Nieuws Groei

De Europese expansie van Snowworld: juist tijdens klimaatverandering kansen voor skihallen

Twee jaar was de voordeur dicht tijdens de drukke kerstperiode, maar gelukkig weten skifanaten de banen van SnowWorld weer te vinden. Het maakt dat ceo Wim Hubrechtsen expansie weer op de agenda heeft gezet. ,,We hebben de ambitie een Europees merk te worden."

Rodrick de Munnik 6 februari 2023

Ski hal snowworld ceo wim hubrechtsen groei internationaal verduurzaming

Met een strategie van expansie en uitbreiding weet SnowWorld beginners en gevorderden aan zich te binden. Foto: ANP.

In de hal draait de skilift van SnowWorld op volle toeren. Niet ieder ankertje is bezet op deze woensdag. Dat was in de kerstvakantie wel anders, zegt Wim Hubrechtsen, algemeen directeur van de beursgenoteerde SnowWorld NV. Tot zijn grote opluchting was het ouderwets druk in de zes vestigingen van de indoorskibanen.

Als we hem spreken pakt hij net even een momentje van ademhalen tussen de twee drukste periodes van het jaar. De kerstvakantie is nog maar net achter de rug en de voorjaarsvakantie dient zich alweer aan. Twee periode die piekdrukte opleveren bij de zes skibanen van Snowworld. ,,We zijn maar wat blij dat het allemaal weer kan. Het was de eerste kerst sinds 2019 dat we weer vol konden draaien. Dat is alweer drie jaar geleden. En het is voor ons dé belangrijkste periode van het jaar.”

Directeur Wim Hubrechtsen van SnowWorld. Foto: Henriette Guest.

's Werelds beste indoor wintersportresort

Natuurlijk is het dan druk op de skibanen, maar vergis je niet: Snowworld biedt veel meer dan alleen sportvertier. ,,Het is een echt gezinsuitje. Natuurlijk komen mensen hier om te skiën, maar vaak komen opa en oma gezellig mee om lekker in de skibar te kijken naar de kleinkinderen en daarna lekker te kaasfonduen. We verkopen anderhalf miljoen tickets voor de skibaan, maar ontvangen vier miljoen gasten per jaar.”

Hubrechtsen nam vier jaar geleden het leidinggevende stokje over van de legendarische Koos Hendriks, die in 1996 de eerste skihal met 'echte' sneeuw opende in Zoetermeer. Hendriks transformeerde het Nederlandse skiën van de borstelbanen naar het echte sneeuwgevoel. Hij werd meermaals gekozen tot ondernemer van het jaar en de skibaan van Zoetermeer werd, diverse uitbreidingen verder, in 2011 verkozen tot 's werelds beste indoor wintersportresort.

Lees ook: Zo groeide SnowWorld uit tot koninklijk wintersportparadijs

Naast Zoetermeer verscheen al snel SnowWorld Landgraaf op de kaart en door overnames is het aantal skihallen dat tot de beursgenoteerde onderneming behoort uitgegroeid tot acht, met daarnaast andere activiteitenlocaties in de buitensport. Dat de skihallen internationaal serieus worden genomen wordt bewezen door de wereldbekerwedstrijden in het snowboarden die in Landgraaf en het Franse Amnéville worden gehouden.

Corona heeft diepe sporen achtergelaten

Hubrechtsen kon na zijn aantreden meteen aan de bak. Meer dan andere sport- of horecagelegenheden heeft corona een diepe wissel getrokken op het bedrijf. ,,Als bij een bedrijf als de onze de voordeur dicht moet, heeft dat gigantische impact. Zeker omwille van het feit dat de kosten gewoon doorlopen. We kunnen niet even de koeling uitzetten. Het opbouwen van een nieuwe sneeuwlaag van goede kwaliteit zou zeker een jaar vergen. Het is wat dat betreft bij ons niet anders dan in de bergen. We wisten ook niet hoe lang het zou duren. Een maand? Twee maanden? En de aankondiging op de eerste persconferentie liet ook weinig ruimte. De volgende dag ging alles meteen dicht.”

Lees ook: Skibranche haalt opgelucht adem na valse seizoensstart: het sneeuwt

Hubrechtsen vervolgt: ,,Los daarvan heeft het ook impact op de gebouwen. Je moet kijken naar wat er gebeurt met de sneeuw en het water. Dat kan je niet ongecontroleerd laten gebeuren, anders ontstaat er een lawine in onze hallen.”

