InnovatieGroei

Dit is het geheim van een superstrakke pitch

 
Nelleke Weltevrede en haar partner Frank Pynenburg. Foto: Ruud Voest.
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

‘Wat een superstrakke pitch!’. Dat was de reactie die Nelleke Weltevrede kreeg van de jury van Droomstart, de nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe hun gouden business-idee pitchen aan een vakkundige jury. Hoe overtuig je eigenlijk met een pitch? We vroegen Weltevrede naar haar geheim.

Lees verder onder de advertentie

Hoe heb jij jouw pitch voor de Droomstart-jury aangepakt?

,,Door me goed voor te bereiden. Op YouTube heb ik filmpjes gekeken die uitlegden hoe een goede pitch in elkaar steekt. Wat die je vertellen? Begin met een verhaal. Je moet mensen vastpakken, kunnen raken met je pitch. Spui vooral niet gelijk allemaal feiten, maar pak je publiek vast. Pas later in de pitch breng je cijfers in. Het einde is ook belangrijk. Start with a bang, end with a cliffhanger."

Al benieuwd naar de pitch van Nelleke? Luister aflevering 1 van Droomstart in jouw favoriete podcastapp.

Lees verder onder de advertentie

En dan ga je schrijven?

,,Ik heb de pitch woordelijk uitgeschreven. Voor een pitch van één minuut heb je maar 140 woorden, dus dat betekende veel schrappen. Een goede startuppitch heeft iets wat mensen kennen. Dan creëer je een haakje in hun hoofd. Bij mij was dat één zin: ,,Zie het als Booking.com, maar dan voor de allerlaatste reis." Als ik mijn idee voor een platform voor uitvaarten had moeten uitleggen, had dat veel te veel tijd gekost. Bij Booking.com heeft men juist meteen een beeld, dus gebruik die.

Jij hebt communicatieachtergrond. Wat had je daar aan?

,,Dat ik wel wist hoe het werkt en dat ik sterke woorden moest kiezen. Ik hou bijvoorbeeld ook erg van de Loesje-posters. Je kunt heel feitelijk pitchen, maar de opdracht is niet om het meest briljante concept te hebben. Nee, ik moet de jury overtuigen. Klanten komen later. Dus denk in doelgroepen en stem daar je pitch op af."

Lees ook: Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Lees verder onder de advertentie

Over potentiële klanten gesproken. Pitch je dan anders?

,,Eigenlijk denk ik dat er niet zo veel verschil is tussen een salespitch en deze. Je moet dan meer cijfers inbrengen, bewijs leveren en andere onderdelen iets steviger neerzetten. Maar ook een klant moet je raken en vangen. In mijn werk had ik een wet: het is geen goede tekst als alles klopt behalve mijn hart. Dat is het pas als alles klopt, maar vooral mijn hart."

Over Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers op hun weg naar succes

De superstrakke pitch van Nelleke Weltevrede hoor je in Droomstart, dé nieuwe podcastserie waarin iedereen met een ambitie en een gouden businessidee wordt geholpen én gevolgd op weg naar het ondernemerschap. Gaat het deze ondernemers in de dop lukken een succesvol bedrijf op te bouwen? Kijk op Droomstart.nl en mis niets van deze unieke ondernemersreis. De eerste aflevering vind je op de bekende podcastkanalen, zoals Spotify en Apple Podcast.