Podcast

Thierry Aartsen (VVD) over corona-zorgen ondernemers: 'Overheid móet soms echt ingrijpen'

De Bredase ondernemerszoon Thierry Aartsen is als Tweede Kamerlid van de VVD een begripvolle gesprekspartner voor ondernemers die het moeilijk hebben met de coronacrisis. Tegelijk benadrukt hij als studiogast van De Ondernemer Radio dat het kabinet-Rutte er niet aan ontkomt om strenge maatregelen te treffen. ,,Bij twijfel halen we even niet in.”

VVD Aartsen NBR 2020

Thierry Aartsen te gast in de Food District Liemès in Utrecht voor de opnames van De Ondernemer Radio, tijdens de Week van de Ondernemer.

Jeroen Mirck 18 november 2020

De jonge parlementariër Aartsen wordt omschreven als ‘een wat volkse jongen die toevallig ook in de politiek zit’. Zo klinkt hij ook in het radio-interview. ‘Linkse’ kritiek op de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK) noemt hij bijvoorbeeld “de grootst mogelijke bullshit”. Het Britse geruzie over Brexit vindt hij een ‘circus’. ,,Laten we ook in de Tweede Kamer een stoppen met die stoere taal over Brexit en Nexit, want hier liggen veel ondernemersgezinnen echt wakker van.”

Ondernemers die buiten de boot vallen

In de uitzending vertelt Aartsen dat politici in coronatijd vooral een soort ‘ombudsfunctie’ hebben. ,,Ik probeer de praktijksituatie van ondernemers op te halen, zoals regelingen die net niet goed werken of mensen die buiten de boot vallen als het gaat om SBI-codes. Dat probeer je te vertalen naar de politiek in Den Haag en te zorgen dat er iets voor elkaar komt.”

Lees ook: Ondernemers kritisch na persconferentie-Rutte: horeca vreest gesloten kerst

Aartsen kan door corona niet zomaar even langs bij ondernemers in het hele land (hij vindt dat ook geen goed signaal), maar houdt wel veel Zoom-sessies met ondernemers- en winkeliersverenigingen. ,,Dit is voor ondernemers een heel frustrerende tijd, want zij zijn gewend om dingen te doen, problemen meteen aan te pakken.” Aartsen waardeert de weerbaarheid van veel ondernemers, maar wil daar ook weer niet te positief over doen. ,,Als je in de boekhouding kijkt, is dit voor veel ondernemers gewoon een zware tijd.”

Ingrijpen in vrije markt

Lezers en luisteraars van De Ondernemer konden vragen insturen voor de VVD-politicus. Presentator Robert van den Ham legde een selectie van die vragen in de uitzending aan hem voor. Daarbij ging het onder meer over communicatie van coronabeleid en de strengheid van de ingrepen.

"Bij een ongelijk speelveld voor ondernemers is een ingreep van de overheid prima te verdedigen"

Thierry Aartsen, Tweede Kamerlid van de VVD

,,Ik begrijp dat ondernemers boos zijn, maar ik leg wel altijd uit dat de regering lastige afwegingen moet maken”, vertelt Aartsen. De overheid moet niet ingrijpen in de vrije markt, zo klinkt vaak de kritiek. Daar is de VVD’er het niet mee eens. “Het is prima als het kabinet ingrijpt als er sprake is van een ongelijk speelveld. Dan is zo’n ingreep prima te verdedigen. Wij worden ingehuurd om verstandige beslissingen te nemen. Daarbij geldt wat mij betreft: bij twijfel halen we even niet in. Dat is verstandig gezien het aantal besmettingen en de lockdowns in sommige andere landen.”

Het hele gesprek beluisteren? Klik op de podcast bovenaan dit artikel.

Thierry aartsen vvd radio tweede kamer

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

In de podcastserie Aandachtstrekkers spreken de presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hoe zij voor zichzelf aandacht trekken en hun dilemma’s daarbij. Zij zetten middelen in om meer klanten te krijgen (Ariëns) of zich meer in klanten te verdiepen (Wessels). Luister hoe zij in dit ‘worstelgesprek’ tot elkaar komen en samen ooit bij Jinek aan tafel willen eindigen.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details