InnovatieGroei

De Europese expansie van Snowworld: juist tijdens klimaatverandering kansen voor skihallen

Met een strategie van expansie en uitbreiding weet SnowWorld beginners en gevorderden aan zich te binden. Foto: ANP.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

In de hal draait de skilift vanSnowWorld op volle toeren. Niet ieder ankertje is bezet op dezewoensdag. Dat was in de kerstvakantie wel anders, zegt WimHubrechtsen, algemeen directeur van de beursgenoteerde SnowWorld NV.Tot zijn grote opluchting was het ouderwets druk in de zesvestigingen van de indoorskibanen.

Als we hem spreken pakt hij net eveneen momentje van ademhalen tussen de twee drukste periodes van hetjaar. De kerstvakantie is nog maar net achter de rug en devoorjaarsvakantie dient zich alweer aan. Twee periode die piekdrukteopleveren bij de zes skibanen van Snowworld. ,,We zijn maar wat blijdat het allemaal weer kan. Het was de eerste kerst sinds 2019 dat weweer vol konden draaien. Dat is alweer drie jaar geleden. En het isvoor ons dé belangrijkste periode van het jaar.”

Directeur Wim Hubrechtsen van SnowWorld. Foto: Henriette Guest.
Lees verder onder de advertentie

's Werelds beste indoor wintersportresort

Natuurlijk is het dan druk op de skibanen,maar vergis je niet: Snowworld biedt veel meer dan alleensportvertier. ,,Het is een echt gezinsuitje. Natuurlijk komen mensenhier om te skiën, maar vaak komen opa en oma gezellig mee om lekkerin de skibar te kijken naar de kleinkinderen en daarna lekker tekaasfonduen. We verkopen anderhalf miljoen tickets voor de skibaan,maar ontvangen vier miljoen gasten per jaar.”

Hubrechtsen nam vier jaar geleden hetleidinggevende stokje over van de legendarische Koos Hendriks, die in1996 de eerste skihal met 'echte' sneeuw opende in Zoetermeer.Hendriks transformeerde het Nederlandse skiën van de borstelbanennaar het echte sneeuwgevoel. Hij werd meermaals gekozen totondernemer van het jaar en de skibaan van Zoetermeer werd, diverseuitbreidingen verder, in 2011 verkozen tot 's werelds beste indoorwintersportresort.

Lees ook: Zo groeide SnowWorld uit tot koninklijk wintersportparadijs

Lees verder onder de advertentie

Naast Zoetermeer verscheen al snelSnowWorld Landgraaf op de kaart en door overnames is het aantalskihallen dat tot de beursgenoteerde onderneming behoort uitgegroeidtot acht, met daarnaast andere activiteitenlocaties in de buitensport. Dat deskihallen internationaal serieus worden genomen wordt bewezen door dewereldbekerwedstrijden in het snowboarden die in Landgraaf en het Franse Amnéville wordengehouden.

Corona heeft diepe sporen achtergelaten

Hubrechtsen kon na zijn aantreden meteen aan de bak. Meerdan andere sport- of horecagelegenheden heeft corona een diepe wisselgetrokken op het bedrijf. ,,Als bij een bedrijf als de onze devoordeur dicht moet, heeft dat gigantische impact. Zeker omwille vanhet feit dat de kosten gewoon doorlopen. We kunnen niet even de koeling uitzetten. Het opbouwen van een nieuwe sneeuwlaag vangoede kwaliteit zou zeker een jaar vergen. Het is wat dat betreft bijons niet anders dan in de bergen. We wisten ook niet hoe lang het zouduren. Een maand? Twee maanden? En de aankondiging op de eerstepersconferentie liet ook weinig ruimte. De volgende dag ging allesmeteen dicht.”

Lees ook: Skibranche haalt opgelucht adem na valse seizoensstart: het sneeuwt

Lees verder onder de advertentie

Hubrechtsen vervolgt: ,,Los daarvanheeft het ook impact op de gebouwen. Je moet kijken naar wat ergebeurt met de sneeuw en het water. Dat kan je niet ongecontroleerdlaten gebeuren, anders ontstaat er een lawine in onze hallen.”

