Willemijn Verloop
Willemijn Verloop is ondernemer, investeerder en founding partner van Rubio Impact Ventures. Rubio werkt samen met ondernemers die schaalbare oplossingen creëren voor maatschappelijke problemen en systeemveranderingen versnellen.
Willemijn is tevens founder en vicevoorzitter van War Child, co-founder van Social Enterprise NL en onder andere commissaris bij Tony’s Chocolonely en founding chair van de Nederlandse National Advisory Board on Impact Investing.
Helaas blijkt dat bedrijven wereldwijd nog lang niet op koers zijn om de klimaatdoelstellingen, biodiversiteitsbeloften en bescherming van mensenrechten te verwezenlijken. Het is van cruciaal belang dat grote bedrijven meer verantwoordelijkheid gaan nemen in hun ketens, en op sociale, menselijke en natuurlijke waarden gaan sturen en rapporteren – met dezelfde nauwkeurigheid en focus als op financiële waarden. Nu de CSRD in werking is getreden wordt de druk op bedrijven steeds groter. Leidinggevenden moeten nu in actie komen en hun geld, talent en innovatiekracht nog effectiever inzetten om maatschappelijke impact centraal te stellen in hun bedrijfsvoering.
Helaas blijkt dat bedrijven wereldwijd nog lang niet op koers zijn om de klimaatdoelstellingen, biodiversiteitsbeloften en bescherming van mensenrechten te verwezenlijken
CSRD ook voor mkb belangrijk
De CSRD-richtlijn vereist van grote bedrijven dat ze vanaf dit jaar rapporteren over zaken als CO2-uitstoot en sociaal kapitaal, maar ook over de impact die ze als bedrijf hebben op biodiversiteit en mensenrechtenschendingen in de keten. Middelgrote en kleine ondernemingen zijn tot ten minste het boekjaar 2026 vrijgesteld van de CSRD. Desondanks worden zij wel geconfronteerd met de eisen van hun CSRD-plichtige klanten of leveranciers.
Denk bijvoorbeeld aan een kleinschalige bakkerij die aan een grote supermarkt wil leveren. De supermarkt moet voldoen aan de gestelde richtlijnen. Als de bakker kan aantonen welke duurzame praktijken hij of zij toepast, ontstaat er een voordeel voor de supermarkt. Die heeft die informatie nodig voor zijn rapportage. Door duurzaam te produceren vergroot de bakker de kans dat de supermarkt voor hem of haar kiest.
Klimaatverandering en de biodiversiteitscrisis wachten niet
Maar of je nu nog even vrijgesteld bent of niet, klimaatverandering en de biodiversiteitscrisis wachten niet tot 2026. Duurzaamheid is niet langer een ‘nice to have’ en iets dat enkel de opdracht is van de chief sustainability officer. Bedrijven kunnen ESG’s niet langer behandelen als een nalevingskwestie die aan de orde is nadat de ‘kern’-bedrijfsdiscussies zijn afgerond. Het is tijd dat ieder bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt en deze meeneemt als een rode draad door zijn strategie, verdienmodellen en KPI’s. En er is niemand beter geschikt om deze nieuwe stijl aan te sturen dan de CFO nieuwe stijl: de Chief Value Officer, de CVO. De F van finance wordt een V van Value.
Er is niemand beter geschikt om deze nieuwe stijl aan te sturen dan de CFO nieuwe stijl: de Chief Value Officer, de CVO. De F van finance wordt een V van Value.
Chief Value Officer
Het concept van de ‘Chief Value Officer’ is niet nieuw. De functietitel bestaat al een aantal jaar, en afgelopen december organiseerde de Impact Economy Foundation voor het eerst een ‘CVO of the Year’-award om de moedige pioniers te eren. Maar ondanks zijn symbolische aantrekkingskracht is de CVO zeker nog geen vaste titel in de C-suites. Ik verwacht dat daar in 2024 verandering in gaat komen. Een CVO heeft de mogelijkheid om de expertise van de CFO op het gebied van financiële boekhouding, interne controles en gereguleerde externe verslaglegging te verbreden naar impact op en geïntegreerde verslaggeving over sociaal, menselijk en kapitaal.
Lees ook: Twee op drie bedrijven onbekend met nieuwe verplichtingen duurzaamheidsrapportage
Het sturen op financiële waardecreatie moet vergezeld gaan van een focus op lange termijn maatschappelijke waardecreatie voor alle stakeholders, dat zijn de medewerkers, consumenten, waardeketen, overheid en brede samenleving. Door de rol van CFO te transformeren naar CVO kun je er als bedrijf voor zorgen dat de duurzaamheidsrapporten dezelfde betrouwbaarheid hebben en dezelfde erkenning krijgen als de financiële verslagen. Maar bovenal moet het de missie van de CVO worden om impact in de kern van élk besluit te integreren.
Alle veranderingen zijn ingewikkeld
Wordt de overstap van F naar V makkelijk? Zeker niet. Voor veel bedrijven betekent dit een ingrijpende verandering. De meeste CFO’s zijn nog steeds het grootste deel van hun tijd bezig met puur financiële informatie, en zo zijn ze helaas ook opgeleid. Een CVO moet intrinsiek gedreven worden door de wens om impact te maken en anderen te inspireren, zowel binnen als buiten het bedrijf, en moet anderen motiveren waarom deze waarden ertoe doen. Want de kern van elke verandering komt uiteindelijk vanuit de mens. Het tempo en de effectiviteit van verandering worden zelden bepaald door de (technische) mogelijkheden of aanpassingen van processen en systemen. Het draait vooral om de energie en overtuiging van de mensen.
Wordt de overstap van F naar V makkelijk? Zeker niet.
Echt succesvol
Nu een groot deel van de Nederlandse kiezers heeft gekozen voor een partij die zich wil onttrekken aan onze internationale klimaatverplichtingen, ligt er extra urgentie bij het bedrijfsleven om de transitie te versnellen en ik zie daarin een belangrijke rol voor de CVO. Laten we hopen dat 2024 het jaar wordt waarin we nog sterker bewijzen dat leiders die menselijke waarden en maatschappelijke impact centraal stellen, pas écht succesvol zijn!