,,Het volume is inderdaad gestegen, met name door het doorberekenen van gestegen kosten”, bevestigt Dirk Beljaarts, algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland aan De Ondernemer. ,,Wat dat betreft is er niet veel nieuws onder de zon.”
De omzetstijging in 2023 was een welkom lichtpunt na de coronamaatregelen die de horeca in voorgaande jaren hadden getroffen. Het optimisme van het begin van het jaar werd echter getemperd door de omzetgroei van slechts 0,1 procent in het laatste kwartaal van dat jaar. Daarbij was er zelfs een daling van 0,6 procent in het aantal betalingen.
Stijgende loonkosten
Beljaarts: ,,De winstgevendheid staat onder druk, dat zal op dit moment niet veel beter zijn. Horeca-ondernemers kunnen niet alle kosten doorberekenen die ze eigenlijk zouden willen, dat maakt dat ze interen op de eigen marges.”
Ook dit jaar wordt volgens Beljaarts een moeilijk jaar. ,,Vooral door een opeenvolging van prijsstijgingen en in juli komt er opnieuw een verhoging van het minimumloon aan.”
Daling ondernemersvertrouwen
De horeca staat voor uitdagingen die dus deels buiten de invloed liggen, zo benadrukt Beljaarts. ,,Horeca-ondernemers blijven geconfronteerd met hogere inkoopprijzen en stijging van loonkosten, terwijl de bestedingsruimte van consumenten onder druk staat, wat die wil betalen voor dat biertje of die kop koffie. Daar zit het spanningsveld.”
Het CBS meldde verder ook een daling in het ondernemersvertrouwen van de horeca aan het begin van het eerste kwartaal van 2024. Horecaondernemers waren negatiever over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden, maar minder pessimistisch over de vooruitzichten voor de komende periode.