Coronasteun was druppel op gloeiende plaat

Ook de financiële consequenties van depandemie waren groot. Zo kon SnowWorld als beursgenoteerd bedrijf ineerste instantie geen beroep doen op de TVL, terwijl dat in een laterstadium slechts een druppel op een gloeiende plaat bleek te zijn.,,Voor ons zijn die vaste lasten een groot bestanddeel van onzetotale kosten. We maken immers dezelfde kosten of er nu honderd ofduizend mensen op de baan zijn. Daar hebben we nauwelijks steun voorgekregen.”

We konden niet even de koeling uitzetten. Dan ontstaat er een lawine in onze hallen

Betere ticketing om personeelsbezetting te optimaliseren

Inmiddels draait SnowWorld weer opvolle toeren. De coronaperiode is benut om debedrijfsvoering aan te passen, ook om het publiek weer terug naar dehal te krijgen. Hubrechtsen: ,,Het is fijn om te zien dat deskimicrobe niet is verdwenen en dat publiek ons weer weet te vinden.Tegelijk heeft het marketingteam goed werk gedaan om het publiek teverleiden. We merken dat de marketing helemaal is veranderd. Vroegergebruikten we een campagne in alle kanalen, maar dat werkt allangniet meer. Nu werken we veel individueler. De manier waarop we jebenaderen is nu anders dan hoe we je buren benaderen.”

Lees verder onder de advertentie

Daarnaast heeft SnowWorld op het gebiedvan ticketing veranderingen doorgevoerd. ,,In het verleden verkochtenwe tickets voor een periode van een aantal bezoekuren en die kon jegebruiken naar believen. Nu verkopen we tijdslots voor een specifiekedag. Dat stelt ons in staat veel beter de drukte te spreiden,waardoor het met name in de afgelopen kerstvakantie behapbaar was.Maar het geeft ons ook een veel beter beeld van wat we aan bezoekkunnen verwachten, waarmee we de personeelsbezetting kunnenoptimaliseren. Dat scheelt in de kosten. Onze volgende stap wordt dynamic pricing. Daar zijn we al naar aan het kijken.”

Lees ook: Van 'klantendief' tot grootste werkgever: Rob Meurs (Der Brabander) heeft Winterberg op de kaart gezet

Groei juist tijdens klimaatverandering

Dat de bezoekers SnowWorld weer wetente vinden is prachtig, meent Hubrechtsen, maar dat betekent niet dathet bedje gespreid is. De oorlog in Oekraïne heeft de energiemarktvolatiel gemaakt, wat voor een energie-afhankelijk bedrijf alsSnowWorld zo zijn eigen uitdagingen meebrengt. ,,Gelukkig zijn deenergieprijzen nu weer wat gedaald, maar in september was wel anders.We sorteren er al vele jaren op voor om een echt duurzaam bedrijf teworden. In 2030 willen we klimaatneutraal werken. Met zonnepanelen enwindenergie voorzien we in duurzame stroom voor de sneeuwkanonnen ende koelinstallaties. Daarnaast zoeken we naar mogelijkheden omzuiniger te doen met stroom. Tien procent zuiniger is dan al snel eenbesparing van zeven cijfers.”

Lees verder onder de advertentie

Met de slechte sneeuwcondities in deEuropese skigebieden tijdens de kerstvakantie is het vergezichtverleidelijk: heeft skiën in een hal de toekomst? ,,We zijn zekereen duurzame vorm van wintersport, zeker als je dat vergelijkt methoe het in de skigebieden aan toegaat. Daar blijkt het telkens lastigom energie en water voor de sneeuwkanonnen op duurzame wijze op dejuiste plaats te krijgen. En de sneeuw in onze hallen blijft gewoonliggen.”

Tien procent zuiniger met energie is dan al snel een besparing van zeven cijfers op de begroting

Binnen twee uur vliegen van Amsterdam

De duurzaamheidsagenda biedtmogelijkheden tot expansie van de formule. ,,Uitbreiding van onzeactiviteiten is zeker onderdeel van onze toekomstvisie. Dat levertschaalvoordeel op. Naast overnames zouden het zeker ook hallen kunnenzijn die we zelf bouwen. We hebben de ambitie een Europees merk teworden. Alles binnen twee uur vliegen van Amsterdam is interessant, mits de geografische ligging klopt. In de Alpen zelf? Waarom niet? De helling is er al en dat iseen groot voordeel.”

Bijna driekwart van de bezoekers komt bij SnowWorld voor de gezelligheid. Foto: ANP.
Lees verder onder de advertentie