InnovatieGroei

Hoe Gym Haarlem succesvol opbokst tegen grote sportschoolketens

beeld deondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Ridouan El Assrouti gebruikt in het interview geen enkele keer de woorden concept, community, werving, Instagram, Facebook, adverteren, kortingsacties, storytelling, e-commerce of branding. Het lijkt alsof alle moderne marketing- en salesconcepten niet bestaan bij Gym Haarlem, althans niet bewust.

Ridouan is een man van de praktijk, een ondernemer die het liefst alles zelf doet. Als ondernemer is hij meegegroeid met zijn bedrijf met een cultuur die organisch is ontstaan.De visie rondom Gym Haarlem is een reflectie van de persoonlijkheid, ervaring en kennis van de eigenaar. Wat Ridouan nodig vindt voor zijn school, welke lessen er op het rooster staan, hoe er getraind wordt, hij wil het beste voor zijn leden. ,,Ik behandel mijn leden als vrienden, als familie."

Inmiddels zijn we vier keer verhuisd. Het pand waar we nu zitten huur ik, maar wil ik uiteindelijk kopen om in te kunnen investeren.

Top-kickboksers zetten Gym op de kaart

,,Ik ben begonnen als top-kickbokser bij sportscholen in Amsterdam. Later begon ik trainingen te geven naast mijn werk in de gevangenis, waar ik eerst cipier was en later trainer voor de calamiteitenteams. Zo startte ik voor mezelf, in eerste instantie alleen voor de top-kickboksers en had ik nog geen idee dat de sportschool zo groot zou worden. Maar omdat mijn top-kickboksers het goed deden kwam mijn Gym op de kaart te staan."

Lees verder onder de advertentie

,,In het begin betaalde ik 500 euro huur en had ik maar 200 euro aan inkomsten, de rest legde ik bij van mijn salaris als cipier. Gaandeweg kwamen steeds meer top-kickboksers trainen, namen zij vrienden en familie mee die als recreanten lid werden en zo groeide mijn ledenbestand."

Investeren en doorgroeien

,,Telkens weer groeide ik uit mijn jasje en moest er een andere locatie gevonden. Inmiddels zijn we vier keer verhuisd. Het pand waar we nu zitten huur ik, maar wil ik uiteindelijk kopen. Dan kan ik investeren in bijvoorbeeld betere isolatie, zonnepanelen op het dak leggen en doorgroeien."

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

Kickboksen breder geaccepteerd

,,Onze kracht ligt heel sterk bij het sociale, het is ons-kent-ons. Er is geen ruimte voor agressie of asociaal gedrag. Vroeger had kickboksen een slechte naam, tegenwoordig is het veel breder geaccepteerd. Dat maakt het makkelijker voor mij om te groeien, mensen komen allemaal via mond-tot-mondreclame. Ik zit nu op 1000 leden en de groei is er zeker nog niet uit."

,,De cultuur van Gym Haarlem is belangrijk, daarom voelen leden van het eerste uur zich bij ons thuis en dat geldt ook voor andere leden die juist om die cultuur lid zijn geworden. Mensen komen vanwege het sociale aspect, de sfeer, het hoge trainingsniveau en de laagdrempeligheid. Alle lagen van de bevolking sporten hier en iedereen op zijn eigen niveau. Aan de top van de piramide staan de vechters die op internationale toernooien actief zijn. Zij zijn een goed uithangbord en hebben ook weer een aanzuigende werking voor talenten die ook ambities hebben. Alle andere sporters voelen zich echter net zo goed deel van de familie, dat is de kracht van onze school."

Lees ook: Martin Hersman: de overeenkomst tussen ondernemer en topsporter rond nieuwjaar

Lees verder onder de advertentie

,,Mijn instructeurs heb ik allemaal zelf opgeleid, hun niveau ligt hoog en het verloop is laag. Het belangrijkste is dat ze goed met mensen om kunnen gaan en de filosofie en sfeer van Gym Haarlem uitdragen richting de leden. Kennis van zaken hebben ze allemaal, het zijn zelf top-kickboksers en ze trainen al heel lang bij mij. Dat lukt heel goed, ze kunnen overal aan de slag, zo graag willen andere sportscholen hen hebben."

'Leden verhuizen, maar blijven hier trainen'

,,Maar ze blijven het liefst hier, omdat hier heel hard getraind wordt en we veel zelf opgeleide top-kickboksers hebben rondlopen. Dat geldt ook voor onze leden, er zijn er die verhuisd zijn naar bijvoorbeeld Utrecht maar desondanks toch nog hier komen trainen omdat ze nergens anders kunnen vinden wat wij bieden."

,,Onze top-kickboksers leiden we naast topsporter ook op tot rolmodel. Er zat eens een keer een boeffie tussen die op het randje van de criminaliteit zat toen hij binnenkwam, maar door de sfeer bij ons trok hij zich daaraan op en werd het een hele sociale jongen. Die straatschoffies kijken niet op tegen sociale medewerkers maar wel tegen top-kickboksers. En als zo’n top-kickbokser dan het goede voorbeeld geeft en ze een beetje de goede kant op stuurt, stimuleert een baan te zoeken, heeft dat veel meer effect dan wanneer een geitenwollensok dat doet. We brengen heel veel dingen, ook lastigere onderwerpen, met humor. Agressief gedrag komt vaak ook voort uit onzekerheid. Wij maken mensen zeker."

Lees verder onder de advertentie