Horeca

Horeca: hoe te navigeren door turbulente tijden

Foto: ANP.
Foto: ANP.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het is een veelgehoorde quote van horeca-ondernemers over de huidige situatie. 'De horeca is meer dan ooit veerkrachtig, maar we moeten ons aanpassen en innoveren om te overleven. De uitdagingen zijn groot, maar de passie voor ons vak houdt ons gaande.’

1. Financiële druk

Na de pandemie worstelen veel horecazaken nog steeds met de gevolgen van lockdowns en beperkingen. Hoge(re) energiekosten en huur, salarissen (verhoging minimumloon) en inflatie dragen bij aan de financiële druk, waardoor ondernemers al moesten besluiten om hun bedrijf te sluiten. De noodzaak om kosten te verlagen en efficiëntie te verbeteren is groter dan ooit.

2. Veranderend consumentengedrag

De manier waarop consumenten lunchen, dineren en hun maaltijden ervaren, verandert. Er is een toenemende vraag naar gemak, wat zich uit in de groei van afhaal- en bezorgdiensten. Bovendien zijn consumenten steeds meer gericht op duurzaamheid en gezondheid, waardoor horecazaken anders zouden moeten willen gaan denken over menu’s en mogelijk ook bedrijfsmodellen aanpassen.

Lees verder onder de advertentie

3. Duurzaamheid en verantwoordelijkheid

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de horeca. Klanten verwachten dat restaurants en cafés verantwoord omgaan met voedselverspilling, gebruikmaken van lokale producten en milieuvriendelijke praktijken hanteren. Deze focus op duurzaamheid biedt ook kansen voor innovatie en kan een positieve invloed hebben op het merkimago.

4. Technologische innovatie

Technologie verandert de manier waarop horecazaken opereren. Van reserveringssystemen tot online bestellingen en contactloze betalingen, technologische oplossingen helpen bedrijven efficiënter te werken. Daarnaast investeren horecaondernemers steeds meer (en beter) in social media en digitale marketing om hun zichtbaarheid te vergroten en in contact te komen met klanten.

5. Diversificatie van aanbod

Om de financiële impact van de huidige marktomstandigheden te verlichten, diversifiëren steeds meer horecazaken hun aanbod. Dit kan variëren van het aanbieden van speciale events en cateringdiensten tot de verkoop van eigen producten zoals huisgemaakte sauzen of maaltijdboxen.

Lees verder onder de advertentie

6. Personeelsproblemen

Ook de horeca heeft nog altijd moeite om voldoende personeel te vinden. De arbeidsmarkt is krap, en veel werknemers hebben de sector tijdens de pandemie (moeten) verlaten. Dit leidt veelal tot hogere loonkosten en een zoektocht naar manieren om personeel aan te trekken en te behouden, zoals het verbeteren van arbeidsomstandigheden en het aanbieden van flexibele werktijden.

7. Regionale focus

Met de sluitingen van diverse horecazaken zien we een verschuiving naar regionale en lokale smaken. Consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in de culinaire tradities en producten van hun eigen omgeving. Dit biedt kansen voor horecazaken om zich te onderscheiden door authentieke en lokale ervaringen aan te bieden. (lees verder onder de foto)

horeca restaurant grand cafe kansen uitdagingen advies faillissementen
Lees verder onder de advertentie

Faillissementen horeca in september

Kansen dus, maar ook uitdagingen. En: ook in september hebben horecazaken hun deuren moeten sluiten en/of zijn failliet verklaard. Het overzicht.

Apollonia – Amsterdam

Restaurant Apollonia opende 2,5 jaar geleden, had een veelbelovende start en ontving positieve recensies in diverse landelijke kranten.

Brandt & Van Zanten – Driebergen

Dit is een Grand Café in Driebergen, Midden-Nederland. De website is inmiddels offline, en het is onzeker of er een doorstart zal komen.

Lees verder onder de advertentie

Bronckhorster Proeflokaal – Steenderen

Het Bronckhorster Proeflokaal in Steenderen is failliet verklaard. Eigenaar Raymon Gammage hoopt op een doorstart, maar kan momenteel weinig duidelijkheid bieden aan de investeerders.

Deli – Alkmaar

Het Indonesische restaurant in Alkmaar heeft na negen jaar zijn activiteiten stopgezet. Eigenaar Michael Hoogvliet zag ondanks de uitdagingen van de afgelopen jaren, zoals corona en personeelstekorten, in eerste instantie potentie, maar heeft toch besloten de stekker eruit te trekken.

De Engel – Amsterdam

Brouwerij De Engel is in september failliet verklaard, na eerdere problemen met onbetaalde rekeningen aan leveranciers en zzp’ers, zo meldt het Parool.

Lees verder onder de advertentie

De Kruidhof – Buitenpost

Het horecabedrijf is gesloten vanwege grote financiële problemen, die zijn ontstaan door vermoedelijke financiële malversaties.

Golden Village – Wateringen

Na meer dan 23 (!) jaar is Golden Village gesloten.

Java – Veendam

Dit is een restaurant en Grand Café. Het faillissement is aangevraagd, zoals de eigenaren op social media hebben aangekondigd.

Lees verder onder de advertentie

Mi Olivo – Zierikzee

Mi Olivo in Zierikzee heeft zijn laatste shifts gedraaid. Dit restaurant, dat twee jaar geleden nog werd uitgeroepen tot beste restaurant van Zeeland, heeft de impact van de coronacrisis niet kunnen overwinnen.

MooR Wining & Dining – Oisterwijk

Failliet verklaard. De eigenaar zag geen andere optie dan te stoppen na de financiële gevolgen van de coronacrisis.

Once – Groningen

Het Mexicaanse restaurant heeft afscheid genomen van zijn gasten via Instagram. De reden voor de sluiting is onbekend.

Lees verder onder de advertentie

Paviljoen De Klip – Wassenaar

Het populaire Paviljoen De Klip is failliet verklaard. Er zijn mogelijkheden voor een doorstart van deze kindvriendelijke horecazaak met speeltuin.

Zevki Sefa – Helmond

Het steakrestaurant heeft na een jaar zijn deuren gesloten. Het faillissement is bevestigd via rechtbankgegevens.

Het cao-loon in de horeca steeg met bijna 11 procent. Foto: ANP
Foto: ANP
Lees verder onder de advertentie

Meer lezen over horeca?

Op De Ondernemer vind je (ook) het laatste nieuws over horeca. Als eerste alles lezen? Meld je dan aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief hieronder: