Nieuws Groei
Dit loodgietersbedrijf groeit als kool door populaire 'how to' filmpjes op YouTube
De Haagse ondernemer Anouar Otmane plaatste ooit voor de grap een filmpje op YouTube over het kitten van een keuken. Maar tot zijn verbazing werd dat door 1 miljoen mensen bekeken. Negen jaar later is Otmane een van de bekendste loodgieters van ons land met tienduizenden trouwe volgers op zijn sociale mediakanaal. Zijn succes op YouTube levert hem veel werk op.

Loodgieter Anouar Otmane maakt online informatiefilmpjes over hoe en wat je moet doen op loodgietersgebied. Foto: Frank Jansen
Zoek op YouTube naar ‘badkamer lekkage oplossen’ of ‘keuken kitten’ en je komt al snel op het kanaal van Anouar terecht. De vrolijke Haagse loodgieter trekt met zijn filmpjes, waarin hij kijkers op humoristische en professionele wijze uitlegt hoe ze bepaalde klussen in huis moeten doen, honderdduizenden views. De manier waarop de ondernemer dit doet slaat erg aan, blijkt uit zijn populariteit op YouTube.
,,De eerste keer dat ik een filmpje plaatste was ik in een melige bui’’, vertelt de loodgieter tegen het AD.,,We hadden nog één dag werk op een school en ik dacht: laten we dat filmen. Dat filmpje heb ik pas zes maanden later online geplaatst. Toen ik later keek, bleek het een miljoen views te hebben. In eerste instantie haalde ik er mijn schouders over op. Ik wist toen nog niet hoe sterk sociale media was. Ik vond het eerst ook helemaal niks voor mij. Maar nadat ik nog een filmpje had geplaatst, zag ik dat het werk oplevert. Toen ben ik wekelijks filmpjes gaan maken. Ik merkte dat mensen het erg leuk vonden.’’
YouTube zorgt voor groei omzet
Zijn filmpjes op YouTube hebben Anouar (39) geen windeieren gelegd. De loodgieter werd ineens door iedereen gevraagd en zijn bedrijf groeide als kool. ,,Het grappige is: de mensen hebben het gevoel dat ze je kennen. Als ik bij iemand voor het eerst thuiskom, hoor ik: hé Anouar, kom binnen. Alsof ze me al jaren kennen. Ze dollen met me en maken grapjes’’, zegt hij. En de mensen die hem inhuren, komen er al snel achter dat hij in het echt niet anders is dan in zijn filmpjes. ,,Ik ben gewoon zoals in mijn video’s. Het is geen act. Dat hou je ook niet vol.’’
Stoppen met grote bouwprojecten
Zijn succes op YouTube leverde hem zoveel werk op, dat hij op een gegeven moment nee moest zeggen. ,,Ik moest opdrachten weigeren, met pijn in mijn hart’’, vertelt hij. ,,Maar ik kan niet meer werk aannemen dan ik aan kan.’’
De Hagenaar is ook gestopt met de grote bouwprojecten die hij inmiddels was gaan doen. ,,Ik ben daar vanaf gestapt omdat het heel moeilijk was om mensen te vinden. Je werkt dan eigenlijk als aannemer. Je kan niet alles alleen doen. Maar dan had ik bijvoorbeeld een stukadoor nodig en dan kon die niet. Ik haalde mijn deadlines niet, dus ik had echt een probleem. Ik had er zelfs slapeloze nachten van. Toen dacht ik: nee, dat moet ik op een andere manier gaan doen.’’
Minder actief door zijn ziekte
Nu heeft Anouar nog twee bedrijven over: een cv-bedrijf en een loodgieters- en aannemersbedrijf. ,,Ik doe het nu op een rustige manier.’’ En dat bevalt prima", aldus de ondernemer. Eind vorig jaar kreeg de Marokkaanse Nederlander wel slecht nieuws. Hij bleek lymfeklierkanker te hebben. Maar weinig mensen weten dat, vertelt hij. Zijn volgers die ineens merkten dat hij niet meer elke week een filmpje plaatste, vroegen wel waarom hij minder actief was op YouTube, maar Anouar vertelde er niks over. Hij heeft zijn hele behandeling wel gefilmd en is van plan om dat ooit te publiceren.
"We krijgen meer respect nu. Er komt nu ook veel meer kijken bij dit werk. De cv-ketels, installaties en warmtepompen. Je moet dus goed zijn met programmeren en installeren"
Zijn gezondheidsklachten hadden in ieder geval grote gevolgen voor zijn bedrijf. ,,Omdat ik ziek werd, heb ik veel werk moeten annuleren en personeel moeten wegsturen. We zijn nu nog maar met zijn vijven. Maar gisteren (dinsdag) heb ik mijn laatste behandeling gehad. Ik moet over drie maanden nog wel een scan doen en dan weet ik zeker of ik genezen ben.’’ Hij is hierdoor wel anders tegen alles aan gaan kijken. ,,Je ziet op zo’n moment heel scherp wat belangrijk is in het leven: en dat zijn mijn kinderen en familie. De rest is bijzaak.’’
Geen reclamefilmpjes
Maar zijn volgers hoeven zich geen zorgen te maken. Anouar gaat namelijk gewoon door met het maken van filmpjes over zijn werk. Dat vindt hij namelijk veel te leuk, vertelt hij lachend. Met zijn video’s wil hij mensen leren hoe ze zelf allerlei klussen in huis kunnen doen. Hij toont dan ook het gereedschap dat hij gebruikt. Van sommige bedrijven krijgt hij betaald. Maar zijn materiaalkeuze wordt daar niet door geleid, verzekert hij. ,,Ik werk alleen met dingen waar ik achter sta, want ik wil mensen niet voorliegen.’’
De kijker is ook niet gek, weet hij. Reclamefilmpjes doet hij niet. ,,Mijn filmpjes zijn echt bedoeld om mensen iets te leren. Zo maak ik bijvoorbeeld binnenkort een video met daarin een apparaatje waarmee je op afstand cv-ketels kunt monitoren. Maar de video gaat over het onderhouden van een ketel en dit is slechts een klein onderdeeltje daarbij.’’
Lees ook: Deze ondernemer zet HuisSwop op om ruilen koopwoning te stimuleren
Filmpjes waarvan je iets leert doen het goed
Het is ook de reden dat zijn video's zo aanslaan, denkt hij. ,,Vooral video's waarin je mensen iets leert, waar mensen wat van opsteken, doen het goed. Die video’s moeten ook humor bevatten. Ik krijg best veel berichten van mensen, die zeggen: ik heb helemaal niks met dit vak, maar ik vind jouw video’s gewoon leuk.’’
Anouar, die al op zijn zestiende begon als loodgieter en op zijn 23ste al zijn eigen bedrijf startte, merkt dat er de afgelopen jaren veel meer waardering is voor vakmensen zoals hij. Het beroep van loodgieter is ook niet meer zo simpel als vroeger, benadrukt hij. ,,We krijgen meer respect nu. Er komt nu ook veel meer kijken bij dit werk. De cv-ketels, installaties en warmtepompen. Je moet dus goed zijn met programmeren en installeren. Wij moeten constant blijven leren om die ontwikkelingen bij te houden. Het is niet zo dat als je niks kan, je maar loodgieter wordt. Het werk is zwaar en je hebt een grote verantwoordelijkheid. Je werkt namelijk wel met gas en elektriciteit.’’
Vaklieden verdienen door schaarste goed
Omdat er zoveel vraag is naar vakmensen, kan je er tegenwoordig ook aardig wat mee verdienen. Anouar verdient daarnaast geld met zijn filmpjes op YouTube. De ondernemer is echter gewoon in zijn oude wijk gebleven. ,,Ik ben gewoon een simpele jongen. Mijn moeder woont ook in de Schilderswijk. Voor mij is het belangrijk om in haar buurt te wonen. Ik ben ook tevreden met wat ik nu heb. Ik heb een leuk huis, leuke buren. Wat wil je nog meer?’’