Coronasteun was druppel op gloeiende plaat

Ook de financiële consequenties van de pandemie waren groot. Zo kon SnowWorld als beursgenoteerd bedrijf in eerste instantie geen beroep doen op de TVL, terwijl dat in een later stadium slechts een druppel op een gloeiende plaat bleek te zijn. ,,Voor ons zijn die vaste lasten een groot bestanddeel van onze totale kosten. We maken immers dezelfde kosten of er nu honderd of duizend mensen op de baan zijn. Daar hebben we nauwelijks steun voor gekregen.”

"We konden niet even de koeling uitzetten. Dan ontstaat er een lawine in onze hallen"

Betere ticketing om personeelsbezetting te optimaliseren

Inmiddels draait SnowWorld weer op volle toeren. De coronaperiode is benut om de bedrijfsvoering aan te passen, ook om het publiek weer terug naar de hal te krijgen. Hubrechtsen: ,,Het is fijn om te zien dat de skimicrobe niet is verdwenen en dat publiek ons weer weet te vinden. Tegelijk heeft het marketingteam goed werk gedaan om het publiek te verleiden. We merken dat de marketing helemaal is veranderd. Vroeger gebruikten we een campagne in alle kanalen, maar dat werkt allang niet meer. Nu werken we veel individueler. De manier waarop we je benaderen is nu anders dan hoe we je buren benaderen.”

Daarnaast heeft SnowWorld op het gebied van ticketing veranderingen doorgevoerd. ,,In het verleden verkochten we tickets voor een periode van een aantal bezoekuren en die kon je gebruiken naar believen. Nu verkopen we tijdslots voor een specifieke dag. Dat stelt ons in staat veel beter de drukte te spreiden, waardoor het met name in de afgelopen kerstvakantie behapbaar was. Maar het geeft ons ook een veel beter beeld van wat we aan bezoek kunnen verwachten, waarmee we de personeelsbezetting kunnen optimaliseren. Dat scheelt in de kosten. Onze volgende stap wordt dynamic pricing. Daar zijn we al naar aan het kijken.”

Lees ook: Van 'klantendief' tot grootste werkgever: Rob Meurs (Der Brabander) heeft Winterberg op de kaart gezet

Groei juist tijdens klimaatverandering

Dat de bezoekers SnowWorld weer weten te vinden is prachtig, meent Hubrechtsen, maar dat betekent niet dat het bedje gespreid is. De oorlog in Oekraïne heeft de energiemarkt volatiel gemaakt, wat voor een energie-afhankelijk bedrijf als SnowWorld zo zijn eigen uitdagingen meebrengt. ,,Gelukkig zijn de energieprijzen nu weer wat gedaald, maar in september was wel anders. We sorteren er al vele jaren op voor om een echt duurzaam bedrijf te worden. In 2030 willen we klimaatneutraal werken. Met zonnepanelen en windenergie voorzien we in duurzame stroom voor de sneeuwkanonnen en de koelinstallaties. Daarnaast zoeken we naar mogelijkheden om zuiniger te doen met stroom. Tien procent zuiniger is dan al snel een besparing van zeven cijfers.”

Met de slechte sneeuwcondities in de Europese skigebieden tijdens de kerstvakantie is het vergezicht verleidelijk: heeft skiën in een hal de toekomst? ,,We zijn zeker een duurzame vorm van wintersport, zeker als je dat vergelijkt met hoe het in de skigebieden aan toegaat. Daar blijkt het telkens lastig om energie en water voor de sneeuwkanonnen op duurzame wijze op de juiste plaats te krijgen. En de sneeuw in onze hallen blijft gewoon liggen.”

"Tien procent zuiniger met energie is dan al snel een besparing van zeven cijfers op de begroting"

Binnen twee uur vliegen van Amsterdam

De duurzaamheidsagenda biedt mogelijkheden tot expansie van de formule. ,,Uitbreiding van onze activiteiten is zeker onderdeel van onze toekomstvisie. Dat levert schaalvoordeel op. Naast overnames zouden het zeker ook hallen kunnen zijn die we zelf bouwen. We hebben de ambitie een Europees merk te worden. Alles binnen twee uur vliegen van Amsterdam is interessant, mits de geografische ligging klopt. In de Alpen zelf? Waarom niet? De helling is er al en dat is een groot voordeel.”

Bijna driekwart van de bezoekers komt bij SnowWorld voor de gezelligheid. Foto: ANP.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws