Het wordt een mooi jaar voor Miklos Markovits, de 53-jarige eigenaar van Interimage. Het bedrijf uit Woerden vaart wel bij het feit dat de komende maanden veel wordt gesport, gezongen en gefietst; van EK voetbal, de Olympische Spelen, een Eurovisiesongfestival tot de Tour de France. Een keur van promotieartikelen zal rond deze evenementen verschijnen. Maar daarnaast komen grote (consumenten)merken de komende maanden ook nog eens met acties om hun producten extra onder de aandacht te brengen.
We zijn voor het bedrijfsleven partner in promotionele producten. Wij zorgen dat bij onze klanten de naamsbekendheid of sales omhoog gaat
Al 36 jaar verzorgt Interimage, het bedrijf waar 25 mensen werken werd in 1988 door zijn zus Judith opgezet, voor honderden klanten hun promotiemateriaal, dat kan gaan van speciale lichtgroene sneakers voor het personeel van KPN tot en klein cadeau als een kind op een vliegveld Smarties koopt of voor de Efteling een nieuw kindermenu. ,,We zijn voor het bedrijfsleven partner in promotionele producten. Wij zorgen dat bij onze klanten de naamsbekendheid of sales omhoog gaat. Dennis de Roo, eigenaar van het Rotterdamse logistieke dienstverlener Van Dongen en de Roo, helpen wij bij het in de markt zetten van zijn whisky. We introduceren per jaar tussen de vijfhonderd en duizend nieuwe producten. Soms gaat het om slechts duizend stuks, maar voor supermarkten praat je al snel over tien miljoen stuks.”
Lees ook: De spelregels veranderen: zo zet je een duurzame koers voor je bedrijf
CO2-uitstoot van de producten
Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen. Het werkzame leven lacht Markovits tegemoet. Echter, sinds enkele maanden sturen zijn grote opdrachtgevers hem bergen formulieren waarin ze vragen stellen over onder andere de CO2-uitstoot van de producten die hij aan hen levert. De grote bedrijven en multinationals moeten namelijk sinds begin dit jaar in het kader van de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) gaan rapporteren over hun hele toeleveringsketen. Ze moeten transparant zijn over hun impact op mens en milieu. Het mkb zelf is nog niet rapportageplichtig, maar moet nu wel al vragen beantwoorden van rapportageplichtige bedrijven over de impact van de producten die zij aan hen leveren, zo ook Interimage. Hoe duurzaam zijn de producten en productiemethoden van het bedrijf uit Woerden?
Uiteindelijk kunnen tot wel honderdduizend mkb’ers op deze manier met de richtlijn te maken krijgen, is een voorzichtige schatting van ABN AMRO. Overigens komt daar later de ‘antiwegkijkwet’ – Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) – nog bij. Deze wet heeft als doel dat grote bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor het verbeteren van omstandigheden voor mens, milieu en natuur in de gehele waardeketen. Voorlopig is het mkb nog van deze ketenzorgplicht vrijgesteld.
Veel promotiemateriaal komt uit China
Alle producten van Interimage komen uit fabrieken in China. ,,Mijn vader ging eind jaren zestig van de vorige eeuw al naar dat land voor het laten maken van nylon tassen. Ik kom zelf al sinds 1995 in China. Enkele weken per jaar ben ik er om diverse fabrieken waarmee we samenwerken te bezoeken. Mijn broer heeft daar fabrieken opgezet, daar heb ik veel van geleerd.”
Op de loonlijst van Interimage staan vier medewerkers die werken en wonen in China. Markovits vertelt dat die daar zijn om de fabrieken en het geleverde werk te controleren. ,,Klanten kiezen ons vanwege kennis en dat we alles ter plekke oplossen. Mijn zoon is nu ook maanden in China om de problemen van het sluiten van het Suezkanaal (Houthi’s, red.) te helpen oplossen. Schepen moeten nu omvaren en dat kost extra tijd.”
Uiteindelijk kunnen tot wel honderdduizend mkb’ers met de CSRD-richtlijn te maken krijgen, is een schatting van ABN AMRO
Aan veel van wat uit China komt kleven woorden als zooi, troep, overbodig, gemaakt door kinderhandjes, vervuilend. Markovits kent ze, maar gaat er niet in mee. ,,Onze sector en brancheorganisatie PPP (Promotional Products Professionals) zijn goed bezig. De nieuwste materialen als PLA (PolyLactic Acid, een soort bioplastic, red.), recycled polypropeen (RPP), gerecycled ABS-kunststof komen als eerste in onze branche naar boven. In onze fabrieken gaat plastic dat over is gelijk de shredder in, en daarna de machines in voor opnieuw gebruikt te worden. Dat doen wij al 15 jaar. China loopt daarin voorop.”
De vragen die vanuit de CSRD-richtlijnen bij mkb’er Markovits neerkomen, betekenen voor hem meer werk, of een klant die vertrekt omdat hij het niet doet. Bij Interimage is dat laatste niet aan de hand, maar makkelijk is het niet, verzucht hij.
,,Brussel maakt het ons moeilijk, omdat het nog niet helemaal duidelijk is wat van ons precies wordt verwacht. Alles wat wij binnenhalen voldoet aan Europese wetgevingen. Voor de klant als KPN beschrijven we alle onderdelen waaruit die schoen bestaat, dat is nog goed te doen. Hoe het is geproduceerd en welke CO2-uitstoot dat veroorzaakte, wordt een lastige opgave. Wat is de CO2-uitstoot van de veter? Hoe gaan we het berekenen? We gebruiken testbureaus als SGS, Töff of Intertek die dat alles voor ons uitzoeken. Al met al is het berekenen van de CO2-uitstoot per product een hoofdbreker. Zo’n test gaat om veel geld en dat zullen we wel aan de klant moeten doorberekenen.”
Lastig om CO2-uitstoot toeleveranciers in kaart te brengen
Markovits vertelt dat het goed te achterhalen is wat zijn bedrijf in Nederland uitstoot. Het is voor hem lastiger te achterhalen wat de fabrieken waarmee hij in China werkt uitstoten. ,,De ene krijgt elektriciteit van kolen, de andere van windenergie en sommige fabrieken hebben op daken zonnecellen liggen of betrekken stroom van zonne-velden. Kijk, zon en wind zijn CO2-neutraal. De fabriek geeft zijn uitstoot door, maar wat heeft de toeleverancier van ruwe materiaal uitgestoten in zijn fabriek? Moeten die ook mee worden genomen in de rapportage en hoe en moeten we die compenseren?”
Het is niet de eerste regel die we opgelegd krijgen. Er is geen weg terug
Miklos Markovits van Interimage
Markovits ziet absoluut de voordelen van de CSRD-richtlijnen. ,,CSRD gaat niet alleen over rapportage, maar ook over reductie: je moet aangeven hoe je reductie in onder andere uitstoot en energieverbruik gaat realiseren. Als het pijn doet, gaan mensen pas veranderen. Andere kant is ondernemerschap ook problemen oplossen”, zegt hij nuchter. ,,Er zullen altijd wel problemen opduiken die je dan weer moet oplossen. We zullen het wel moeten tackelen. Het is niet de eerste regel die we opgelegd krijgen, uiteindelijk te doen. Er is geen weg terug.”
Supermarktgigant AH meldt CO2-uitstoot
Albert Heijn vermeldt sinds deze maand de CO2-uitstoot op de verpakking van producten van het eigen merk in de winkels. De vermelde uitstoot is gebaseerd op data uit de eigen ketens. De supermarkt vermeldt de CO2-equivalent (CO2e) per kilogram product. In eerste instantie krijgen 130 producten in de winkels deze vermelding, waaronder eieren. Dat wordt stapsgewijs aangevuld met meer producten zoals groente en fruit.
Lees ook: Philips waarschuwt: tientallen bedrijven in de regio moeten flink aan de bak met groene opgave