InnovatieGroei

Icon.Amsterdam: Samuel Onuha (22) verkocht in drie jaar 200.000 broeken

 
Visserman worden was niets voor Samuel Onuha. Foto: Icon.Amsterdam
 
Geschreven door:
Leestijd 6 minuten

Kickbokser Rico Verhoeven draagt ze,net als YouTuber Vitali Zdorovetski. Met zijn eigen modemerkIcon.Amsterdam heeft de 22-jarige Samuel Onuha sinds de oprichting in2018 wereldwijd bijna 200.000 broeken verkocht. Louter online. De jonge ondernemer vertelt waarom Icon.Amsterdam in geen enkelewinkel ligt.

Lees verder onder de advertentie

Vissermannen, dat werden veel vanSamuels vrienden uit Wieringen, een dorp vlakbij de Afsluitdijk.Doordeweeks op zee, in het weekeinde vrij. ,,Dat beroep werd met depaplepel ingegoten. Ik ben geboren in Den Haag en verhuisde op jongeleeftijd naar Wieringen omdat mijn moeder er burgemeester werd. Ikben wel eens mee geweest en heb veel respect voor ze, maar het vak isniks voor mij. Ze verdienden op jonge leeftijd al veel geld, terwijlik nog op school zat en een bijbaantje als afwasser had. Zofrustrerend. Ik zocht een manier om ook veel geld te verdienen. Hoe?Heel simpel: door te googelen. Ik stuitte op een inspirerende videovan een jongen van zeventien die geld verdiende met online verkoopvan producten. Ik dacht: als hij het kan, kan ik het ook.’’

Onuha stopte als afwasser en stak alle tijd in ondernemen

Na het zien van het filmpje is Onuhadirect van start gegaan. Hij bouwde een website met webshop omproducten uit China te verkopen. Het begin verliep moeizaam. Zachtuitgedrukt. ,,Ik begon met tandenbleeksetjes. Het lukte niet,probeerde andere producten. Het werd echt een obsessie. Ik heb weleens gedroomd dat ik iets had verkocht, wakker werd en direct mijnlaptop pakte om te constateren dat ik toch niks had verkocht. Deommekeer kwam toen ik mijn eerste order had. Dat was voormij een belangrijk moment.’

Onuha zette door, met wisselend succes.Met de verkoop van headsets voor online game Fortnite wist hij eenpaar duizend euro te verdienen. Ook richtte hij zich op jassen enbroeken. Hij stopte als afwasser en stak al zijn vrije uren inondernemen. Met het verdiende geld volgde hij online trainingen,daarnaast bleef hij naarstig op zoek naar dat ene gat in de markt.Met de verkoop van jassen ging hij bijna de mist in. Lang verhaalkort: hij wist een juridisch conflict net op tijd af te wenden enstopte daar direct mee.

Lees verder onder de advertentie

Er kwam ineens een ongeziene hoeveelheid geld binnen

En ineens was daar het eureka-moment:muscle fit broeken, voor mensen met gespierde benen. ,,Ik droeg zelfal zulke broeken, net als een paar vrienden met wie ik vaak in desportschool zat. We bestelden ze altijd in Engeland, bij gebrek aanNederlandse merken. Ik liep naar mijn moeder en zei: ‘mam, dit gaat‘em worden!’.

Icon.Amsterdam was geboren, in oktober2018. Hij kocht broeken in en liet er zijn eigen logo op drukken. Entoen ging het ineens razendsnel, aldus Onuha. ,,In de eerste maandverkocht ik zo’n duizend broeken. Ik ging van heel weinig naar heelveel. Er kwam een hoeveelheid geld binnen wat ik nog nooit hadgezien.’’

'Ik ben koppig, net als mijn moeder'

Terwijl de meeste klasgenoten naschooltijd huiswerk moesten maken, bouwde Onuha vanuit zijntienerkamer in Wieringen verder aan zijn modemerk. Met anderewoorden: zijn opleiding – marketing, communicatie en evenementen opeen ROC- schoot er bij in. Tot verdriet van zijn ouders. ,,Mijnmoeder vond dat ik mijn diploma moest halen, maar ik kon me echt nietmeer focussen op school. Ik zat al in het laatste jaar, maar wildestoppen. Ze was ze het daar totaal niet mee eens. Uiteindelijk gingze akkoord met een soort tussenjaar, onder de voorwaarde dat ik hetmet school kon regelen. Docenten vonden het een domme beslissing,maar ik ben koppig, net als mijn moeder. Uiteindelijk heb ik toch datpapiertje gehaald.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Rob Schalker (A fish named Fred): 'Ons verhaal zit in al onze vezels'

Onuha was 18 jaar en fulltimeondernemer. Icon.Amsterdam ging van meet af aan hard. Misschien tehard. Hij wist niet goed hoe het werkte met klantenservice enfulfillment, dingen gingen fout. Soms moesten klanten te lang wachtenomdat leveranciers het niet aan konden. Ook merkte hij dat anderenhem op slinkse wijze probeerden na te doen. Om Onuha’s woorden tegebruiken: hij heeft zichzelf voor de leeuwen gegooid. ,,Ik was somsroekeloos, wilde per se alles zelf doen, dacht soms niet na over eenbeslissing. Dat heeft het leerproces enorm versneld.’’

