Podcast Onze Man In Londen

Brexit-expert: 'Lockdown maakt chaos op 1 januari alleen maar groter'

Een maand geleden noemde Boris Johnson een lockdown nog een 'economische ramp', maar alsnog gooit de Britse premier Engeland opnieuw op slot, vanaf donderdag, een maand lang. Daarom: deze extra podcast in de serie 'Onze Man in Londen' met Lennard van Otterloo, ondernemer en Brexit-expert. ,,Lockdown gaat Brexit-chaos op 1 januari alleen maar groter maken."

Van onze redactie 1 november 2020

De aanstaande lockdown - zaterdag aangekondigd, donderdag in te gaan - is de zoveelste ommezwaai van de Britse premier. Zijn adviseurs luiden al weken de alarmklokken. Johnson lijkt gezwicht onder de druk van zijn wetenschappelijk adviseurs en de Labour-oppositie. Woensdag stemt het Lagerhuis over de maatregelen. De verwachting is dat een deel van de Conservatieve fractie tegen zal stemmen. Meerdere Conservatieve kamerleden hebben woedend gereageerd op de nationale lockdown, die in strijd is met het regionale beleid dat hun leider afgelopen maanden heeft gevoerd. Ook Nigel Farage uitte kritiek. ,,Op 5 november blaast Boris onze economie op, onze vrijheid en zijn eigen politieke erfenis."

De Britse tabloid The Sun schreef in een hoofdredactioneel commentaar: ‘Het virus is gevaarlijk, maar een nieuwe lockdown is catastrofaal.’ De lockdownsceptische Daily Mail sprak over een ‘Halloween Horror Show'.

Lees ook: Tweede lockdown: Engeland sluit horeca en niet-essentiële winkels

In de podcast spreekt Lennard van Otterloo zich vanuit Londen uit over de keuze van premier Johnson alleen 'essentiële winkels' open te houden en horeca te sluiten ('nekslag voor veel pubs en restaurants'), de economische gevolgen voor de kerstdagen, wat het kan gaan betekenen voor export vanuit Nederland en de effecten op Brexit.

'Hele harde economische klappen rondom kerst'

,,Kerst hier in Londen is een groter feest dan in Nederland, het is belangrijker, symbolisch maar ook economisch. Ik maak vaak de grap dat kerst in Nederland een feest van de familie is, in het Verenigd Koninkrijk is het feest van de retail. Het centrum van Londen draait voor een groot deel op toerisme en weekendjes shoppen, maar in de zomer was de bezettingsgraad van de hotels al teruggelopen naar 10 procent, veel zijn er inmiddels dicht. En dan nu met een lockdown in een periode waarin traditioneel gezien vanuit de hele wereld toeristen komen om hier kerstinkopen te gaan doen, gaan er hier in onder andere typische kadosectoren, ook de duurdere segmenten, hele harde klappen vallen."

Foto (ANP) onder: het wordt weer stil in hartje Londen, Regent Street.

Londen regent street corona lockdown

'Lockdown gaat Brexit-chaos op 1 januari alleen maar groter maken'

,,Ik verwacht niet dat deze tweede golf veel gevolgen zal hebben voor het politieke Brexit-proces. Daarvan liggen alle data en stappen al sinds de zomer grotendeels vast en valt er weinig nog te veranderen. Het was natuurlijk enorm handig als de Britten afgelopen zomer, toen het nog kon, om zes maanden verlenging hadden gevraagd maar daar waren ze te eigenwijs voor. Maar, voor Britse bedrijven gaat dit natuurlijk wel heel veel uitmaken. Die moeten de laatste voorbereidingen treffen met hun halve personeel thuis. Het zal de chaos op 1 januari dus alleen maar groter maken."

Lennard van otterloo

Lennard van Otterloo

Ondernemer/Brexit-expert

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startup sector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie consultant voor technologiebedrijven.

'Onze Man in Londen' is op de dinsdag te horen in De Ondernemer Radio (daarna terug te luisteren als podcast) schrijft voor deze website tweewekelijks een Brexit-blog.

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Bij Welkom Energie is niet iedereen welkom: 'Wij maken de wereld iets minder slecht'

Naamexpert Floris Hülsmann ontvangt in de studio Jaap Bakker, directeur van Welkom Energie. Opvallend: in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is niet elke energieconsument welkom bij het bedrijf. Hoe zit dat dan? Bakker legt het in deze podcast haarfijn uit.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels

De zevende aflevering van Thijs Talks gemist? In de jacht op zijn ultieme marketingelftal ging marcom-expert Thijs van Dijk in gesprek met Ine Stultjens, Manager Marketing & Communicatie bij Auping. Op welke positie stelt hij haar op? Luister en laat je inspireren. ,,Ik heb geen lijstje met gouden regels.''

Details
Swish Talent Floris Hulsmann Stephan Gonnissen 2
De Ondernemer

Zo verandert Stephan Gonnissen met Switch de reclamewereld

Stephan Gonnissen is oprichter van het uitwisselingsprogramma voor creatieven bij reclamebureaus: Switch. Hij werkte al in de creatieve wereld vóór de uitvinding van het internet en kent de traditionele reclamewereld als zijn broekzak, maar sinds de digitale golf over reclame rolde, vond hij het pas echt interessant. Waarom? Luister daarvoor naar deze aflevering van de Namarama Show gepresenteerd door Floris Hülsmann.

Details