Innovatie

Groeigeld nodig: slim ontbijtalternatief groeit via schappen AH

Grünten Grünten
Grünten
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het begon allemaal toen Berend zeventien was en worstelde met overgewicht. Hij besloot zich te richten op de studie van gezondheidswetenschappen en zijn eigen voeding, wat uiteindelijk leidde tot de ontwikkeling van een ontbijtproduct: Veggie Oats. Hiermee krijg je al bij het ontbijt 25 procent van de aanbevolen dagelijkse groente-inname binnen. En dat in smaken die doen denken aan banketbakker, waaronder worteltaart, banaan-pecan en appeltaart.

Lees ook: Plasticvrij poetsen met tandpasta van Smyle: ‘Goed voor gezondheid en badkamer’

Lees verder onder de advertentie

,,Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te verleiden tot het eten van meer groente op andere eetmomenten dan de usual momenten”, vertelt Berend Elberson, oprichter van Grünten.

Lekker en gemakkelijk

Het succes van Veggie Oats inspireerde Grünten om de productlijn uit te breiden met veggie cakes zoals kruidkoek, bananenbrood en brownies, allemaal gebaseerd op groenten.

Wat Grünten onderscheidt van andere aanbieders van gezonde maaltijden gebaseerd op groenten? Dat het vooral lekker en gemakkelijk moet zijn; gezonde, smakelijke en handige opties als ontbijt en snackmomenten gedurende de dag. Berend: ,,We willen mensen bereiken waar ze zijn, of dat nu bij een fastfoodrestaurant is of onderweg. Gezond eten moet altijd en overal toegankelijk zijn.”

Lees verder onder de advertentie

De Pitch

Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is één regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.

Community-investering

Grünten heeft de potentie flink te groeien en om die groei te bewerkstelligen hoopt het bedrijf via crowdfunding 150.000 euro op te halen, om nog meer mensen te bedienen en hun assortiment uit te breiden. ,,Met het geld kan kunnen we ook het team uitbreiden en investeren in marketing en verkoop om die gewenste groei te realiseren”, aldus Berend.

Grünten gelooft in het belang van gemeenschappelijke betrokkenheid, vertelt Berend, en heeft daarom een financieringscampagne opgezet via Eyevestor. ,,Dit biedt mensen de kans mede-eigenaar te worden. Met instapopties vanaf 250 euro kun je al ‘Grünteboer’ worden”, aldus Berend.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: TimeInvest maakt vergaderingen efficiënter: ‘Elke nutteloze minuut is gemiste kans’

Samenwerkingen AH en AH To Go

Een sleutel tot het succes van Grünten is het vermogen om strategische samenwerkingen aan te gaan. Zo liggen de producten in de schappen bij Albert Heijn, Albert Heijn To Go, groothandels en cateringdiensten , en heeft Grünten daarnaast sterke connecties gesmeed met grote producenten die hen helpen op te schalen.

Deze samenwerkingen laten zien dat het bedrijf goed in staat is om innovatieve producten gebaseerd op groenten naar een bredere markt te brengen. Grünten onderstreept hiermee de eigen positie als een veelbelovende speler in de gezondheidsvoedingsmarkt.

Lees verder onder de advertentie

Grünten helpen groeien? Alle informatie vind je op de website.

Bekijk het volledige gesprek van Berend Eberson bij De Ondernemer Live in bovenstaande video, waarin hij uitgebreid vertelt over de plantaardige missie van Grünten.

Lees verder onder de advertentie