust veroorzaken. Toch staat er bij iedere waarschuwing een reeks extreme Brexiteers klaar om alles af te doen als bangmakerij.

Lees ook: Brexit-column: de onoverkomelijke cultuurverschillen tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk

Tijdens de onderhandelingen in 2017 en 2018 was het excuus voor de geheimzinnigheid dat de regering zich niet in de kaarten kon laten kijken. Het zou de onderhandelingspositie ondermijnen. Inmiddels weten we dat ze hun kaarten zelf ook niet konden lezen.

Gisteren waarschuwden een reeks belangenorganisaties uit de voedsel- en agrarische sector dat ze voorlopig niet meer met de overheid wilden samenwerken op gebieden die niets met Brexit te maken hebben. Zij willen nu alle aandacht voor No Deal-voorbereidingen. Twee weken geleden waarschuwden de grootste supermarktketens al dat de supply chain voor de voedselvoorziening in gevaar komt bij een No Deal. De Brexiteers blijven ondertussen roepen: allemaal bangmakerij.

En zo bevinden we ons in een vreemde cocktail van de man en vrouw in de straat die denken dat het hun tijd wel zal duren en een overheid die de stand van zaken liever onder de pet houdt.

Volle kracht achteruit

Een van de weinige aspecten waar we wél objectief de ernst van kunnen inzien zijn de economische cijfers. Bedrijven snoeien nu al vier kwartalen in hun uitgaven terwijl het land een periode van lage werkloosheid doorgaat, een uitzonderlijke combinatie. Buitenlandse bedrijven slaan het VK over, binnenlandse bedrijven stellen investeringen uit. Voor het referendum stond het VK op de 13e plek in de EU qua economische groei, een goede middenmoot. In 2018 was het gezakt tot de 27e plek, net boven Italië. Mensen die het economisch nieuws niet volgen zal het waarschijnlijk pas opvallen bij de grotere ontslagrondes.

Het schip stroomt vol water, wanneer vertellen we het de passagiers?

De wekelijkse online radio-uitzending van De Ondernemer van dinsdag 19 februari (10.00-11.00 uur) op New Business Radio staat geheel in het teken van Brexit. Columnist Lennard van Otterloo komt over uit Londen is dan onze gast in de studio, een aantal andere experts en straks 'betrokkenen' bij de Brexit zullen 'inbellen' en ook hun visie geven over de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. De thema-uitzending is live te beluisteren via New Business Radio en vervolgens via onder meer SoundCloud, iTunes en natuurlijk deze website.

Luister hieronder mee met Lennard van Otterloo, een fragment uit de eerste online radio-uitzending van De Ondernemer:

Over Lennard van Otterloo

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startup sector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie consultant voor technologiebedrijven. Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een column over Brexit, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details