Jaarlijks belanden 1,5 miljard plastic tandpastatubes op stortplaatsen en in oceanen. Deze tubes, vaak gemaakt van aardolie, zijn een product van de 19e eeuw en niet afgestemd op hedendaagse milieuproblemen. Tijd dus voor een tandpastarevolutie.
Almar Fernhout legt uit: ,,De meeste mensen poetsen 700 keer per jaar hun tanden, met plastic dus, wat zowel slecht is voor de gezondheid als voor het milieu.”
Lees ook: De ultieme missie van Bamboi: iedereen aan het bamboe toiletpapier
Innovatie in mondverzorging
De oplossing van Smyle is een plasticvrije tandpasta in tabletvorm. Almar illustreert: ,,Het is een simpel concept. Je neemt een tablet, kauwt twee keer en poetst zoals je altijd doet.” Deze innovatie verwijdert niet alleen onnodig plastic uit de badkamer, maar elimineert ook schadelijke ingrediënten zoals microplastics en weekmakers uit de tandpasta.
Met ongeveer 10 medewerkers en miljoenen in omzet, maakt Smyle indruk in de tandpasta-industrie. Het product wordt al door 1300 tandartsen aanbevolen en is verkrijgbaar in meer dan 3000 winkels, waaronder Albert Heijn en Jumbo. Almar: ,,We willen impact maken. Ons bedrijf is niet alleen gericht op winst, maar ook op het positief beïnvloeden van onze planeet.”
De Pitch
Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is één regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.
Communitygedreven innovatie
Smyle onderscheidt zich door zijn nauwe samenwerking met de achterban. ,,Onze community van meer dan 100.000 mensen helpt bij het bepalen van nieuwe smaken en producten”, zegt Almar. Een recent voorbeeld is de introductie van de Salty Fresh-smaak, gebaseerd op klantfeedback. Smyle streeft ernaar de ‘Tony Chocolonely’ van mondverzorging te worden, waarbij elke aankoop niet alleen voldoening brengt, maar ook een positieve impact heeft op het milieu.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Met de nieuwe investeringsronde, waarbij Smyle al 80 procent van zijn doel van 400.000 euro heeft behaald, zijn de vooruitzichten veelbelovend. Almar ziet een toekomst met uitbreiding naar internationale markten, met het Verenigd Koninkrijk als startpunt. Mogelijk volgt ook Denemarken. ,,In 2025 willen we een succesverhaal vertellen over onze groei buiten Nederland”, deelt Almar optimistisch.
Lees ook: Na verzesvoudiging in 2 jaar tijd zoekt groeiondernemer Pieter half miljoen voor landelijke groei
Visie geïnspireerd door Apple
Plannen en ambitie te over. De ondernemer haalt zijn inspiratie onder meer uit de filosofie van Apple: ,,Cleanheid in designs, focus op gebruikerservaring, gemak en effectiviteit. Alles klopt.”
Smyle helpen groeien? Dat kan door te investeren in het bedrijf via het sharefunding platform Broccoli.