In de online fashion industrie zijn content en foto’s heel belangrijk

Met de lancering van een Engelstaligewebsite besloot Onuha in januari 2019 internationaal te gaan. Hijverhuisde naar Amsterdam, want Wieringen werd te benauwend. Hij wasaltijd al nauw betrokken bij het design, maar in zijn drang om echtonderscheidend te zijn, besloot hij – met hulp van designers –volledig in eigen beheer broeken te ontwerpen. Hij maakte gebruik vanEngelse modellen: gespierde mannen met tattoos.

Lees verder onder de advertentie

,,In de onlinefashion industrie zijn content en foto’s heel belangrijk. En Londenwas the place to be voor shoots. Mensen in mijn omgevinghadden hun bedenkingen, maar ik wilde iets wat zou opvallen.’’ Omreclame te maken, focust Onuha zich vooral op Instagram, ook maaktIcon.Amsterdam gebruik van Facebook, Snapchat en Pinterest.

Beeld is extreem belangrijk. Onuha kiest voor hippe, gespierde mannen met tattoos. Foto: Icon.Amsterdam.

'Als ik ergens aan twijfel, bel ik mijn broertje. Van mijn vader heb ik het ondernemersbloed'

Icon.Amsterdam is anno 2021 uitgegroeidtot een internationaal merk. Klanten komen overal vandaan: Amerika,Australië, Japan, noem maar op. Onuha heeft acht mensen in vastedienst: jonge, creatieve en hardwerkende mensen die zich onder meerbezighouden met klantenservice en social media. Ook heeft hij nu eenmanager voor de dagelijkse gang van zaken. ,,Dat is echt een goudenzet geweest: hij kan mijn taken voor 80 procent overnemen. Ik hadaltijd de neiging om problemen zelf op te lossen. Als er bijvoorbeeldvertraging met was met een nieuwe levering, kreeg ik stress. Maar alsje snel groeit, is er altijd wel iets om je druk over te maken. Methet aantrekken van een manager voel ik me weer vrij. Alsof ik opnieuwondernemer ben geworden.’’

Lees verder onder de advertentie

De broeken van wordengemaakt in fabrieken in Azië en Turkije, binnenkort ook in Portugal.Het magazijn bevindt zich in Gorinchem: alle orders worden vanaf daarverstuurd. Onuha woont afwisselend in Amsterdam en Dubai. BroertjeRuben (19) is zijn belangrijkste sparring partner. ,,We doen ons heleleven al dingen samen. Hij is eerlijk, hij is kritisch. Als ik ergensaan twijfel, bel ik hem. Mijn moeder is supertrots, mijn vader ook.Van hem heb ik het ondernemersbloed.’’

Online verkoop is een bewuste keuze; alleen voor Bijenkorf een uitzondering

Onuha is een autodidact pur sang. Hijis een paar keer goed op zijn bek gegaan, maar is altijd kritischnaar zichzelf blijven kijken. Ook is de Amsterdammer niet te beroerdom zijn ervaringen te delen. ,,Toen ik net begon,kreeg ik heel veel vragen van startende ondernemers. Ik dacht: laatik mijn verhaal maar in een keer vertellen, dus plaatste ik video’sop YouTube. In korte tijd had ik 10.000 abonnees. Ik ben er meegestopt. Het kostte te veel tijd en mensen probeerden me na te doen.Maar ik vind het nog steeds leuk om een startende ondernemer tehelpen, maar dan een op een.’’

Icon.Amsterdam blijft vooralsnog eenonline kledingmerk van broeken. Onuha is verschillende keren benaderddoor retailers, maar hij is bang dat ICON.AMSTERDAM exclusiviteitverliest. ,,Als ik zou willen, liggen de broeken in 250 winkelswaarvan ik de helft niet ken. Ik kan nu sturen, een bewuste keuze.Voor de Bijenkorf zou ik wel een uitzondering willen maken, want diewinkel zou waarde geven aan mijn merk.’’

Lees verder onder de advertentie

Ook is hij – samen met broertje Ruben– bezig met het opzetten van een nieuw kledingmerk. ,, We willenkleding verkopen die we zelf graag willen dragen. Niet alleenbroeken, maar ook de rest. Intussen weten we allebei hoe de fashionwereld in elkaar steekt. Dat lijkt me tof, een kledingmerk dat échtvan ons samen is.’’