Frans van den Berg is als mede-eigenaar van Barista Brothers wel wat gewend. Zo zette hij vorige week nog koffie voor de journalisten van The Wall Street Journal in New York. De reden dat hij in Apeldoorn staat is echter zelfs voor hem bijzonder, weet De Stentor te melden.
In het drinkwater zit een ‘heel lichte’ hoeveelheid van de bacterie E. coli. In de meeste gevallen veroorzaakt E. coli geen ziekte, maar soms zorgt die toch voor darmklachten. Bij Zorggroep Apeldoorn wordt geen enkel risico genomen. Er zijn pallets water ingekocht en daar wordt oploskoffie mee bereid. Omdat de cliënten centraal staan en de medewerkers op één wordt voor de gelegenheid Van den Berg ingehuurd, zodat de smaakpapillen in deze bijzondere tijd geprikkeld worden. Hij gaat naar de verschillende locaties van Zorggroep Apeldoorn.
Barista Brothers: hoe het begon
,,Dit is een wel heel specifieke aanleiding’’, zegt Van den Berg. ,,Ons bedrijf bestaat deze maand 15 jaar. Ik ben op best bijzondere plekken geweest, maar nooit vanwege een bacterie. Ik vond het wel een leuke uitdaging. In alle vroegte bij ons bedrijf in Wezep acht watertanks van 25 liter vullen. En dan op pad om mensen blij te maken. Je ziet echt de glimlach bij mensen op het gezicht. Die waardering is echt de reden waarom ik dit doe. Je verandert hun dag ermee.’’
In de bedrijfsnaam Barista Brothers zit het al opgesloten. Hij begon de zaak samen met zijn broer, Paul. ,,De appel viel niet ver van de boom. Onze vader, Gijs, werkt al 50 jaar bij Mocca d’Or in Zwolle. Als kleine kinderen liepen mijn broer en ik al door de koffiebranderij.’’
Hij was 15 jaar toen Frans uit het niets aangaf graag aan het NK barista mee te willen doen. Het is een kampioenschap voor mensen die zich als koffiebereider willen onderscheiden. ,,Mijn vader vond het prima, zolang ik mijn schoolwerk maar af had.’’ Het kiempje was gezaaid. ,,Ik vond het echt heel leuk. Ik huurde een goede machine om tijdens feestjes voor de koffie te zorgen. Paul zag er de lol ook van in. Omdat Paul 17 was en ik 15 zijn we op mijn vaders naam naar de Kamer van Koophandel gegaan. We wilden wel zien waar het schip zou stranden.’’
Mensen zaten thuis en gingen op zoek naar betere koffie
Frans van den Berg Barista Brothers
Broer Paul zorgde vooral voor ‘de achterkant’ van het bedrijf. Zaken als techniek en websites waren bij hem in goede handen. Frans trad vaker als het gezicht van Barista Brothers naar buiten. De broers verzorgden, vaak met collega’s, vanuit unieke kraampjes de koffie bij grote evenementen. Begin dit jaar deed Paul een stap terug om in Zwolle bedrijfsleider horeca bij Van der Velden in de Broeren te worden. Manuela Winkel nam zijn plek bij Barista Brothers in.
Eigen koffiebranderij
,,In maart hebben we een eigen koffiebranderij geopend in Wezep. Daarvoor huurden we tijd in de branderij van Baristini in Laag-Zuthem. De eigen branderij geeft een nieuwe impuls. We hadden al een loods in Wezep. Die konden we uitbreiden en die kans hebben we gegrepen.’’
Wat begon als koffie-catering bij mensen thuis groeide en groeide. ,,Sinds de corona-periode is koffie booming. Mensen zaten thuis en gingen op zoek naar betere koffie. Wanneer wij bij bedrijven staan, vragen de medewerkers geregeld of wij niet langer willen blijven, omdat het verschil met automatenkoffie zo groot is. Wij profiteren van de zoektocht van mensen naar de perfecte koffie. We geven trainingen en workshops. En verkopen heel goede bonen.’’
Barista Brothers in Amerika
Hoe Barista Brothers in Amerika belandde? ,,Acht jaar geleden, op een beurs in Keulen, maakten we kennis met LiquidChefs. Dat zijn bartenders uit Londen, die overal op de wereld de beste cocktails maken. Ze werken bijvoorbeeld voor Shell en Google. Sindsdien doen we samen vijf, zes evenementen per jaar. We vullen elkaar prima aan.’’
Ieder kopje is uniek. Je hebt altijd de intentie om perfectie te bereiken
Frans van den Berg Barista Brothers
Hoewel de belangstelling voor kwalitatief goede koffie flink is gegroeid, weet nog niet iedereen wat een barista doet. ,,Het is meer dan een goede espresso, of een specialiteit als cappuccino of latte bereiden en serveren. Ieder kopje is uniek. Je hebt altijd de intentie om perfectie te bereiken. Terwijl we weten dat het onmogelijk is. Je wilt de glimlach op het gezicht van die ander. Het gaat om zien, horen, ruiken, proeven en beleving. Het is jouw passie die je in ieder kopje legt.’’