Aangeboden door Please
Branded Content Groei
Hoe twee ondernemers groeien in de wereld van sport en entertainment
Philippe Hes en Mitchel Bovenlander begonnen in 2007 met 4PM Entertainment, organisator van evenementen als Kingsland, De Amsterdamse Zomer en Het Amsterdamse Winterparadijs. In 2021 richtten ze tevens The Padellers op, waarmee ze Nederland in sneltreinvaart voorzien van Padelbanen. Hun groeigeheim? ,,Wij bouwen onze bedrijven stapsgewijs op.”

Philippe Hes en Mitchel Bovenlander, oprichters van The Padellers. Foto: Dingena Mol
De ondernemersreis van Hes, Bovenlander en een aanvankelijke derde partner begon met FRIS: feesten voor 800 à 900 jongeren van 12 t/m 16 jaar, in toonaangevende discotheken en poppodia, zonder alcohol, drugs en tabak. Uiteindelijk groeide FRIS uit naar zo’n tachtig feesten per jaar, in vijftien steden door het hele land.
6 werkgeverstips om direct toe te passen
Wil jij net als 4PM bouwen aan een stabiele basis rondom jouw personeelszaken? Dit zijn dé 6 tips van werkgeverspartner Please om direct toe te passen. Download hier het gratis whitepaper.
Na zes jaar FRIS lonkte ook de festivalmarkt. Het eerste festival - Kingsland 2013 - was met 25.000 bezoekers meteen uitverkocht. Bovenlander: ,,Sindsdien hebben we elk jaar de bestaande evenementen verbeterd, marktonderzoek gedaan en nieuwe concepten gelanceerd. Naast de FRIS-feesten organiseren wij nu jaarlijks rond de twintig grote evenementen. Kingsland is inmiddels het grootste eendaagse dancefestival van Nederland, met ruim 100.000 bezoekers op drie locaties tijdens Koningsdag. Het Amsterdamse Winterparadijs is met 250.000 bezoekers het grootste meerdaagse winter- / kerstevenement, voor alle leeftijden.”
''Alles moet gewoon kloppen, zeker in de huidige, overvolle evenementenmarkt: een goede datum, artiesten-line-up, locatie, én het complete thematische verhaal en de beleving daaromheen''
Profiteren van Padel
In 2021 werd ook de sportmarkt betreden met The Padellers, een padelconcept met tachtig banen op elf locaties door heel Nederland. Hes heeft grote ambities: ,,Wij willen in West-Europa marktleider worden in deze snelgroeiende racketsport. In Nederland werken we toe naar 25 padellocaties, terwijl we nu de eerste locaties in het buitenland opzetten.”
Klein geleerd, groot gedaan
Het succes van 4PM Entertainment en The Padellers is te danken aan een uitgekiende groeifilosofie, aldus Bovenlander: ,,Wij bouwen onze bedrijven stapsgewijs op. En met FRIS hebben we alles geleerd wat we later - op honderd keer grotere schaal - ook moesten doen: kaarten verkopen, marketing bedrijven, een productie neerzetten, artiesten boeken, vergunningen aanvragen, beveiligers inhuren. Daarnaast kunnen we, beter dan tijdens de eerste festivaljaren, inschatten of een nieuw concept kansrijk is. In 2015 organiseerden we een evenement met maar een kwart van de verwachte opkomst, omdat we dachten dat het met een goede locatie en artiesten-line-up niet mis kon gaan. Dat is duur leergeld. Alles moet gewoon kloppen, zeker in de huidige, overvolle evenementenmarkt: een goede datum, artiesten-line-up, locatie, én het complete thematische verhaal en de beleving daaromheen.”
6 werkgeverstips om direct toe te passen
Wil jij net als 4PM bouwen aan een stabiele basis rondom jouw personeelszaken? Dit zijn dé 6 tips van werkgeverspartner Please om direct toe te passen. Download hier het gratis whitepaper.
Ontzorging op personeelsgebied
Om die groei in goede banen te leiden, richtten beide ondernemers ook ondersteunende bedrijven op, waaronder een beveiligingsbedrijf en WRK4: dat werft medewerkers voor onder meer het opbouwen, tickets scannen en bier tappen bij grote evenementen. Ook externe klanten kunnen personeel werven via WRK4.
Alle werkgeverszaken worden vanuit WRK 4 echter uitbesteed aan Please, al 23 jaar expert op het gebied van personeel en werkgeven in het mkb. Deze partner is volledig thuis in onder andere wetgeving, cao-regelgeving, hr en verzuim. De diensten aan WRK4 omvatten onder meer het volledige contractbeheer en het opstellen en tekenen van de arbeidsovereenkomst, inclusief id-check, en een vlekkeloze verloning van de massaal ingezette medewerkers. Door deze ontzorging kan WRK4 focussen op de werving van de goede mensen voor de festivals en events, én het binnenhalen van mooie, externe opdrachten voor WRK4.
''De lijnen zijn kort. En als wij specifieke functionaliteiten nodig hebben die nog niet beschikbaar zijn, dan ontwikkelt het softwareteam van Please die voor ons''
Via een app naar realtime overzicht
Handig is ook de door Please ontwikkelde app Aybler, zo vertelt Bovenlander: ,,Je kunt het complete personeelsgebeuren via deze app managen. Zo geeft de app realtime inzicht in de beschikbaarheid van het personeel, en in de administratie en verloning. Hierdoor kunnen wij bijvoorbeeld sneller ontstane gaten in die planning herkennen en opvullen.”
Hes roemt de samenwerking met Please: ,,De lijnen zijn kort. En als wij specifieke functionaliteiten nodig hebben die nog niet beschikbaar zijn, dan ontwikkelt het softwareteam van Please die voor ons. Zo kunnen wij nu ook ingeschakelde zzp-ers via Please laten verlonen.”
Volop plannen voor verdere groei
Pas 35 en 32 jaar jong, hebben Hes en Bovenlander nog volop groeiplannen. Bovenlander: ,,Met 4PM Entertainment zoeken wij altijd naar nieuwe mogelijkheden in de markt. Zo verandert op muzikaal gebied de smaak van de consument. We zien dat - na een lange, dominante hiphopfase - popmuziek weer aan populariteit heeft gewonnen. ”Verder is duurzaamheid bij veel van onze festivals enorm belangrijk geworden. Afval scheiden, groene stroom, een hoger aanbod aan vegetarisch eten: ook daar zijn we druk mee bezig.”
6 werkgeverstips om direct toe te passen
Wil jij net als 4PM bouwen aan een stabiele basis rondom jouw personeelszaken? Dit zijn dé 6 tips van werkgeverspartner Please om direct toe te passen. Download hier het gratis whitepaper.