Smulpapen die ondanks een reservering doodleuk wegblijven, het gebeurt regelmatig, vooral na online reserveringen. Sinds de pandemie lijkt het aantal no-shows toe te nemen. Scherp lucht er zijn hart over op sociale media. ,,Lieve gasten, een tafel boeken, een bevestiging krijgen en één dag van te voren nog een herinnering en vervolgens je gezicht niet laten zien, is niet normaal.” Scherp overweegt nu bij iedere reservering een aanbetaling te vragen.
De boosdoeners hebben geen idee wat ze aanrichten, zegt Scherp in de PZC. ,,Ik kan 's avonds om half acht een lege tafel nauwelijks meer verkopen aan een ander. Op dat tijdstip heb je weinig passanten. Het kost ons keiharde euro's. Een tafel van vier is goed voor een paar honderd euro omzet. Per jaar schelen de no-shows zo'n 10.000 tot 20.000 euro aan inkomsten. We hebben door de coronacrisis al zwarte sneeuw gezien. Nu komt dit er nog eens bovenop.”
Een goede tafel voor zes personen. Ze kwamen dus niet. Weg 400 tot 500 euro aan inkomsten. Dat doet pijn hoor
Cas Zwemer, eigenaar restaurant Zeeuwse Streken
Door de coronaregels minder zitplaatsen dan voor de pandemie
Scherp is niet de enige die bromt. Cas Zwemer van het Middelburgse restaurant Zeeuwse Streken (foto onder) had recent nog een no-show. ,,Een goede tafel voor zes personen. Ze kwamen dus niet. Weg 400 tot 500 euro aan inkomsten. Dat doet pijn hoor, want door de coronaregels zoals anderhalve meter afstand heb ik toch al minder zitplaatsen dan voor de pandemie. Het is ook vervelend omdat ik voor diezelfde tafel 10 tot 20 anderen heb moeten wegsturen. Meestal kan ik no-showtafels nog wel verkopen aangezien hier veel mensen voorbij lopen. Maar hoe later op de avond, des te moeilijker het wordt.”
De no-shows doen zich vooral voor in middenklasserestaurants en horecazaken die het grotendeels van toeristen moeten hebben. Bij de een doet dat meer pijn dan bij de ander. Brasserie Maritime in Zierikzee verkoopt makkelijk lege tafels als gasten niet komen opdagen. ,,Er lopen hier immers veel mensen langs”, zegt gastheer Stefan Kalwij. Jimmy Verboom van De Wig in Renesse vertelt eenzelfde verhaal.
Bij De Vijverhoeve in Sint Anna ter Muiden hakt elke no-show erin. Daar trekken immers geen hordes dagjesmensen voorbij. De Vijverhoeve bleef van de zomer dan ook met een lege tafel voor tien personen zitten. ,,Je hebt er voor ingekocht en alles voorbereid. Je baalt als mensen dan niet komen. Je verliest zeker 1000 euro”, zegt eigenaar Bart Grahame (foto onder).
Lees ook: Horeca kampt met enorm tekort personeel, zelfs De Librije moet op zoek naar koks
Steeds meer gasten hebben geen fatsoen om reservering restaurant af te bellen
Chef-kok Edwin Ossewaarde van Oesterput 14 in Yerseke heeft ook af en toe no-shows. ,,Jammer dat ze niet het fatsoen hebben om even af te bellen. In Yerseke lopen ’s zomers voldoende lekkerbekken rond, dus die tafels verkoop ik meestal nog wel. In de winter niet, want dan zie je hier geen kip op straat. We komen uit een rotperiode, we moeten echt elke tafel verkopen om voldoende geld te verdienen.”
Een trend is dat mensen dubbel reserveren, bevestigt Cas Zwemer. Vooral in de zomer gebeurt het. ,,Mensen boeken tafels bij twee restaurants, eentje in Middelburg en eentje in Domburg. Dat is een soort risicospreiding. Is het mooi weer dan kiezen ze voor Domburg, regent het dan gaan ze naar Middelburg. Een van de twee restaurants is vervolgens de dupe.”
Ik hoorde van collega’s dat die groep elders zat, maar niet bij mij had geannuleerd. Wat kun je daar tegen doen? Ze opbellen heeft weinig zin
Mart Scherp, eigenaar restaurant Scherp
'Juridisch heb je als restauranthouder echter geen poot om op te staan'
Restaurant Scherp liep zelfs een groep gasten mis die, naar later bleek, bij drie verschillende restaurants had gereserveerd. Mart Scherp: ,,Ik hoorde van collega’s dat die groep elders zat, maar niet bij mij had geannuleerd. Wat kun je daar tegen doen? Ze opbellen heeft weinig zin. Dan nemen ze niet op, of zeggen ‘sorry, sorry’ of ‘ik heb corona’. Uitvluchten genoeg. Sommigen denken er helemaal niet bij na om een restaurant af te bellen. Juridisch heb je als restauranthouder echter geen poot om op te staan.”
Scherp denkt inmiddels serieus na over een aanbetaling bij reservering. In de Randstad en ook in België is dat al de normaalste zaak van de wereld. Restaurant 212 in Amsterdam vraagt bijvoorbeeld een aanbetaling van 50 euro per persoon. Nog geen enkel Zeeuws restaurant is al zover, behoudens voor kerstdiners, feesten en partijen, omdat daar veel producten voor moeten worden ingekocht. Scherp zit op het vinkentouw: ,,Om nu de eerste in Zeeland te zijn, dat vind ik nogal wat. Een aanbetaling komt ook niet echt gastvrij over.”
Horeca-exploitanten voelen niet voor aanbetalingsregeling of opvragen creditcardgegevens
Scherp moet dat ook nooit in zijn uppie doen, zegt Rutger van der Weel van Katseveer in Wilhelminadorp. ,,Zoiets moet je als totale Zeeuwse horeca introduceren. Anders lopen de gasten naar het restaurant dat geen aanbetaling vraagt.” Eigenlijk voelen geen van de horeca-exploitanten voor een aanbetalingsregeling of het opvragen van creditcardgegevens. Grahame: ,,De gast kan het idee krijgen dat wij hem niet vertrouwen. Dat komt niet gastvrij over. Bovendien komt daar ook weer een hoop administratie bij kijken.” Oesterput 14 denkt er niettemin over na. Ossewaarde: ,,Je zit in een spagaat tussen gastvrijheid en ondernemen.”
De luxere restaurants kampen zelden met gasten die zonder bericht wegblijven. Bij Katseveer, Meliefste in Wolphaartsdijk en State in Lamswaarde wordt vaak maanden van tevoren gereserveerd, zo groot is de belangstelling om er te dineren. Meliefste bijvoorbeeld zit vol tot 18 december. Eigenaar Thijs Meliefste: ,,Een no-show komt niet vaak voor. Als het gebeurt kost het me 1000 euro voor een tafel voor vier. Ik bel de persoon die heeft gereserveerd altijd op. Dan maak ik duidelijk dat ik zijn door zijn gedrag wel 50 andere gegadigden heb moeten teleurstellen.”
Lees ook: Sergio Herman: ‘Work-life balance, daar dacht ik nooit over na’