InnovatieGroei

Dragons-deal tussen Shawn Harris en Plant B werd nooit beklonken

Hoewel er geen deal kwam met Dragons' Den-investeerder Shawn Harris, hebben Maarten Gomes, Myrthe van der Vlis en Joost Esser (vlnr) van Plant B alle reden tot blijdschap met twee andere geldschieters. Foto's: Plant B
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Super! Ik ben er heel blij mee!'', zei Harris nog toen deelnemers Maarten Gomes en Myrthe van der Vlis de confetti op zich afgevuurd kregen. Het tweetal is samen met Joost Esser verantwoordelijk voor Plant B, dat alle pijlen vanaf het eerste moment al op Harris had gericht. Dat dragons Won Yip en Michel Perridon nogal wat op- en aanmerkingen hadden over de cijfers, maakte dus helemaal niets uit.

Meedoen aan Dragons' Den om de exposure

De Amerikaanse ‘avocadoqueen’ Harris was overtuigd en daarmee was het doel bereikt. Toch? ,,In principe wel”, zegt Esser ruim drie maanden na de opname van Dragons’ Den. ,,Met onze maaltijden – die ook in abonnementsvorm te verkrijgen zijn - willen we een impact maken op de menselijke gezondheid en het milieu. Harris past daar heel goed bij. Ik moet daarbij wel zeggen dat we ook graag mee wilden doen om de exposure die Dragons’ Den met zich meebrengt. De avond waarop onze pitch werd uitgezonden, viel helaas tegelijkertijd met een Europacupwedstrijd van Ajax waardoor er minder kijkers waren. Toch zien in totaal ruim een miljoen mensen onze pitch omdat deze afgelopen weekend nog eens werd herhaald op NPO1.”

Lees ook: Afgekraakt in Dragons' Den: frisdrankproducent Leppa weet hoe dat voelt

Lees verder onder de advertentie

Met die exposure kwam het meer dan goed. Harris ‘waarschuwde’ de drie ondernemers al voor een stevige piek in het aantal orders zodra Plant B in de spotlights op televisie had gestaan. ,,In de twee dagen na de uitzending kregen we vijfhonderd bestellingen binnen en dat is significant voor ons. De omzet steeg met 400 procent. Wat dat betreft lenen onze maaltijden zich perfect voor een situatie als deze."

Voor onze propositie is veel digitale kennis nodig en die kan Harris ons niet bieden

,,Stel je voor, je zit op de bank naar Dragons’ Den te kijken en je ziet aantrekkelijke maaltijden voorbij komen die je voor 7,50 euro ingevroren thuis kunt laten bezorgen. Dat probeer je gewoon een keer. Onze PR-bom is ontploft en dat was het belangrijkste.”

Lees ook: Champagne op kantoor Nikkie Plessen: Dragons' Den-deal met vitamineleverancier Viteezy

Lees verder onder de advertentie

Dragon Harris 'niet de juiste investeerder' om tractie mee te krijgen

Maar hoe zit het dan met de afgeketste Harris-deal? Esser: ,,Weet je dat 40 procent van de deals op tv in werkelijkheid niet doorgaat? Bij ons is dat ook gebeurd. We zijn na de opnames al vrij snel met Shawn in gesprek gegaan. Een inspirerende vrouw die er goede ethische principes op na houdt. Wij zijn echter een direct-to-customer bedrijf en gefocust op het verleiden van de consument. Wat we nu dus vooral nodig hebben om meer tractie te krijgen, zijn investeerders met inhoudelijke kennis op het vlak van direct-to-customer."

,,We willen weten wat de consument precies van ons koopt en wat hij of zij er van vindt. Leg je de maaltijden in de supermarkt neer, dan valt dat niet meer te achterhalen. Onze database met klantgegevens is de onderscheidende factor en daardoor zijn we net zoveel een foodbedrijf als een techbedrijf. Daar hoort een propositie bij waar je veel digitale kennis voor nodig hebt en die kan Harris ons niet bieden. Om die reden hebben we ervoor gekozen om niet met haar verder te gaan. Daar heeft ze begrip voor en we hebben dan ook op een goede manier afscheid van elkaar genomen. Er is afgesproken dat we contact houden om in de toekomst wellicht alsnog zaken te kunnen doen.”

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Derde seizoen Dragons' Den: de succesverhalen van 2021

Plant B wel in zee met investeerders achter Crisp en Spruit Foods

De benodigde expertise is inmiddels wel aan de onderneming toegevoegd. Kort na de uitzending nam Shamrock Ventures contact op met Plant B. Dit is een investeringsfonds dat zich richt op innovatieve startups met een sociale en/of duurzame focus. Ook kwamen Esser en zijn compagnons in contact met Marcel Rijkee, een investeerder die gespecialiseerd is in de import/export van rijst, deegwaren, granen, zaden en peulvruchten. Deze angel-investeerders zitten ook achter Crisp en Spruit Foods en hebben precies dezelfde deal met Plant B gesloten als degene die Harris voor ogen had.

Nu Plant B de ingrediënten in huis heeft om de gewenste groei door te kunnen maken, zal er vooral worden geïnvesteerd in het platform. De startup heeft er alles voor over om haar klanten op de wenken te bedienen. In dat opzicht zal op de lange termijn ook worden gekeken naar het bouwen van een eigen keuken. De ondernemers huren nu nog een keuken bij Kitchen Republic in Amsterdam om daar hun maaltijden te bereiden, maar hopen de plek voor startende en groeiende foodconcepten uiteindelijk te ontgroeien.

Lees verder onder de advertentie

Streven Plant B: drie miljoen maaltijden per jaar verkopen

Waar de Dragons’ Den-deelnemers in hun eerste half jaar zesduizend maaltijden verkochten, is er nu het streven om in vijf jaar tijd door te groeien naar de verkoop van drie miljoen maaltijdboxen per jaar.

Tekst gaat verder onder teamfoto Dragons' Den. Foto: Annemieke v/d Togt

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.

De afleveringen van Dragons’ Den zijn terug te kijken NPO Start. Hier vind je een overzicht van de Dragons' Den-deelnemers van het seizoen 2021.