Mark Rademaker
VP Hospitality & Entertainment bij Adyen
Mark Rademaker is VP Hospitality & Entertainment bij financieel technologieplatform Adyen.
Of je nu een café, restaurant of hotel runt: de Horecava is dé plek om jaarlijks inspiratie op te doen. Horeca-ondernemers komen er in aanraking met de laatste trends en innovaties in de branche. Ze zien de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van eten en drinken en technologische optimalisaties in bedrijfsprocessen.
Vol inspiratie verlaat men de Horecava. Eenmaal thuis aangekomen wacht de ondernemers dit jaar een bittere realiteit: ze hebben te maken met een personeelstekort en marges staan zwaar onder druk door stijgende inkoopprijzen. Daar komt nog bij dat de accijns op bier, wijn en andere alcoholhoudende dranken met meer dan acht procent is verhoogd.
Gepersonaliseerde beleving
Hoe kun je onder die zware druk toch inspelen op de laatste trends? Hoe kun je klanten een gepersonaliseerde beleving bieden? En hoe houd je als horecaondernemer in 2024 je hoofd boven water?
Sommige oplossingen liggen voor de hand, zoals seizoensgericht inkopen of slim omgaan met restproducten. Zo optimaliseer je bestaande bedrijfsprocessen en houd je meer financiële ruimte om te kunnen innoveren. Daarnaast kan betaaltechnologie een belangrijke rol spelen. Te weinig horeca-ondernemers benutten echter nog de mogelijkheden van technologie en laten hiermee kansen voor operationele efficiëntie liggen.
Lees ook: Personeelsproblemen in de horeca? Deze oplossingen vinden we op de Horecava
Meer serviceverlening
In steeds meer horeca kunnen klanten bestellen via een in-store bestelkiosk (een digitale bestelzuil). In hotels checken gasten al in en uit zonder interactie met een hotelmedewerker. Bij citizenM-hotels kan je hierdoor één minuut na binnenkomst al doorlopen naar je hotelkamer.
Door self-service kiosken kun je al na één minuut doorlopen naar je hotelkamer
Mark Rademaker Adyen
Een andere ontwikkeling sinds de pandemie is het bestellen en afrekenen via QR-codes. Eenvoudig (bij)bestellen en meteen afrekenen verhoogt niet alleen de omzet per tafel, maar brengt ook mee dat er minder personeel nodig is of dat personeel meer tijd heeft voor serviceverlening.
Meer fooi
Wanneer de voorkeur uitgaat naar menselijke interactie, zijn er ook technologische oplossingen die de efficiëntie in je zaak verhogen. Door middel van een mobiele betaalterminal kan je met één apparaat bestellingen opnemen en meteen aan tafel afrekenen, zowel binnen als op het terras, en heb je geen gedoe met verschillende apparaten.
Fooi geven was nog nooit zo makkelijk
Mark Rademaker Adyen
Daarnaast was fooi geven nog nooit zo makkelijk. Na het afrekenen krijgt de gast in hun lokale taal de optie om meteen tien, vijftien of twintig procent fooi te geven via het pinapparaat of online check-out. Via een vooraf ingestelde formule kan de fooi automatisch verdeeld worden over personeel. Meer (en eerlijker verdeelde) fooi is iets wat bijdraagt aan werknemerstevredenheid en dit staat hoog op de agenda voor horeca-ondernemers.
Lees ook: ‘Horeca moet duurder worden om faillissement te voorkomen’
Inzicht in klantvoorkeuren
Deze feature heeft voor de Chin Chin Group al mooie resultaten opgeleverd. Sinds de integratie met Adyens Tipping feature heeft Chin Chin Group hun fooien verdubbeld. In tijden van personeelstekort biedt dit een extra stimulans om mensen te werven.
De automatische dagafsluiting bespaart tijd en frustratie
Een bijkomend voordeel van deze technologische innovaties is de verzameling van betaal- en kassadata. Deze data bieden inzichten in klantvoorkeuren, bestelgedrag en piekmomenten en hierdoor kunnen ondernemers hun aanbod, diensten en personeelsinzet beter afstemmen.
Automatische dagafsluiting
Een innovatie die horeca-ondernemers tijd en frustratie bespaart is de automatische dagafsluiting. De dagafsluiting is een dagelijks terugkerende handeling die gemiddeld een uur per dag kost. Met de automatische variant hoef je geen bonnen meer te verzamelen, maar verstuur je alle data van de dag met één druk op de knop naar je boekhoudprogramma. Een extra voordeel voor ketens is dat de inzichten van verschillende vestigingen eenvoudig zichtbaar zijn op één plek.
In 2024 kan het voor horeca-ondernemers een verschil maken als zij deze innovaties omarmen. Kostenoptimalisatie en innovatie gaan dit jaar hand in hand. En beide zijn nodig voor een succesvol 2024.